2020-03-01, 17:30
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Vad kommer att hända när smittspårningen inte längre fungerar-det är väl bara en tidsfråga?. Skall de som inte varit på angivna platser och ej kunnat spåras men ändå uppvisar symptom avfärdas med att du kan inta ha Corona!?
Det verkar vara planen. Och det har varnats för detta både här och från andra håll online. Syns det inte så finns det inte. Epidemin i Sverige kommer inte synas i siffrorna. Den kommer dock att bli väldigt påtaglig när det tar stopp på sjukhusen och allt är fullständigt utom kontroll. Men det är min egen personliga bedömning så ta det för vad det är.
Citera
2020-03-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jo förvisso stämmer det du säger. Men nu är ju folk mer upplysta om faran och känner nog efter ganska mycket mer än vi gjorde som kom hem för en vecka sen. Då var det bara kineser man undvek och de möter man sällan i skidbacken. Vi visste inget om smittan i Italien när vi var där v 8.

Lägg sen till att många stockholmare nog avbokat sin italienresa eftersom smittspridningen där var känd när deras lov började. Vi i Skåne avbokade inte för vi visste inget om smittan där när vi åkte.

Tror inte så många stockholmare avbokade . Det var i slutet av v8, det eskalerade, de flesta åkte nog lördag v8. De som avbokade fick fatta beslut om det väldigt snabbt, därför tror jag bara en lite minoritet avbokade
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Update on COVID-19 outbreak with Professor Neil Ferguson and Professor Christl Donnelly
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Infektionsläkaren i Ekots specialsändning säger alltså att alla måste följa myndigheternas påbud därför att om folk gör som de själv tycker så urholkas tilltron till myndigheterna.

Samma säger Folkhälsmyndigheten. om barn hålls hemma på grund av föräldrarnas oro så "blir det oordning i samhället".

Nu berättar man i löpande sändning att skolverket tillsammans med Folkhälsomyndigheten att ändra på riktilinjerna, fullt kaos i Myndighetssverige alltså.
Karin Tegmark Wisell ändrar sig i löpande sändning, vet inte riktigt vad hon ska säga.

Vilket jävla pajasland.
Är det kvart i fem-sändningen du pratar om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, det är helt otroligt hur Folkhälsomyndigheten bär sig åt!
Man har gått ut med ett pressmedelande som påminner om skolplikten och att barn utan symptom skall gå till skolan. Hur skolplikten kan vara Folkhälsomyndighetens ansvarsområde övergår mitt förstånd!

Många företag låter ju anställda som rest i drabbade områden jobba hemmifrån eller ha permission, även då de är symptomfria, så varför i herrans namn skall de då skicka sina barn till skolorna när de själva stängs ute från arbetsplatsen på grund av smittorisk?

Problemet i Sverige idag är att vi i lägen som dessa (allvarliga, kris, etc) saknar en ledare i toppen som samordnar och koordinerar. som beslutar och är rak, som är påläst och kunnig. I vårt land är det en statsministern som har denna roll.
Den vi nu har är så långt från detta man kan komma och istället blir det berörd myndighet som får försöka agera som sådan. Man vänder sig till massmedia, facebook och twitter när ledaren inte hörs. Blir sällan bra.

Det är just precis i tider som dessa folket vill höra vad landsfadern säger. Hur han med övertygande, klar och trovärdig stämma berättar för oss vad som gäller. Folk är som fågelungar som vill ha mat, i denna liknelse INFORMATION, råd, förhållningsregler osv.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-03-01 kl. 17:39.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Infektionsläkaren i Ekots specialsändning säger alltså att alla måste följa myndigheternas påbud därför att om folk gör som de själv tycker så urholkas tilltron till myndigheterna.

Samma säger Folkhälsmyndigheten. om barn hålls hemma på grund av föräldrarnas oro så "blir det oordning i samhället".

Nu berättar man i löpande sändning att skolverket tillsammans med Folkhälsomyndigheten att ändra på riktilinjerna, fullt kaos i Myndighetssverige alltså.
Karin Tegmark Wisell ändrar sig i löpande sändning, vet inte riktigt vad hon ska säga.

Vilket jävla pajasland.
Det här är ju inte klokt.

Hon börjar med en ståndpunkt och när det sedan framkommer att FHM och skolverket samverkar för att ändra skrivningarna börjar hon utveckla motsatt ståndpunkt. Detta sker 14 h innan skolorna börjar på måndag.

Det är så oerhört oprofessionellt och tafatt.

Det här kommer INTE att öka FHM:s trovärdighet.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
JAG vet att de kan få viruset. Jag har sett liksäckar med barn på filmer från Kina. Hemskt var det.
Jag har inte läst artikeln i Expressen själv, då jag undviker Expressen och Aftonbladet. Jag antog bara att postaren hade läst den.

Ja, liksäckar är ju inte så kul att titta på antar jag. Och tror man att det är barn i dem så är det kanske ännu värre. Det dör ju tyvärr barn också p g a sjukdomar, olyckor och genom annans försorg också i Kina.

Nyheterna ovan gick ut över hela världen i förmiddags, källan är WHO, så gillar du inte svenska media så kan du hitta nyheten var som helst annars.
Citera
2020-03-01, 17:32
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Sjönk börserna lika mycket vid svininfluensan?..
Nej
Citera
Bannlyst

ERROR 404 shit gets real mental implosion.

Sverige, Sverige.

Samma sak om och om igen.

Bristen på att handla resolut.

Nu har regeringen istället skapat århundradets soppa-röra/huvudvärk/intill panik.

Sverigekoreas ansikte syns, "Myndigheter"´s skitsnack/retarded sida syns, brist på samarbete syns, rika kommer hålla barn hemma.

Allt detta tandgnisslande och oro hade enkelt kunnat hanterats genom att stänga inkommande flyg.

Descinficera/kontrollera inkommande paket/flyg/båtlaster.

Byta långtradarchaufförer vid gränsen. Descinficera utrymmet.

Sverige går inte under av några månaders säkerhetstänk.

Nedå, Sverige i stort sett importerar viruset genom att tillåta Italienare Kineser what have you knalla in och nysa folk i ansiktet.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-01 kl. 17:36.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Låter förståndigt.
Men vem ska betala deras lön?
Almega har gått ut med att de arbetsgivare de organiserar skall låta anställda jobba hemifrån eller erhålla permissionslön i de fall Försäkringskassan nekar smittbärarpenning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp. Så är det.

Vad som gör mig förundrad som bara den är varför det inte är större utbrett i Europa.
Italien, ja, men i stora länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, etc. är det ”lugnt”.
Länder med gigantiska flygplatser och extremt exponerade för smittan till skillnad från Sverige.

Men, det är ju bra. Som sagt.
Att vi har så få fall.
Agerandet hittills är för mig helt i linje med vad man kan vänta sig och möjligen har man full kontroll. Även om det låter annat härifrån.
men det är väl inte alls lugnt tyskland har fått en massa fall idag!
Citera
2020-03-01, 17:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Vilket jävla pajasland.

Ja, det är ju precis så de resonerar i s.k. totalitära stater också. Det kanske är lika bra att vi blir medvetna om hur totalitärt Sverige har blivit? Hur hjärntvättade och osjälvständiga vi alla har blivit? Corona kanske var det wake-up call som vi behövde i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in