2020-03-01, 17:21
Medlem
En infallsvinkel jag skulle vilja diskutera är takterrassen på Skandiahuset som möjlig plats varifrån LOP syns tydligt.

Jag har inte hört detta nämnas av någon, varken här på FB eller i media, men alla som någon gång besökt nuvarande Urban Delis takbar vet att man därifrån kan se längs med hela Sveavägen (även om det är ordnat så att det idag är svårt att gå fram till själva kanten), och att man därifrån enkelt hade kunnat se när LOP lämnar Grand.
SE hade då enkelt kunnat springa ner och stämpla ut, kanske t om kosta på sig ett kort samtal med väktarna eftersom han vet exakt var LOP befinner sig (han kan gå ikapp dem i värsta fall).

Vad jag vill diskutera är;

1) Kan vi hitta bilder på hur takterrassen såg ut på tiden Skandia huserade där?

2) Vad tror ni om scenariot ovan?
Citera
2020-03-01, 17:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
På förekommen anledning. Ang väktaren som säger att han pratat ett bra tag med SE efter stämpling.

Om det var så, varför sa inte SE det?! Det hade ju friat honom helt då han isf missat skottögonblick men ändå gett honom tid att komma ut och spela hjälte. Win-win.

Istället säger han 20-30 sek från stämpling till Götabanken.

Inget är 100, men mkt tyder, pga ovan, att han gick ut snabbt och definitivt inte hade något längre samtal vid repan på Skandia.

Det här är en av de stora frågorna när det gäller SE-teorin.

1) Varför struntade han i att nämna samtalet med HO? 1-2 minuter.
2) Varför påstod han att vittne presenterat fel signalement (hans eget) till polisen?
3) Varför visste han vad som hänt på mpl direkt efter skotten?

Just att dra på sig misstankar om att ha befunnit sig på mpl före paret Palme och idén att någon beskrivit honom som GM?

Vem gör det - och varför?
Citera
2020-03-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är väl möjligt, Golfar var väl mer vanligt förekommande jämfört med Alfa sud.
Vet man vad knarkspan använde för bilar?
Citera
2020-03-01, 17:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Var det inte en förarlös röd Golf som stod och gick på tomgång uppe på Johannesgatan runt 23.15 med två skumma typer som hukade i busken bredvid?
Kan man förväxla en Golf med en Alfa Sud?
Kanske varken tanten på åsen, eller prästerna var något vidare på bilar?

Var det inte dessutom så att en röd Golf hittades utbränd söder om Stockholm (Älta) någon dag efter mordet? Med chassinumret bortslipat?

Var det inte så att en röd Golf iakttogs av ett vittne några minuter efter mordet vid Frejgatan/Norrtullsgatan? Kom i hög fart söderifrån? Från söder (typ Dalagatan) mötte en vit Mercedes upp. Skifte av förare och full fart därifrån igen.

Tror den vita Mercedesen åkte norrut medan röd Golf körde söderut.

Eftersom en röd Golf befann sig på Sveavägen i samband med mordet är det i alla fall värt att titta på.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-01 kl. 17:38.
Citera
2020-03-01, 17:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här är en av de stora frågorna när det gäller SE-teorin.

1) Varför struntade han i att nämna samtalet med HO? 1-2 minuter.
2) Varför påstod han att vittne presenterat fel signalement (hans eget) till polisen?
3) Varför visste han vad som hänt på mpl direkt efter skotten?

Just att dra på sig misstankar om att ha befunnit sig på mpl före paret Palme och idén att någon beskrivit honom som GM?

Vem gör det - och varför?
Han ville vara en intressant person i sammanhanget. Få uppmärksamhet, få prata och bli hörd och sedd. Vetskapen om att han var oskyldig räckte för att hålla honom trygg. Ungefär så skulle jag gissa.

