2020-03-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Det man skriver blir ju dränkt av alla tusen inlägg här inne, det går snabbt i den här tråden. Så lägger in min fråga igen, ursäkta om tjatigt.

Har en planerad medicinering i mitten av mars. Då jag får en dos mabthera (ritiximab) som är en antikropp som dödar b-celler. Bör jag oroa mig mer för eventuella svåra symtom då om jag skulle dra på mig Corona?

Skulle egentligen fått dosen i januari men sköt på det av olika anledningar och nu börjar det väl verkligen bli dags att ta den.. men nu vill jag ju nästan avvakta av detta skäl

Låter rimligt att fråga din läkare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.protezionecivile.gov.it/media-comunicazione/comunicati-stampa/dettaglio/-/asset_publisher/default/content/coronavirus-sono-1577-i-positivi

ITALIEN

To date, in Italy, 1694 people have contracted the virus.
In detail: there are:

984 cases of Coronavirus in Lombardy,
285 in Emilia-Romagna,
263 in Veneto,
25 in Liguria,
17 in Campania,
49 in Piedmont,
13 in Tuscany,
25 in the Marche,
6 in Lazio,
9 in Sicily ,
3 in Puglia,
5 in Abruzzo,
1 in Calabria and
1 in the Autonomous Province of Bolzano.

1694 Infected
798 are in home isolation
639 patients hospitalized with symptoms
140 are in intensive care
34 have died

83 people recovered.

813 i alt är inlagda på sjukhus m/symptom, är kritisk sjuka på intensiv eller döda.
798 har milda symptom i hemma isolation.

Dvs att det är fler som har sjukhus behandlings krävande symptom eller ligger kritisk sjuka på intensiv avdelning.
än personer med milda symptom !
🙁

Så de "80% har milda symptom" kan vi glömma HELT !!!
I bästa fall är det 50-60% som får milda symptom och det är ett ca %
inräknat mörketal av ikke medräknade ikke-symptomatiska smittade (som Italien av någon konstig anledning har slutat medräkna).
Din ärthjärna, är ju Italien som sticker ut på ett märkligt sätt. Kolla på Sydkorea eller kina. Du kan inte bara välja ett land fattar du väll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
https://www.medindia.net/patients/calculators/world-death-clock.asp

Annual Deaths
Per Year : 56,000,000
Per Month : 4,679,452.00
Per Day : 153,424.70
Per Hour : 6,392.70
Per Minute : 106.60
Per Second 1.80

Nja.... visst

https://www.quora.com/How-many-people-are-born-die-every-day-in-the-world-What-is-birth-to-death-ratio-in-the-world?share= 1

Death Rates:-[1]
Nearly two people die each second
105 people die each minute
6,316 people die each hour
151,600 people die each day
55.3 million people die each year

Ber om ursäkt att jag sa fel siffror. Sa till och med tusen personer mindre än Ursäkta mig
Nä du sa "Varje dag dör 150 600 tusen människor..."
Vilket torde innebära 150600000. Det är ett himla stort antal lik, varje dag dessutom...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
13 fall eftersom man testar mycket få. Är det svårt att förstå?
Det är 14 fall nu!Iallafall enligt expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/who-mojligheten-att-stoppa-coronaspridningen-minskar-1/
Citera
2020-03-01, 21:07
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Worldometers verkar ligga nere just nu, eller funkar det för dig?

Funkar fint. Bättre än Folkhälsomyndigheten i alla fall.
Citera
Medlem
Kan vi dela upp denna tråd i 2, en där positiva nyheter skrivs och en för negativa. Detta är fan för mycket 🤣
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En eventuell mutation, får vi inte snabbt höra om den!? Inom några dagar åtminstone? Nu för tiden borde det gå fort att sekvensera viruset och jag föreställer mig att många forskargrupper studerar viruset, dess spridning och eventuella mutationer.

Det har vi redan gjort:
https://www.aftonbladet.se/a/4qJaz6
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Det man skriver blir ju dränkt av alla tusen inlägg här inne, det går snabbt i den här tråden. Så lägger in min fråga igen, ursäkta om tjatigt.

Har en planerad medicinering i mitten av mars. Då jag får en dos mabthera (ritiximab) som är en antikropp som dödar b-celler. Bör jag oroa mig mer för eventuella svåra symtom då om jag skulle dra på mig Corona?

Skulle egentligen fått dosen i januari men sköt på det av olika anledningar och nu börjar det väl verkligen bli dags att ta den.. men nu vill jag ju nästan avvakta av detta skäl
Om detta borde vara lämpligare att fråga en insatt läkare än i en tråd på Flashback.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Mycket positivt! Så är ju Wuhan en stad med ganska kass luftkvalitet också vilket säkert kan påverkat de siffrorna till det sämre.

Mycket sant, samt betydligt fler rökare än i Sverige.
Citera
2020-03-01, 21:08
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nej. Du skrev 150 600 tusen. Det betyder 150 600 000.

Det är mycket slarvigt uttryckt av dig. Sluta nu besserwissra om hur korrekt du uttryckt dig, när du uttryckt dig fullkomligt felaktigt.

Ah jag skrev fel, men det förändrar ju inte att det är ex antal fler som dör varje dag än vad det har dött i corona viruset right? Det är säkert någon av dessa som dör varje dag som är förälder till något barn!
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
"Det finns inga uppgifter om att barn kan smitta andra" tolkar FHM som "barn kan inte smitta andra".
Någon har missat den grundläggande kursen i logik. Inte för att det spelar så stor roll i det stora hela.

I motsats till dig så förstår FHM statistik, sannolikslära och vetenskapligt tänkande.

Det är pga muppar som dig som nu valet/ansvaret lagts på kommunerna. Skulle skolverket gått ut med att skolplikt fortfarande gäller så skulle sådana som dig fått hjärtinfarkt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Ett sätt att tolka det man ser, är den "eviga" kampen mellan västbaserade industrialister,
och ostindiska kompanierna och bankerna. Från första "Bolsjevik revolutionen" fram till i dag.
Samma strid man ser öppet utspela sig i USA där Trump till stor del har stöd av inhemska industrin.

De som inte vill se gränserna stängda är de som lever på barnarbetare. Samma sorts indevider som skiter i om Sverige existerar eller inte. Har alldrig träffat en "patriot" som förespråkar barnarbete,
utflyttad industri, eller att det är okej att döda svenskar.

"Internationalisterna" kontrollerar för tillfället Sverige. Och patrioterna är för svaga
för att agera. De bara muttrar lite och konstaterar vad som kommer att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in