2020-03-01, 12:08
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Bryta ihop och gråta ut hos välvillig media kanske?

Det har skrivits två böcker om SE. Lars Larsson och Thomas Pettersson är författarna.

TP hävdar att han forskat i 12, alltså i tolv år, utan att komma fram med det minsta bevis för hans skuld. Rent krasst är hans slutsatser förtal av avliden. För mig är deras alster ett bevis för hans oskuld.

Kan bara hålla med. Finns inget med substans mot SE. LP har pekat utan helt annat utseende. LL som antagligen är den ende förutom LP kunnat skönja ett ansikte på mordplatsen har också pekat ut ett helt annat utseende. Tecknaren på Smala Gränd som troligtvis såg gm har också ett helt annat utseende på gm. SE är inte i närheten av det dom säger.
Citera
2020-03-01, 12:12
Medlem
argusmaximuss avatar
Oavsett vad vi har för teorier, hur insatta vi är, så kan vi väl vara överens om att den enda av alla GM det spekulerats kring är SE den enda vi vet, utom tvivel, befinner sig i nära anslutning till BP vid tiden för mordet. Han är den enda vi vet har liknande kläder som majoritet av signalement.

Det räcker inte för att faställa honom som mördare, men det är i varje fall unika uppgifter som ingen annan teori har.
Citera
2020-03-01, 12:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Oavsett vad vi har för teorier, hur insatta vi är, så kan vi väl vara överens om att den enda av alla GM det spekulerats kring är SE den enda vi vet, utom tvivel, befinner sig i nära anslutning till BP vid tiden för mordet. Han är den enda vi vet har liknande kläder som majoritet av signalement.

Det räcker inte för att faställa honom som mördare, men det är i varje fall unika uppgifter som ingen annan teori har.
Vad menar du med att "den enda av alla GM det spekulerats kring är SE"? Det är ju i media det spekuleras om honom. Det har spekulerats en del i media om CP också.
Citera
2020-03-01, 12:16
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Du menar att hsn kan ha blivit osynlig. Det är ju i såfall sensationellt.

Rimligen borde han blivit sedd av andra vittnen efter mordet. Och de hade, kan vi fastslå, inte clowndräkt. Faktum är att alla runt BP kan fastställas var de är utifrån uppgifter. Utom en. Och han har, till råga på allt, liknande kläder som GM.

Jag säger INTE att SE är gärningsman, jag försöker bara förstå varför han är unikt svårförklarlig.

Ja, jag menar att han kan ha varit osynlig inför vittnen på mordplatsen och jag anser det även rimligt att andra vid mordplatsen kan ha varit osynliga inför vittnen. Att vara osynlig är inte sensationellt i något avseende. Vi pratar inte magi.

Det som är synligt för en vanlig person är en mycket liten del av verkligheten och jag anser att sannolikheten för att missas av omgivningen dessutom ökar drastiskt om det sker ett mord en bit bort.

Lars Jeppsson, hur många ser honom? Skulle vi få hela bilden av människor som rör sig vid mordplatsen före, samtidigt och efter mordet så blir det nog betydligt många fler än vad som är kända för skribenter i den här tråden. Min gissning.
Citera
2020-03-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Kan bara hålla med. Finns inget med substans mot SE. LP har pekat utan helt annat utseende. LL som antagligen är den ende förutom LP kunnat skönja ett ansikte på mordplatsen har också pekat ut ett helt annat utseende. Tecknaren på Smala Gränd som troligtvis såg gm har också ett helt annat utseende på gm. SE är inte i närheten av det dom säger.
Men finns det verkligen någon som tror längre att iakttagelsen på Smaka gränd var mördaren? Jag trodde inte tidsschemat stämde.
Citera
2020-03-01, 12:19
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, jag menar att han kan ha varit osynlig inför vittnen på mordplatsen och jag anser det även rimligt att andra vid mordplatsen kan ha varit osynliga inför vittnen. Att vara osynlig är inte sensationellt i något avseende. Vi pratar inte magi.

Det som är synligt för en vanlig person är en mycket liten del av verkligheten och jag anser att sannolikheten för att missas av omgivningen dessutom ökar drastiskt om det sker ett mord en bit bort.

Lars Jeppsson, hur många ser honom? Skulle vi få hela bilden av människor som rör sig vid mordplatsen före, samtidigt och efter mordet så blir det nog betydligt många fler än vad som är kända för skribenter i den här tråden. Min gissning.

