2020-03-01, 11:10
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Det dom menar är väl att barn ofta är asymtomatiska, och därför inte sprider smittan vidare speciellt mycket.

Det dem menar är att det blir för dyrt att stänga skolor och är rädda för panik i samhället.
Senast redigerad av ünder 2020-03-01 kl. 11:12.
Citera
2020-03-01, 11:11
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
1000 dödsfall per vecka? Hur i hela friden räknar du?
OBS enligt diagrammet!

10/2-17/2 vecka 1 - 1018 dödsfall
17/2-24/2 vecka 2- 1873 dödsfall
24/2-29/2 vecka 3 - 2699 dödsfall

snitt på 899.6666666667 st avlidna per vecka på 3 senaste veckorna
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Visst är situationen väldigt konstig här i Sverige, när det gäller det här? I vanliga fall brukar det vara myndigheter som varnar för en massa saker - och folket som struntar i varningarna. Folk åker båt utan flytväst, låter barnen sitta obältade i bilen och leka ensamma i vatten, dricker sprit, röker och snusar, och har sex med främmande utan kondom.

Men nu har vi en situation, där vanligt folk fattar att det här är farligt, och gör vad de kan för att skydda sig själva och sina närmaste - och i förlängningen även hela samhället. T.ex. nu dessa klarsynta föräldrar som håller sina barn hemma från dagis och skola.

Medan myndigheterna håller emot i varje steg som skulle kunna tas, för att hindra smittspridningen - och basunerar ut att vi ska vara mer oförsiktiga..?
Senast redigerad av Merwinna 2020-03-01 kl. 11:18.
Citera
Medlem
Procursatoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Själva blodgruppen är sekundär. Det primära är FUT2 som styr huruvida du har blodantigener i ditt sekret.

Har du fått mutationer i FUT2 som gör att du blivit immun mot vinterkräksjuka har du inte blodantigener (H-antigen + din blodgrupps antigen) i ditt sekret (slem). Det gemensamma med alla secretors är att alla dessa har H-antigenen i sitt sekret "slem". Dessa är cirka 80% i valfri befolkning och 80% får milda symtom av SARS-CoV-2. Du är non-secretor om du är immun mot vinterkräksjukan.

Vänligen, kan du hänvisa till en källa där man kan läsa mer om detta?
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Risken är inte 0, men väldigt liten. Men vad är oddsen att ni utsätts för viruset? Lägre än att ett barn smittar.

Ja jag har ingen aning om hur höga oddsen är, men jag vet att många av mina barns klasskamrater har varit i norra Italien på lovet.
Citera
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var likadant i Hubei. Initialt var kvoten döda/friskförklarade mycket hög men sjönk efterhand. Inte så konstigt... man dör i peaken (eller tidigare) av sin sjukdomsfas och det tar tid att bli friskförklarad. Smittade kvinnan i linköping verkar inte vara friskförklarad än - drygt 4 veckor efter att hon rapporterades sjuk - eventuellt är hon fortfarande inlagd på sjukhus.
Patientskyddslagen, det är upp till kvinnan själv att berätta om hon vill det.
Det är lika med personer som testas negativt kommer inte heller rapporteras utan endast positiva fall. Hon kan ha varit frisk i 2 veckor redan, upp till henne som sagt.
Citera
2020-03-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Jag säger inte att du har fel. Men Thailand är ett dåligt exempel då de har stor anledning att mörka spridningen för att inte skada sin turism.

Jag tror inte de mörkar alls. Detta mönster är väldigt tydligt och man kan se det om man tittar på en spridningskarta. Ju varmare land desto mindre fall. Singapore är värst men de har otroligt mycket kineser där. För övrigt så är det praktiskt taget rent i tropikerna medans viruset sprider sig som en löpeld i Sydkorea och Europa där det är betydligt kallare.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Därför att det är varmt. Denna typ av sjukdomar drabbar inte tropikerna. Det är i kalla länder som vi har influensa och förkylningar. I Tropikerna finns andra som malaria, gula febern och rabies.

Titta på världskartan, pappskalle. Hur många fall finns inte i Singapore, Australien, Kuwait, Bahrain, Malaysia, Thailand, Arabemiraten etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja jag har ingen aning om hur höga oddsen är, men jag vet att många av mina barns klasskamrater har varit i norra Italien på lovet.

Sköt hygienen noga så är risken nära 0.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Dem menar att det blir för dyrt att stänga skolor och är rädda för panik i samhället.

Ja, och precis när detta behöver inpräntas i svenskarna dyker en passande studie från Kina upp.
Citera
2020-03-01, 11:13
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Man kan smittas av ett snorindränkt dörrhandtag men inte av ett snorigt barn? Det blev visst något fel på tänkarverkstaden hos WHO där eller menar de att barnens virus muterar så att det smittade barnet automatiskt blir virusets ändhållplats?

De kanske inte får så hög viruskoncentration, och därmed inte smittar? Idk
Citera
2020-03-01, 11:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För övrigt så är det praktiskt taget rent i tropikerna medans viruset sprider sig som en löpeld i Sydkorea och Europa där det är betydligt kallare.

Det sprider sig inte som en löpeld i Sydkorea, det är mest i Daegu och relaterat till den där jävla sekten. I Iran och Italien däremot sprider det sig definitivt som en löpeld och det är märkligt att så många inte fattar allvaret än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in