130 personer har gått steget längre och erkänt mordet. Varför? Därför att det handlar om statsministern.
Citera
2020-03-01, 17:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han ville vara en intressant person i sammanhanget. Få uppmärksamhet, få prata och bli hörd och sedd. Vetskapen om att han var oskyldig räckte för att hålla honom trygg. Ungefär så skulle jag gissa.

130 personer har gått steget längre och erkänt mordet. Varför? Därför att det handlar om statsministern.

Jo, det är väl även min grundteori om SE. Samtidigt undrar man om han medvetet försökte vilseleda PU?
Citera
2020-03-01, 17:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jo, det är väl även min grundteori om SE. Samtidigt undrar man om han medvetet försökte vilseleda PU?
Jag ser ingenting som tyder på det. Kan du se något?
Citera
2020-03-01, 17:44
Medlem
Citat:
Var det inte dessutom så att en röd Golf hittades utbränd söder om Stockholm (Älta) någon dag efter mordet? Med chassinumret bortslipat?

Var det inte så att en röd Golf iakttogs av ett vittne några minuter efter mordet vid Frejgatan/Norrtullsgatan några minuter efter mordet? Kom i hög fart söderifrån? Från söder (typ Dalagatan) mötte en vit Mercedes upp. Skifte av förare och full fart därifrån igen.

Tror den vita Mercedesen åkte norrut medan röd Golf körde söderut.

Eftersom en röd Golf befann sig på Sveavägen i samband med mordet är det i alla fall värt att titta på.
Ja, just det, det hade jag glömt.
Golfen i Älta är mysko.
Om den var stulen kan man undra varför man slipade bort chassinumret?
Om den spårats hade man ju bara på sin höjd kunnat koppla den till den olycklige ägaren?
Kan det tyda på att bilen var utländsk, eller registrerad på någon som inte ville spåras?
Vad skulle annars idén vara med ett sådant arrangemang?

Historien om golfen och Mercedesen uppe i Vasastan har jag aldrig hört.
Kommer du ihåg varifrån uppgiften kommer?
Citera
2020-03-01, 17:45
Medlem
Citat:
Jag har för ett par dagar sedan postat en teori som kanske skulle förklara i alla fall en del av SE:s undeliga beteende.

Vad tror ni om det här?

Kvarteren kring mordplatsen var ju kända tillhåll för knarkare, torskar och personer med allehanda ljusskygga syften. Utan att peka ut någon kan man väl konstatera att det inte är konstigt att vissa personer är diffusa i sina beskrivningar kring hur de har rört sig kring mordplatsen.

Låt oss anta att SE inte är mördaren men att han hade andra ärenden i kvarteret, kanske utfördes vissa av dem på instämplad arbetstid. Då kan det finnas goda skäl att lämna falska uppgifter i förhör kring var han befunnit sig och när.

Han kanske befann sig någonstans runt Malmskillnadsgatan när skotten föll, ville absolut inte bli ertappad med vad han höll på med och flydde i motsatt riktning när han insåg att nåt hänt. Han blir nyfiken på vad som hänt, går en lov runt kvarteret och sen ner mot mordplatsen. Blir chockad av att det är ett statsministermord och inser att han, som inte ens borde ha varit i närheten kan kopplas ihop med händelsen. Nu kommer han ju att behöva svara på vad han sett och var han befunnit sig, något han inte vill ska komma ut till vänner och bekanta. Eller till frun.

YN har ju sett honom och han misstas för mördaren. Dagen efter inser han detta, men kan ju inte öppet förklara varför han sprungit därifrån så han kokar ihop sin historia. Utstämplingstiden blir central, han senarelägger den för att på så vis mörka att han hunnit med en vända i "träsket" innan mordet sker.

