2020-03-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Uppdaterat Coronakartan efter dagens nya fall i Västra Götaland. Och lagt till en graf över antal fall under "Tidslinje" för den som är intresserad av att följa utvecklingen. Säg gärna till vad ni tycker kan förbättras eller läggas till!

www.coronakartan.se
Utmärkt! Du borde avlönas av FHM!
Lägg gärna till hur respektive fall smittades, dvs. hur många som är "inhemska" sekundärsmittor och hur många som kommer från t. ex Iran, Italien osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Finns inga belägg för att barn smittar vuxna. Hävdar du motsattsen så ligger bevisbördan hos dig.

Ok mister TOY. Vid vilken ålder börjar de smitta vuxna.... Nyfiken...
Går det över en natt där de fyllt xx år?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Finns inga belägg för att barn smittar vuxna. Hävdar du motsattsen så ligger bevisbördan hos dig.

Enligt WHO studien fanns det ju dock inte tillräckligt med belägg för att hävda att barn inte smittar vuxna. Så att tolka det åt andra hållet är ju minst lika tokigt om än farligare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han skrev norra Italien och strök under det, missade du det?

Sen så är ”livskvalitet”/”bättre liv” som du antyder ett relativt begrepp, men jag skulle utan att tveka flytta till Italien om jag hade möjlighet (även om ”siffrorna inte skulle vara på min sida”). Och BNP/capita är bara ett begrepp bland många. Vi är på väg att bli som USA, men visst, ”vi har ett bra BNP/capita”, jo tjenare. Men visst, livet i Italien är hårdare än här.

BNP/capita påverkas ju också av hur många som är i arbete, och många italienska kvinnor är inte det. Ett resultat av detta är att italienska tonåringar har bland Europas lägsta psykiska ohälsa, ett annat är lägre BNP.
Citera
2020-03-01, 20:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Läs på?
Jodå. Jag läser på. En hel del.
Jag ska på en mässa i Odense i tjänsten på tisdag där människor från hela Europa deltar. Många tusen. Den är såklart inte inställd.
Jag har lyssnat på radiosporten idag. Fotbollen från England var såklart inför fulla läktare.
Europa hanterar ca 30 000 flyg per dygn. Som om alla människor i dem screenas.
Det skriks här om förbud om plan från Iran och vår handlingsförlamning. Har resten av Europa gjort det? Har något enda land förbjudit det? Som om Sverige är det land med störst flygtrafik. Ha!

Ju mindre antal flyg ifrån Iran desto lättare att ha koll, och färre potentiella smittbärare kommer in i landet.
Citera
2020-03-01, 20:29
Medlem
Fast om det har minskat i Kina så kanske 60-80% av världen kanske inte smittas. Och det kan ju avta nu under varma temperaturer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Har vi ens någon stadsminister ?
Har jag missat något, ärligt talat så vann väl ingen för två år sedan?

Jag undrar också detta. Har frågat runt vid något tillfälle men verkar inte som om någon vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ok mister TOY. Vid vilken ålder börjar de smitta vuxna.... Nyfiken...
Går det över en natt där de fyllt xx år?

Du har fel. Barn smittar aldrig infektionssjukdomar till sina föräldrar. Inte ens ensamkommande flyktingbarn. Så länge man är baaaarn så är man ofarlig.
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Går det ens flyg längre till Vietnam från Korea?
Vietnam also suspended a visa-waiver program for Korean visitors on Saturday.

Separately, an Asiana Airlines flight to Hanoi had to turn back en route after Vietnamese authorities banned it from landing at Hanoi’s Noi Bai Airport.

Asiana Airlines flight 729 departed at 10:10 a.m. on Saturday, but at 10:30 a.m., Vietnamese authorities denied it permission to land, and instead instructed it to land at Van Don International Airport, about 140 kilometers from Hanoi.

Asiana decided to cancel the flight and return to Seoul, as the carrier had no history of using the suggested airport.

Vietnamese authorities also prohibited Korean airliners from using an airport in Ho Chi Minh City, and instead to land at Can Tho International Airport, a four-hour drive away.

Due to ceased flights between Korea and Vietnam, Asiana Airlines and Korean Airlines have been sending empty planes with crew members, known as ferry flights, to Vietnam to bring back Korean passengers, before the country halts all visitors from here.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200301000213

Jag trodde också att det var helt stängt, men jag ser folk som checkar in för resor till Da Nang respektive Hai Phong. Jag försökte fråga några vietnameser men ingen av dem kunde engelska. Jag hörde tidigt under dagen att det bara var stängt för landningar till Ho Chi Minh samt Hanoi, men fortfarande öppet på andra håll, innan jag fick reda på att det är helt stängt. Jag skriv till visumenheten och frågade. Jag väntar på svar.
Citera
Medlem
Citat:
Se inlägget ovanför detta inlägg.
Du får nog länka istället, eller förklara själv. Tror inte att du syftar på inlägget som klagar på att vi inte varit så eniga så att vi inte röstat ihop för en majoritetsregering?

Ser isåfall inte alls hur det är relevant för barns hälsa vid temporär hemskolning.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-01 kl. 20:32.
Citera
2020-03-01, 20:30
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/ Bra info om smittspridning. Sprids främst kring droppar inom några meter och inte luftburet i lika stor grad som man kanske var rädd för. Goda nyheter. Det innebär att om du sköter handhygien och håller dig borta från tunnelbanan och dylikt så är chanserna att klara sig från smittan relativt goda utan infekterade personer i din närhet som familj etc. Offentliga toaletter är nog att avstå från också då det hittats virusceller i avföring men jag har inte sett 100%-ig info kring detta ännu.
Finns mycket att citera där. Hoppas att alla tittar in på den listan för den är riktigt jävla matig.
Citera
2020-03-01, 20:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Förr i tiden hade Sverige något som kallades försiktighetsprincipen, vart tog den vägen undrar jag. Verkar inte gälla längre på flera områden.

Du vet uppenbarligen inte vad »försiktighetsprincipen« är. Det är en redovisningsprincip och den har ingen bäring på hur man ska agera inför katastrofer eftersom tillgångar och skulder inte är adekvata begrepp i sådana sammanhang.

Har du några exempel på det du betecknar som svenskt agerande »förr i tiden« eller var det bara en tom fras som du tyckte passa med dina egna åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in