2020-03-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Lite om sjukdomsförloppet för en insjuknad:
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/29/to-hell-and-back-my-three-weeks-suffering-from-coronavirus

Intressant att de får HIV medicin. Man kan undra om Sverige har koll på detta och ger den medicin som bör ges. Kanske därför Italien och Iran har så mycket högre dödlighet. Då de inte medicinerar på samma sätt som Kineserna gör.
Kineserna har gjort allting rätt. Medans resten av världen beter sig som totala amatörer. Det beror med stor sannolikhet på att kineserna har vetat att detta skulle hända och har förberett sig sedan kanske minst tio år tillbaka.
Att Sverige skulle använda HIV medicin är nog ganska otänkbart. De är dyra, svåra att få tag i och de är inte noggrannt testade för detta ändamål. Sjukvården i Sverige kommer att ge basal livsuppehållande vård ett tag. Men när sjukhusen blir fulla blir det ingen vård alls.

Kina går nu in och hjälper Iran så där kommer det kanske att bli bättre om ett tag. Men Iran är en allierad till Kina medans vi i väst betraktas som fiender så vi får klara oss själva.
Citera
2020-03-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej jag använde de koreanska siffrorna, de har bara 0,3% "serious/ critical". Italien och Iran är en annan mutation med andra egenskaper.

Finns inget so tyder på att det skulle vara en annan mutation med markant andra egenskaper. Sluta sprid rykten. Att det verkar skett en mutation är klart, vad den innebär vet man inte.
Citera
2020-03-01, 08:59
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Samtidigt som kina riskerar ekonomi och politiskt läge för att "det inte är så farligt" är som "den vanliga influensan".. not

Faktum är att viruset är starkt immunresistent och det innebär att ju mer man blir utsatt för viruset desto sjukare blir man, det är därför slarvig sjukvårdspersonal dör som flugor i kina. Dessutom kan man bli smittad flera gånger med kort intervall.

Det är med andra ord egentligen -riktigt- illa.
Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
Intressant, kanske det finns dom som är naturligt immuna? Som med vinterkräksjukan. Alltså inte ens snuva.

Ja, jag är mest nyfiken för egen del då jag aldrig nånsin varit förkyld eller haft influensa eller varit magsjuk.

Det brukar tyvärr vara jag som lyckas smitta min familj utan att jag själv blir sjuk, min fru får aldrig så mycket närhet som när hon är sjuk.

Jobbigast är när de har åkt på vinterkräksjukan och jag får springa runt och pyssla om fru och två barn.

Men det klart om det är något helt nytt för människan så kanske man kan bli sjuk nu istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Vad fan tar det åt folk???? Ser många vettiga människor bli totalt efterblivna och sprider dyngan om corona som man svalt med hull och hår?? 2018-19 dödade säsongsinfluensan över 500 000 människor, corona är redan nu uppe i hiskeliga 3000 döda!!!! Och vi har halva mars kvar.
Vågar inte längre tro att ni klarar rädda Sverige från förfallet när ni går på samma fint var tredje år.. Fågel, gris, corona, ebola, samma artiklar som dammas av och ändras namn på delas friskt av människor som normalt skrattar åt medias "tillförlitlighet". Dödligheten är ca 3% och av dessa är de flesta äldre/sjuka. Låter media styra era känslor och handlingar trots 0% chans att vi drabbas mer än vanligt. När media skriker varg så är det skriket som är vargen!!!! Iväg till bibblan och låna ett par böcker av Edward L. Bernays era fårskallar,,

Delar inte din syn. Många här verkar vara mer fundersamma den här gången. Anledningen är förstås att Kina började ganska direkt att stänga städer och bygga sjukhus för tusentals. Dessutom vet vi att friska 35 åriga läkare strök med. Sånt sätter igång skallen, det är rationellt och smart att som fungerande människa börja försöka begripa detta. Här på FB verkar det hela som en informationsfiltrering, och då ingår knäppgökarna, men många här är utbildade akademiker, det märks, och därför fungerar tråden. Men stoppa huvudet i sanden du, en av oss har rätt.
Citera
2020-03-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
Ni som har planer på att sitta hemma, ekonomiskt oberoende eller? ;D Vissa kanske har möjlighet att jobba hemma? För min del går det inte isolera sig. Hanterar en del express Kina-paket de flesta arbetsdagarna också, jätteskoj! Idag såg jag de satt upp lappar om handhygien mot virus.