Vad tror ni om denna teori?
Inte smickrande för SE, men iaf inte värre än att bli utpekad som ministermördare...
Citera
2020-03-01, 17:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, just det, det hade jag glömt.
Golfen i Älta är mysko.
Om den var stulen kan man undra varför man slipade bort chassinumret?
Om den spårats hade man ju bara på sin höjd kunnat koppla den till den olycklige ägaren?
Kan det tyda på att bilen var utländsk, eller registrerad på någon som inte ville spåras?
Vad skulle annars idén vara med ett sådant arrangemang?

Historien om golfen och Mercedesen uppe i Vasastan har jag aldrig hört.
Kommer du ihåg varifrån uppgiften kommer?

Hm, jag tror det är tidningsuppgifter dagarna efter mordet. AB eller Expressen. Minns inte på rak arm, men vittnesmålet finns.
Citera
2020-03-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Vad tror ni om det här?

Kvarteren kring mordplatsen var ju kända tillhåll för knarkare, torskar och personer med allehanda ljusskygga syften. Utan att peka ut någon kan man väl konstatera att det inte är konstigt att vissa personer är diffusa i sina beskrivningar kring hur de har rört sig kring mordplatsen.

Låt oss anta att SE inte är mördaren men att han hade andra ärenden i kvarteret, kanske utfördes vissa av dem på instämplad arbetstid. Då kan det finnas goda skäl att lämna falska uppgifter i förhör kring var han befunnit sig och när.

Han kanske befann sig någonstans runt Malmskillnadsgatan när skotten föll, ville absolut inte bli ertappad med vad han höll på med och flydde i motsatt riktning när han insåg att nåt hänt. Han blir nyfiken på vad som hänt, går en lov runt kvarteret och sen ner mot mordplatsen. Blir chockad av att det är ett statsministermord och inser att han, som inte ens borde ha varit i närheten kan kopplas ihop med händelsen. Nu kommer han ju att behöva svara på vad han sett och var han befunnit sig, något han inte vill ska komma ut till vänner och bekanta. Eller till frun.
Han stämplade ut 23:19, sade hejdå till vakterna, skulle med sista tåget som gick från Centralen 23:45, Palme skjöts två minuter senare. Inte nog med tid för att ens börja hitta på nåt fuffens.

Javisst är det möjligt att någon fejkat utstämplingstiden. Men det blir ju bara rimligt i ett scenario där SE är mördaren och hade en medhjälpare.
Dessutom - hur mycket kan han ha fejkat den med?
Vakterna HAR ju faktiskt sett honom passera ut runt ett klockslag de upplevde va drygt 23:20 .
Sen har vakterna rond runt 23:30 så de kollade på klockan i anslutning till det.
Därefter kom SE tillbaka vid 23:40 och meddelade att Palme va skjuten.

Det är knappast så han då kan ha varit borta i timtal och bara bluffat vakterna att tro att han va borta i 20 minuter med hjälpa av ett falsifierat stämpelkort.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-03-01 kl. 18:35.
Citera
2020-03-01, 18:37
Medlem
Hans Holmer är en gåta som någon borde ta tag i. Vem ordinerade körningen? eller som Göran Rosenberg sa till Rolf Dahlgren "Är det din chef?" Jaa! Men du vill inte säga vem det är ? Nejjj! Det är hemligt förstår du inte det. Men ni snackar om Audi Sud o Kuhut o fan o hans moster. Holmer icensatte ett mord eller ett teatermord detta vet vi. Engström vet vi ingeting om det kan PU o djupa staten manipulera fram bevis och så tror ni på det.
Varför tror ni djupa staten medierna lanserar Engströmspåret? Jo för deras ägarintressen.
Varför tror ni den heta potatisen Holmer inte tas upp alls? För att det är en het bulle.
Vi har bevis för att Holmer var på plats något är djävligt udda med detta. Engström är en gammal gubbe som inte gör en fluga förnär. Möjligen att han skjuter en startpistol med lösplugg som uppgift åt Holmer där sen kompisen Glans tar över till man kör iväg kopian.
Vem Var Rolf Dahlgrens chef? Var det någon på försvarsstaben?
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-01 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in