2020-03-01, 16:49
Medlem
Vet någon om dessa 14 fall i sverige är allvarligt sjuka?
Citera
2020-03-01, 16:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Avd. 1st, fortsättning.
Citat:
🌏 1 March 🌏

15:32: First case in the Dominican Republic.
15:30: First 3 presumptive confirmed cases in the Czech Republic.
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-03-01, 16:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
I solen då antar jag? Om du kollar på Kiruna idag t.ex. så ligger den relativa luftfuktigheten på 80%.

Någon tycks blanda ihop relativ med absolut?

Virus sprids mer på vintern på grund av relativ luftfuktighet, det och att vi tenderar att vara mer inne och att temperaturen är lägre vilket också är en faktor. Så, i teorin, Norrland värre än Skåne på virusspridning.

Med det sagt så behöver det inte betyda att Corona " dör med värmen", men det finns vissa tecken redan nu som kan tyda på det.
Citera
2020-03-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Min granne jobbar på ett företag som är rätt så internationellt. Alltså med försäljningsbolag runt om i världen och utländska kunder som besöker dem. Större delen av tillverkning här i Sverige men beroende av prylar från andra länder.
De har nu spärrat alla tjänsteresor utanför Sverige och tillåter inga besök från någon utanför Sverige. Varken kunder eller leverantörer. De som nyligen varit i riskområden får stanna hemma i 2 veckor med lön och de som jobbar mycket vi dator får göra det hemifrån.

Börjar bli rätt många företag i landet som kör samma grej.
Lite "lustigt" då att dessa människor kommer drabbas ändå därför att staten tycker barn hemkomna från riskområden ska till skolan ändå...
Citera
2020-03-01, 16:53
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tusen tack för tipset! Riktigt bra. Den borde ALLA se!

Jag håller med och tyvärr kan jag inte säga att Israel ligger bekom för då blir jag blockerad. Men det är ingen slump att detta händer på just denna plats.
Citera
2020-03-01, 16:55
Medlem
hur många av dessa som är smittade i sverige är allvarligt sjuka?
Citera
2020-03-01, 16:55
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Någon tycks blanda ihop relativ med absolut?

Virus sprids mer på vintern på grund av relativ luftfuktighet, det och att vi tenderar att vara mer inne och att temperaturen är lägre vilket också är en faktor. Så, i teorin, Norrland värre än Skåne på virusspridning.

Med det sagt så behöver det inte betyda att Corona " dör med värmen", men det finns vissa tecken redan nu som kan tyda på det.

Menar du att jag missuppfattat? Jag tror du missuppfattat. Vad du säger här är ju precis vad jag har sagt flera gånger nu. Virus sprids (och överlever) bättre i hög relativ luftfuktighet än i låg relativ luftfuktighet.

Vet inte varför Norrland skulle vara värre än Skåne dock, förutom att det är kallare. Luftfuktigheten är ju densamma.
Citera
2020-03-01, 16:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Läkare bekräftade fyra fall av coronavirusinfektion hos barn i västra Tyskland. Alla fyra barn är elever på ett dagis i Heinsberg-distriktet, där en av lärarna blev sjuk av Covid-19 lunginflammation orsakad av coronavirus.

https://112.international/society/four-children-infected-with-coronavirus-in-germany-49053.html

Var det inte Folkhälsomyndigheten som i en artikel i Aftonbladet idag sa att barn inte blir smittade.

Stäng alla dagis och skolor i två veckor med hemkarantän istället för att alla barn och ungdomar skall mötas i morgon måndag och smitta varandra. Ungarna kommer att ha det bra och spela dataspel och njuta av lite extra sportlov. Naturligtvis kommer detta att påverka föräldrarnas möjlighet till arbete men detta måste bara göras. I slutändan kommer vi ändå att få stänga dagis och skolor när smittan har gått bortom all kontroll.
Citera
2020-03-01, 16:57
Medlem
Mitt företag råder medarbetare som varit i högriskområden (kina/iran/italien bla.) att jobba hemifrån om möjligt i samråd med sin chef.
Citera
2020-03-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller med och tyvärr kan jag inte säga att Israel ligger bekom för då blir jag blockerad. Men det är ingen slump att detta händer på just denna plats.

Ja vad annars? Visst ligger väl Trump bakom, eller i varje fall (SD) - när det drabbar de med kökshanddukar på huvudet värst...? Foliehatt åt vänster. Övriga rakt fram.
Citera
2020-03-01, 16:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
hur många av dessa som är smittade i sverige är allvarligt sjuka?

Det får vi inte veta men om man tittar på den Kinesiska utvecklingen verkar det ta 1 eller 2 veckor innan de allvarliga fallen kommer.
Citera
2020-03-01, 16:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Börjar bli rätt många företag i landet som kör samma grej.
Lite "lustigt" då att dessa människor kommer drabbas ändå därför att staten tycker barn hemkomna från riskområden ska till skolan ändå...

Fy vad jobbigt det måste vara för föräldrar med yngre barn som bor hemma fortfarande.
Jag är inte ett dugg avundsjuk på den ångesten att skicka sitt barn till förskolan. Stackars människor.
Då måste man ju verkligen lita på myndigheter, när ens barns liv står på spel.
Jag tycker väldigt synd om föräldrar som måste fatta rätt beslut här.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in