2020-03-01, 17:23
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Jag har så oerhört svårt att förstå varför inte FHM åtminstone uppmanar folk som återvänder från smittohärdar att hålla sig hemma 14 dagar. Det görs ju i princip i varenda jäkla land i övrigt. Och massvis av våra företag gör det också. Om de bara gjorde det skulle rädslan och oron och vimsandet som nu pågår minska radikalt. Idiotiskt och helt oförklarligt. Och ajg lyssnar faktiskt nästan alltid annars på myndigheter..
Citera
2020-03-01, 17:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Hah ekot kör på spåret att folk som oroar sig är irrationella.
Intevjuaren: "Skolan ska ju stå för logik och tänkandet hur blir det om skolan ger vika för en känsla som inte är baserad på logik?". Facepalm
Jag är inte säker på att det är ett spår man kör på utan ett tafatt försök till en kritisk fråga.
Citera
2020-03-01, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag har så oerhört svårt att förstå varför inte FHM åtminstone uppmanar folk som återvänder från smittohärdar att hålla sig hemma 14 dagar. Det görs ju i princip i varenda jäkla land i övrigt. Och massvis av våra företag gör det också. Om de bara gjorde det skulle rädslan och oron och vimsandet som nu pågår minska radikalt. Idiotiskt och helt oförklarligt. Och ajg lyssnar faktiskt nästan alltid annars på myndigheter..
Låter förståndigt.
Men vem ska betala deras lön?
Citera
2020-03-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Passa på att ställa frågor ikväll så vi får lite mer kött på benen vad som gäller

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb1pPL/stall-din-fraga-om-corona-till-lakaren

Tack. Nu har jag ställt en fråga. Hoppas vi får någon klarhet i om det är okej att skicka barnen till skolan.
Citera
2020-03-01, 17:27
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Man får inte bli testad om man inte har ok från 1177 och de har uppdrag från Folkhälsomyndigheten att begränsa antalet tester.
1177 har en lista på vissa platser man ska ha varit på och blivit smittad. Tex Italien så räknas vissa städer i norra delen (Venedig är undantaget, trots att Veneto generellt räknas)
Vidare ska man ha över 38,5 graders feber och andningsbesvär. Under 38,5 och hosta så räknas det som vanlig ”svensk” influensa.
Mao får man inte bli testad om man bara har lindriga besvär. (Jag har alltså pratat med 1177)
Tror att det är därför Sverige har såpass få fall. Folk är sjuka men får inte testa sig och syns inte i statistiken.

Vad kommer att hända när smittspårningen inte längre fungerar-det är väl bara en tidsfråga?. Skall de som inte varit på angivna platser och ej kunnat spåras men ändå uppvisar symptom avfärdas med att du kan inta ha Corona!?
Citera
2020-03-01, 17:27
Medlem
Att det kommer ske stor smittspridning i Sverige och hela världen är väl ingen som verkligen tror inte kommer ske.

Så kan någon av er som förespråkar att förskolor ska vara stängda förklara hur ni resonerar. Tror ni att detta virus kommer försvinna av sig självt eller hur länge hade ni tänkt att skolor ska vara stängda? Tills ett vaccin kommer?
Citera
2020-03-01, 17:28
Moderator
Siegfrids avatar
Infektionsläkaren i Ekots specialsändning säger alltså att alla måste följa myndigheternas påbud därför att om folk gör som de själv tycker så urholkas tilltron till myndigheterna.

Samma säger Folkhälsmyndigheten. om barn hålls hemma på grund av föräldrarnas oro så "blir det oordning i samhället".

Nu berättar man i löpande sändning att skolverket tillsammans med Folkhälsomyndigheten att ändra på riktilinjerna, fullt kaos i Myndighetssverige alltså.
Karin Tegmark Wisell ändrar sig i löpande sändning, vet inte riktigt vad hon ska säga.

Vilket jävla pajasland.
Citera
2020-03-01, 17:28
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Låter förståndigt.
Men vem ska betala deras lön?

Upp till varje företag/myndighet. Precis som nu. Vissa betalar full lön. Många kan jobba hemifrån. Vissa kanske ändå får sjuklön. Inte optimalt, men att föredra framför ett italienskt scenario.

Att babbla om skolplikt, och nu sitter de tydligen och "reviderar" det budskap som gått ut... alltså, det är pinsamt detta.

EDIT: Och fr o m nu borde UD och FHM gemensamt gå ut och säga att reser man till drabbade områden fr o m nu, så är karantän obligatoriskt i 14 dagar.
Senast redigerad av IAmAMisanthropic 2020-03-01 kl. 17:31.
Citera
2020-03-01, 17:29
Medlem
Sjönk börserna lika mycket vid svininfluensan?..
Citera
2020-03-01, 17:30
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Ja. 2 veckor. Har pratat med min chef som tycker det är ett bra beslut.

Tack för att du gör detta. Börjar bli lite orolig, inte för min egen skull då jag är ung och stark, men alla har vi äldre närstående, och om det inte kommer gå att ge tillräcklig vård för de som behöver den så kommer det inte bli kul.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Att det kommer ske stor smittspridning i Sverige och hela världen är väl ingen som verkligen tror inte kommer ske.

Så kan någon av er som förespråkar att förskolor ska vara stängda förklara hur ni resonerar. Tror ni att detta virus kommer försvinna av sig självt eller hur länge hade ni tänkt att skolor ska vara stängda? Tills ett vaccin kommer?
kanske 2 år? Så långt tid kanske det tar innan viruset tar slut såsom spanska sjukan.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Endel på ekot pratade om att risken är låg om vi för stunden ponerar att de har helt rätt så är det ju lovande. Men för mig personligen skulle en låg risk inte räcka då nedsidan är väldigt mörk.

De är mycket fokus på sannolikheten att något intäffar men inte fokus på magnituden.
Om detta var en finansiell produkt så skulle man säga att den har en assymetrisk payoff med en liten risk för en gigantisk nedsida.

Håller även med att det var inte så förtoendeingivande när de kom fram att de ändrar riktlinjer om vad som nyss sades i sändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in