Citat:
Ursprungligen postat av
Johqn
Det verkar som att de tror de kan ursäkta sig i efterhand om det visar sig att många barn blir smittade och sprider vidare. Där drar svenskar gränsen. Det kommer gå åt mycket rep.
Jag förstår mig inte på deras uttalanden. De tänker ju inte ens igenom det innan de öppnar käften.
Studien är gjord i Kina, där de varit i karantän och alltså inte har varit i skolan. Att barn enligt studien inte smittar andra på samma sätt säger alltså ingenting om hur det smittar om man stänger in en klass på plus minus 20 elever tillsammans hela dagarna. Lekar, idrott, raster, fika, mellanmål osv. Sitta och nysa/hosta i klassrum.
Jag anser inte att vi ska stänga ner skolorna, finns ingen logik i det i dagsläget. Men ungar som har varit i områden där många blivit sjuka borde vara hemma 2 veckor. Hur många ungar kan det handla om liksom?
Det är säkert ingen fara, något barn kommer troligen inte att dö i Sverige men varför ens ta risken? Är väl bättre att köra på det säkra före det osäkra istället för att efteråt märka att ojdå, det smittade visst och Pelles cancersjuka lillasyster åkte på det och överlevde inte eller någons föräldrar åker på det och sprider i sin tur vidare det till kollegor...