2020-03-01, 21:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Hur testar dom ens för Corona? Blodprov?
Sten, sax & påse (om de ens testar).
Citera
2020-03-01, 21:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En eventuell mutation, får vi inte snabbt höra om den!? Inom några dagar åtminstone? Nu för tiden borde det gå fort att sekvensera viruset och jag föreställer mig att många forskargrupper studerar viruset, dess spridning och eventuella mutationer.

Jag tror INTE på att WHO går ut med direkt info om en mutation,
jag tror mera på de jag angav i mit svar till dig.
Citera
Medlem
Agenda börjar 21:15 på SVT Play och kommer bland annat ta upp corona-viruset. Tegmark medverkar för dem intresserade

https://www.svtplay.se/video/25477175/agenda/agenda-1-mars-21-15
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sjuka barn ska inte gå i skolan.

MAn kan jo ha viruset i hva, 14 dager før man blir syk? Og man kan ha det uten å være syk også så.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det har vi redan gjort:
https://www.aftonbladet.se/a/4qJaz6
Ah. Bra. Tack, jag hade missat det.
Citera
2020-03-01, 21:13
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ja nu får man nästan ställa sig i kören. Otroligt tafatt skött!

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Likadant med beredskapen, ansvar helt lagd på regioner som dom vet ofta inte har resurser, det är deras fel och det bäddar inte heller till gott samarbete. Man kunde tycka att detta var en del av arbetet hos myndigheten att planer och beredskap finns. Finns det inte skriver man en krisrapport till regeringen som får trolla fram mer pengar till verksamheten.

Jag måste säga att detta var ett lågvattenmärke.
Skolorna har INGA resurser att ikväll styra upp detta till imorgon 08:15.

Lärare kommer in vid olika tid, från runt 07 och framåt ända till det är dags för första lektion.
Och vad ska man göra? Samla alla i aulan och ha Coronainfo?

Sen rulla på som vanligt under dagen?

Det kommer vara Kommun och Rektorsbeslut vad som händer, det blir en enda röra!
Citera
2020-03-01, 21:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det kanske har att göra med receptorerna som viruspartiklarna fäster mot saknas i ung ålder? Receptorerna är tydligen samma som för HIV och en av de saker som skiljer SARSCoV19 från andra coronavirus och en av de anledningar till att det sprids så effektivt. SARS till exempel smittade inte lika många människor för den krävde receptorer som bara förekom i personer som hade någon form av nedsatthet. Minns inte exakt vad det var jag läste eller var så kan inte säga att detta stämmer med säkerhet.

Intressant, och hur som helst så drabbas barn, i allmänhet lindrigare än vuxna, för att inte tala om gamla och sjukliga.

Fortfarande ingen som lyckats visa på ett enda fall, trots mer än 88 000 coronafall, där ett barn, helt klart m, smittat en vuxen.
Citera
2020-03-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du vet uppenbarligen inte vad »försiktighetsprincipen« är. Det är en redovisningsprincip och den har ingen bäring på hur man ska agera inför katastrofer eftersom tillgångar och skulder inte är adekvata begrepp i sådana sammanhang.

Har du några exempel på det du betecknar som svenskt agerande »förr i tiden« eller var det bara en tom fras som du tyckte passa med dina egna åsikter?

Det är du som inte vet vad du yrar om. "Försiktighetsprincipen" är välkänd för alla som har hållit på med miljörätt och miljöpolitik.

Försiktighetsprincipen ska tillämpas inom bl.a. miljörätten, när det gäller kemikalier och eventuell negativ påverkan på miljön m.m.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsiktighetsprincipen

"Försiktighetsprincipen för risk management säger att när osäkerhet råder om huruvida exempelvis en ny teknik, eller en politisk åtgärd kan skada allmänheten eller miljön, och vetenskaplig konsensus saknas om tekniken eller åtgärden är farlig, skall tekniken eller åtgärden betraktas som farlig. Bevisbördan faller på verksamhetsutövaren, och på dem som hävdar dess ofarlighet."

När det gäller ett nytt, smittsamt och dödligt virus så bör ju verkligen "försiktighetsprincipen" tillämpas så mycket det bara går. Något mer relevant tillämpningsområde är svårt att tänka sig.

Sveriges regering har dock medvetet valt att tillämpa en konsekvent oförsiktighetsprincip. Detta är ett sinnessjukt och kriminellt agerande.
Citera
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Massa sjuklingar och gamlingar dör. Gäsp.

Vi har bostadsbrist. Äntligen blir vi av med agda 90 år som bor i en fin villa i Djursholm.

Vi ska vara tacksamma.

Naturlig rensning.

Knappast, seglivade Agda 90 år går aldrig ut och blir därför inte smittad.

Det är istället de som jobbar, går i skola och åker kommunalt som drabbas.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag får fortfarande inte heller grepp om situationens egentliga allvar då information om potensen i sjukdomen milt skrivet är spretig. Åtminstone för allmänheten...

Sett till exempelvis Japans och Sydkoreas åtgärder så känns "regeringens" krismöte imorrn oavsett hur det egentligen ligger till säreget idiotiskt, det eftersom en stor del av befolkningen på måndagen efter mer än ett dussin bekräftade fall alla då redan har samlats i kollektivtrafik, studielokaler och på arbetsplatser.

Nog kunde man mäktat med ett beslut under helgen om att åtminstone hålla pluggen stängda i en vecka (ungdomen) och utifrån det arbeta vidare på vidare åtgärder vartefter adekvatare information rullar in i denna röra, kan jag tycka.
Senast redigerad av Sqrbanken 2020-03-01 kl. 21:16.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vet någon mer om de italienska fallen som är kritiska? Patient 1 var en 38 årig man som var svårt sjuk. Men de övriga? Är det patienter som han smittat på sjukhuset?

Det finns ingen samlad info om vilka det är som är svårt sjuka i Italien. Bara antalet som ska vara 140. Dock rapporterades detta från ett sjukhus i det drabbade området igår, vilket indikerar att även yngre personer intensivvårdas:

Citat:
"Vi har patienter i allvarligt tillstånd. De flesta är äldre med andra underliggande sjukdomar, men det stämmer inte till 100%, Det finns också några ungdomar som intensivvårdas, men jag vet inte hur många." Angelo Pan, chef för enheten för infektionssjukdomar i ASST i Cremona

"Ci sono pazienti in condizioni gravi. La maggior parte sono anziani con altre patologie sottostanti, ma la regola non è il 100%: c'è anche qualche giovane in terapia intensiva, ma ora non so quanti". Lo ha detto all'Ansa Angelo Pan, il direttore dell'unità Malattie infettive dell'Asst di Cremona

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus_in_italia_aggiornamento_ora_per_ora-249241616/
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Varje dag dör 150 600 tusen människor...
Hur räknade du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in