2020-03-01, 19:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det blir ju bara spekulation, men om det varje år dör 200 - 300 i den ”normala” influensan och många fler måste under en period vara ”kritiska” i Sverige, och årets ”vanliga” influensa tydligen är ganska mild så borde väl inte 150-200 extra kritiskt sjuka från Corona få sjukvården att ”klappa ihop på några dagar”?

Vården går redan på knäna, det är kaos och ohållbart redan nu, ytterligare belastning kan betyda att det blir kaos och anarki när mängder med folk söker sig till vården.
Citera
2020-03-01, 19:55
Moderator
Tinuviels avatar
Till om med DN:s ledarsida börjar bli irriterade:
Citat:
Andra länder har vidtagit drastiska åtgärder. I Schweiz har alla evenemang med fler än 1 000 personer förbjudits. Franska myndigheter uppmanar förskolebarn, elever och vuxna att stanna hemma i två veckor efter att de kommit hem från drabbade länder. Och i Tyskland för man register över de personer som passerar landets gränser med flyg eller tåg – för att underlätta eventuell smittspårning.

Men i Sverige lyser de riskminimerande åtgärderna med sin frånvaro.
https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-regeringen-kan-inte-fortsatta-ducka-coronakrisen-ar-pa-allvar/

Sedan noteras att Löfven istället besöker ålderdomshem i Jämtland och Damberg kallar visserligen till krisberedning - men först EFTER helgen.

Det fetade är f ö en god sammanfattning.
Citera
2020-03-01, 19:56
Medlem
Hur ser det ut i Italien nu när antalet fall ligger på ungefär 1700. Är det fortfarande bara norra delarna som drabbats?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det sägs att 60-80% av världens befolkning kommer att smittade. Vad får er att tro att ni kan vara de 20-40% som inte blir smittade????

Så funkar epidemier med R0 på runt 3 som denna. När 60-80% av välrldens befolkning blivit smittade så minskar sannolikheten att en smittad ska "hitta" en icke-smittad till under 1, så då avstannar epidemin av sig själv.

100% kan därmed aldrig blir smittade.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag undrar fortfarande hur Italien har hamnat där de hamnat. Vad är det som gjort att utvecklingen där blivit så omfattande och rask? Italien är säkerligen ett av de länder i europa som har flest kinesiska turister. Men finns det mer som kan förklara läget? Är Italien kanske landet i europa där man kindpussas mest!?

Kan det gå lika snabbt i Sverige som Italien?

Vi borde åtminstone noga studera Italien så att vi kan försöka undvika samma våldsamma utveckling i andra länder.

Utanför storstäderna är Italien ett relativt primitivt och fattigt land. Jag tycker inte alls att det är konstigt att Italien fått en stor spridning. Tvärtom tycker jag att det är konstigt att övriga Medelhavsländer inte haft samma spridning.
Citera
2020-03-01, 19:57
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Det sägs att 60-80% av världens befolkning kommer att smittade. Vad får er att tro att ni kan vara de 20-40% som inte blir smittade????

För jag sitter i sommarstugan helt utan mänsklig kontakt sedan igårkväll dessutom är jag inte en syndare så gud önskar mig fortleva och sprida hans ord och gärning.

Klarar mig till slutet av april utan att behöva fylla på förråden.
Citera
2020-03-01, 19:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men Italien ”exploderade” förra helgen.

Och?

De har sannolikt inkuberats, så lägg på en vecka, och då kan även svenskar vara drabbade.

Dessutom har vi fler länder, Thailand, Spanien inklusive Kanarieöarna, Iran med flera.
Citera
2020-03-01, 19:58
Medlem
Citat:
jag har blodgrupp O- .har några bunkrat dunkar kollodialt silver och massor av vitaminer.
Citera
Medlem
Det här bröjar ju bli mördande skrattretande. Sjuka som går hem och fria resor till världens värsta smitthärd!!!!

Herregud, detta måste ju gå att straffas för, om inte av svenska idiotregler så enligt EU eller FN? Detta är ju folkmord!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur ser det ut i Italien nu när antalet fall ligger på ungefär 1700. Är det fortfarande bara norra delarna som drabbats?

I övrigt är det ganska utspritt med flera regioner fortfarande osmittade.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
För jag sitter i sommarstugan helt utan mänsklig kontakt sedan igårkväll dessutom är jag inte en syndare så gud önskar mig fortleva och sprida hans ord och gärning.

Klarar mig till slutet av april utan att behöva fylla på förråden.

Då får vi ju hoppas att du inte bryter benet, får en stroke eller annan åkomma som ger anledning att välja om du ska söka vård eller dö.
Citera
2020-03-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om 60-80 % av världens befolkning smittas av denna kinesiska skit, vad pratar vi om för dödssiffror?

Hur påverkas världen av en sådan massdöd?

Hur påverkas följande:
Bostadspriser
Jobb
Mat
Kriminalitet
Sjukvård.
Nuvarande konflikter i Mellanöstern
Om det skulle vara 60%-80% och 2% dödlighete så är det omkring 84000000-112000000
Så jävligt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in