2020-03-01, 17:08
Medlem
Varför ska barnen inte få gå i skolan menar ni. Sportlov har redan firats i olika delar i landet. Vissa har redan varit i skolan i 2 veckor sedan skidresan till Italien. Ingen spridning har skett i göteborgs- skolorna vad jag har hört. Skåne har varit i skolan i en vecka redan. Ingen smitta härnere heller än.

Är stockholmare mer neurotiska än övriga landet eller är stockholmsbarn större smittspridare? Nej det är bara trams att skolorna ska stänga. Ingen tjänar något på det.
Citera
2020-03-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
14 nu. Vi klättrar i ligan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Worldometers verkar ligga nere just nu, eller funkar det för dig?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Who skriver om vad varje land borde fråga sig:
bl.a:
Do we have the right measures at airports and border crossings to test people who are sick?
(Har vi rätt åtgärder på flygplatser och gränsövergångar för att testa sjuka människor?)

länk

Igår kväll kom jag och flera resenärer från norra Italien till Arlanda. Många med hosta. Inte ens passkontroll utfördes. Ingen test av sjuka resenärer vad jag kunde se.

länk

Tänker du sätta dig själv i hemkarantän?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Vår kommun(inom Stockholms län) har bestämt att barnen ska till skolan enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. De hävdar att det finns en liten risk att barn, som bär på viruset och är "friska", skulle smitta andra barn. Vem ska man tro på?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/avstangning-av-friska-skolbarn-ingen-effektiv-atgard/

Kineserna har ju tidigare sagt när det gäller sanering av exempelvis kinesiska sedlar från COVID-19, att de skall hållas i 12-14 dagar i karantän. Detta innebär ju att barn som är på dagis eller skolor kan med sina kläder kan föra hem viruset till sina hem utan att själva vara sjuka.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och vad är det för bevis de behöver, för att de ska stänga skolorna? Att ett barn är avlidet? Tre? Sju? 20?

Eller anhöriga till barnen, t.ex. den där mamman som Expressen intervjuade, som var gravid och redan hade/hade haft flera sjukdomar, och kanske inte skulle överleva om hon fick en sjukdom till under graviditeten? Om hennes barn kom hem från skolan och smittade ner henne. Eller den andra sonen hon hade, som bara hade en njure. Eller en familj som umgås med de äldre i familjen... Finns ju även familjer, där man bor tillsammans flera generationer (särskilt bland invandrare)... Och barn som har astma - som är jättevanligt idag - hur ska DE klara det här viruset, som går djupt ner i lungorna..?

Man känner sig maktlös!!! Hade jag haft barn i den åldern att jag kunde bestämma detta, så hade jag hållit dem hemma. Om MÅNGA gör det, så kan samhället inte skicka polis eller socialtanter hem till dem allihopa...

Jag undrar väl lite över varför det är så himla svårt att ha webbaserade lektioner?
Om barnen inte har egen dator kan väl skolan fixa. Det är ju trots allt 2020???
Citera
2020-03-01, 17:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Men det är ju inte sant... den här nyheten är flera veckor gammal nu.

"Coronavirus: Newborn becomes youngest person diagnosed with virus"

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51395655

Du har missförstått. Man har inte sagt att barn inte kan viruset.
Citera
2020-03-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Var det inte Folkhälsomyndigheten som i en artikel i Aftonbladet idag sa att barn inte blir smittade.

Stäng alla dagis och skolor i två veckor med hemkarantän istället för att alla barn och ungdomar skall mötas i morgon måndag och smitta varandra. Ungarna kommer att ha det bra och spela dataspel och njuta av lite extra sportlov. Naturligtvis kommer detta att påverka föräldrarnas möjlighet till arbete men detta måste bara göras. I slutändan kommer vi ändå att få stänga dagis och skolor när smittan har gått bortom all kontroll.

På radion idag (jag kan dock inte hitta inlägget) sa en förståsigpåare från folkhälsan att de kanske uttryckt sig lite olämpligt, och att barn visserligen kunde föra smitta vidare, men att om de blev sjuka fick de en mildare variant, sagt utifrån att så pass FÅ barn smittats/dött av viruset i Kina. Så rekommendationen från den sk folkhälsan var att barn som inte uppvisade symptom och inte hade exponerats för smitta t ex vid vistelse i Kina, Italien etc - kunde gå till skolan i morgon. Men det dementerades kraftfullt att de hade sagt att barn inte kunde vara smittobärare. Det var bara en felaktig rubriksättning från dagspressen...

Hur man sedan ska avgöra vad det innebär att utsättas för viruset rent praktiskt är väl en annan fråga, - som inte besvarades... Visst kunde man smitta under inkubationstiden, sa hon, men det var först när man började hosta och nysa som viruset gav sig iväg till nästa person.
Citera
2020-03-01, 17:11
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Facebookinlägg??

På vilket sätt stör det sig att folk spelar brädspel med familjen istället för att gå på bio? Tills vidare alltså.

Via social media eller annan media ja.
Man ska undvika smitta ja. Så bio är onödigt just nu, men folk måste även få höra sjukvårdens direktiv. Sen bör man som sagt använda sunt förnuft. Onödigt att riskera att smitta andra eller själv bli smittad.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du måste fatta ett eget beslut. Grunda det på vad du vill, ha vilka säkerhetsmarginaler du vill, stora eller små, men det är du som är ytterst ansvarig för dina barns hälsa.
Ingen myndighet kommer att tacka dig för att du valde det ena eller andra.

Exakt. Ingen kommer att tacka föräldrar som är laglydiga och följer myndigheters rekommendationer - när de står där vid sina barns kistor. Här är det även på sin plats att påminna om de barn som drabbades av narkolepsi, när föräldrarna varit regimtrogna och låtit vaccinera dem mot svinisen...
Citera
Medlem
HGs avatar
Hörde på EKOT:s livesändning och den ger ingen information alls utan de rabblar lite siffror och skall försöka hålla oss svenska lugna.
Citera
Medlem
3zas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Fanns det något erbjudande om att bli testad i Italien?

Vi blev scannade med feberkamera när vi kom till Italien.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag undrar väl lite över varför det är så himla svårt att ha webbaserade lektioner?
Om barnen inte har egen dator kan väl skolan fixa. Det är ju trots allt 2020???

Tänker du dig förskola via webben också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in