Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Det är inte 20 procent som behöver andningshjälp och det är absolut inte 20 procent som behöver respirarorplats. Inget svenskt fall har krävt avancerad vård och samtliga befinner sig på sjukhus. Naturligtvis så har inget dödsfall inträffat och smittspårningen verkar fungera väl.
När skall detta sjunka in i era konspiratoriska hypokondriker skallar?
Kanske dags att ge den svenska insatsen, fram till nu, lite credit. Sedan är det en annan femma att jag tycker att vi borde ha feberscaning vad gäller vissa utvalda fligher från t.ex Kina, Sydkorea och Iran. Men även ifrån t.ex Egypten där man kan anta att man har noll koll.
Myndigheterna är inte helt övertygande. Och journalisterna är som vanligt lite puckade.
Svenska myndigheter har sagt att det är ineffektivt att stoppa flyg. De menar att resor är internationella och att folk tar sig in i landet ändå. Och att det är bättre att satsa på att informera anländande resenärer.... Det där låter som något journalister borde syna. Om man stoppar flighterna från Kina (SAS har stängt ner, men fortfarande flyger Air China till Arlanda vad jag vet) och Iran så är det ju inte så lätt för folk att ta sig därifrån hit på annat vis. Det är ju svårt för folk att åka bil/tåg/buss istället från de destinationerna. Visst, de kan ju försöka flyga hit med en massor med mellanlandningar - men det skulle ändå bli betydligt färre resenärer från de smittodrabbade länderna Kina och Iran än vad som sker nu.
Visst, man kan ju börja med att feberscanna dessa flighter så att man kan bedöma omfattningen av problemet att smittan sker på det viset innan man stänger av dessa flighter.
I USA har de stängt av flighter till och från Kina. De säger att de även ska stoppa resenärer som anländer på annat sätt men som varit i Iran de senaste två veckorna (inte helt lätt att stoppa sådana). Visst, Trumpen gillar Bombastiska åtgärder och bara för att han inför sådana reseförbud så betyder det inte att de hjälper. Dessutom ligger han i luven med just Kina och Iran. Men ju fler länder som inför sådana reseförbud (och jag tror det blir fler, UK nästa?) desto svårare blir det för Sverige att upprätthålla sin öppenhet. Åtminstone måste de svenska myndigheterna slipa argumenten om de ska övertyga mig om att begränsningar/nedstängning av persontransport inte hjälper mot spridning av smitta.
(Vad jag vet kör Air China fortfarande till Arlanda - men hur är det med antalet passagerare? Är flighterna fulla? Jag tänker att lusten att resa borde avtagit, såväl hit som dit.)