Jeppson var bakom/vid sidan av en barack långt från BP, och sedan en liten löptur ännu längre från BP. Ej jämförbart med SE.
Citera
2020-03-01, 12:23
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad menar du med att "den enda av alla GM det spekulerats kring är SE"? Det är ju i media det spekuleras om honom. Det har spekulerats en del i media om CP också.

SE-fallet har något unikt. En utpassering 2319, via stämpelklocka, detta tillsammans med skandiavittnen gör att vi vet han var vid BP vid tid för mord. Det går inte att bortse från.

Jag ser gärna andra teorier där man med samma tyngd kan placera en annan möjlig GM på platsen, men ingen har lyckats med det än. Inte CP, def inte CA...

Om man bara är ute efter fakta om i och kring BP är SE tung, sedan är andra betydligt mer insatta i konspirationsteorier som kan låta spännande. Men ingen konspirationsteori vet vet vi, utom tvivel, finns på plats.
Senast redigerad av argusmaximus 2020-03-01 kl. 12:28.
Citera
2020-03-01, 12:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
SE-fallet har något unikt. En utpassering 2319, via stämpelklocka, detta tillsammans med skandiavittnen gör att vi vet han var vid BP vid tid för mord. Det gär inte att bortse från.

Jag ser gärna andra teorier där man med samma tyngt kan placera en annan möjlig GM på platsen, men ingen har lyckats med det än. Inte CP, def inte CA...
Allt talar för att SE var vittne.

Spelar ingen roll hur andra teorier ser ut.
Citera
2020-03-01, 12:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Alla trovärdiga vittnen är överens. På mordplatsen befann sig enbart 3 personer i mordögonblicket. Och den närmaste befinnande personen i det ögonblicket var AB. Den enda okända personen i detta är mördaren.

För att namnge den okände utan tvivel krävs det oerhört mycket. Det räcker definitivt inte med teorier och personlig tro. Eller med resonemangslösningar för den delen. Som TP och Filter försökte sig på.

Samtidigt ger jag dig rätt i ett avseende. Det finns ingenting som binder den omhuldade CA bland vissa fantaster. Det finns ingenting som binder honom till mordplatsen eller Sveavägen. Till skillnad mot SE.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-01 kl. 12:37.
Citera
2020-03-01, 12:33
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Allt talar för att SE var vittne.

Spelar ingen roll hur andra teorier ser ut.

Jag utesluter inte det, men jag har två stora problem med det scenariet: 1. signalementet på GM som har stora likheter med SE och 2. att ingen första förhören sett SE.

Men tror inte vi kommer längre nu. Inget av det vi sagt kan fälla SE rättsligt. Behövs mkt mer.
Citera
2020-03-01, 12:38
Medlem
Citat:
SE-fallet har något unikt. En utpassering 2319, via stämpelklocka, detta tillsammans med skandiavittnen gör att vi vet han var vid BP vid tid för mord. Det går inte att bortse från.

Jag ser gärna andra teorier där man med samma tyngd kan placera en annan möjlig GM på platsen, men ingen har lyckats med det än. Inte CP, def inte CA...

Om man bara är ute efter fakta om i och kring BP är SE tung, sedan är andra betydligt mer insatta i konspirationsteorier som kan låta spännande. Men ingen konspirationsteori vet vet vi, utom tvivel, finns på plats.

Lisbet Palme pekade ut Christer P, sedan kan man ju fundera på hur och varför.
Christer P och Skandiamannen liknar inte varandra varken fysiskt eller psykiskt.
Citera
2020-03-01, 12:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag utesluter inte det, men jag har två stora problem med det scenariet: 1. signalementet på GM som har stora likheter med SE och 2. att ingen första förhören sett SE.

Men tror inte vi kommer längre nu. Inget av det vi sagt kan fälla SE rättsligt. Behövs mkt mer.
1. Mörk rock/jacka och huvudbonad var oerhört vanlig klädsel vid den tiden. Kanske valde GM just sådana kläder för att inte sticka ut, det är bara en tanke men vill man smälta in var den utstyrseln bland de bästa. Signalementet är förövrigt inte så överensstämmande som du vill göra gällande. Bred ryggtavla, litet huvud i förhållande till kroppen...

2. Det är inget märkvärdigt i att ingen lagt märke till SE om han höll sig passiv på lite avstånd.

Dina två stora problem med scenariot är två tomma hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in