Det finns t.ex. sjukskrivning och vab.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Går något av de hjlpmedel/läkemedel du beskriver att få tag på för en vanlig svenne?

90% av alla läkemedel görs i Kina.
Vad tror du händer nu när de dör so flugor och produktionen går på 60%.
Plus att läkemedlen som produceras där kan bli infekterade/bära smittan.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-01 kl. 09:04.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Vad fan tar det åt folk???? Ser många vettiga människor bli totalt efterblivna och sprider dyngan om corona som man svalt med hull och hår?? 2018-19 dödade säsongsinfluensan över 500 000 människor, corona är redan nu uppe i hiskeliga 3000 döda!!!! Och vi har halva mars kvar.
Vågar inte längre tro att ni klarar rädda Sverige från förfallet när ni går på samma fint var tredje år.. Fågel, gris, corona, ebola, samma artiklar som dammas av och ändras namn på delas friskt av människor som normalt skrattar åt medias "tillförlitlighet". Dödligheten är ca 3% och av dessa är de flesta äldre/sjuka. Låter media styra era känslor och handlingar trots 0% chans att vi drabbas mer än vanligt. När media skriker varg så är det skriket som är vargen!!!! Iväg till bibblan och låna ett par böcker av Edward L. Bernays era fårskallar,,

Årets vettigaste inlägg! Oj vad många idioter därute, framtiden tillhör oss sansade typer som inte går igång på varenda j-a clickbait som kastas ut.

Lugna ner er, köp inte medias uppiskade stämning, försök förstå att influensan tar 10ggr fler är Corona, men inte säljer lika många klick/lösnummer.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-03-01 kl. 09:05.
Citera
2020-03-01, 09:01
Medlem
Citat:
Varför tror du att Sverige inte drabbas när Sverige inte ens testar personer som varit i högriskområden? Det är flera veckors inkubationstid, smittan uppstod i Italien innan det fanns en uppenbar epidemi i Sverige (som nu de facto finns bevisad).
Haha ”flera veckors inkubationstid” vilken expert du framställer dig som. Du blir ju väldigt trovärdig då du skriver som att det skulle vara så för flertalet.

Men allt för att sprida lite trådsanningar förstås.
Citera
2020-03-01, 09:01
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Källa?

Alla med friska kroppar som dött och de som återinsjuknat? Säger väl sig självt om man iaf har 2 fungerande hjärnceller eller?
Citera
2020-03-01, 09:02
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kineserna har gjort allting rätt. Medans resten av världen beter sig som totala amatörer. Det beror med stor sannolikhet på att kineserna har vetat att detta skulle hända och har förberett sig sedan kanske minst tio år tillbaka.
Att Sverige skulle använda HIV medicin är nog ganska otänkbart. De är dyra, svåra att få tag i och de är inte noggrannt testade för detta ändamål. Sjukvården i Sverige kommer att ge basal livsuppehållande vård ett tag. Men när sjukhusen blir fulla blir det ingen vård alls.

Kina går nu in och hjälper Iran så där kommer det kanske att bli bättre om ett tag. Men Iran är en allierad till Kina medans vi i väst betraktas som fiender så vi får klara oss själva.
Jag ser dock inte att Sverige skulle vara en fiende till Kina då några av våra största företag inom industrin ägs av Kineserna.
Citera
2020-03-01, 09:03
Medlem
Citat:
Varför tror du att Sverige inte drabbas när Sverige inte ens testar personer som varit i högriskområden? Det är flera veckors inkubationstid, smittan uppstod i Italien innan det fanns en uppenbar epidemi i Sverige (som nu de facto finns bevisad).

Varför har den exploderat i just Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in