Citat:
Ursprungligen postat av
bl1nk
Obama & de svartas röst hjälper verkligen till...
Obama har väl inte sagt något än, har han? Däremot Clyburns stöd har nog varit avgörande för Bidens klara seger. Biden vann som väntat med god marginal vilket gör att han fortfarande har en chans framöver. Skulle Sanders ha kommit närmare och det bara hade varit en liten marginal så hade det nog varit tack för kaffet för Biden.
Nu är läget så att vi går in i en mer spännande Super Tuesdey än vad vi hade haft annars. Faktiskt är det lite knepigare att sia om utgången. Jag tror dock att Bloombergs chanser minskat här och att striden blir mellan Biden och Sanders. Buttigieg då. Nej, jag tror inte det.
Det finns dock den mörka skuggan av COVID-19 som sveper över hela världen. Jag skulle vilja påstå att allt hänger på hur marknaderna reagerar på måndag och veckorna framför oss. Det gör att det är svårt öht att sia om utgången på det amerikanska presidentvalet i år. I USA har man dessutom haft svårigheter att ta fram ett fungerande test och det kostar pengar att få det gjort. För att inte tala om i läget där man behöver vård. Ingen verkar prata om det och det värsta scenariot är om det sprids bland papperslösa. De vågar inte ens att gå och testa sig även om det skulle vara gratis p.g.a. rädslan för att få ICE efter sig. Potentialen för ett stort och okontrollerbart utbrott menar jag är stor i USA och sker det med vikande marknader så skulle inte jag satsa mina pengar på Trump faktiskt även om han idag ser ut att få en andra period som president.
Jag ser därför Bernie Sanders som en tänkbar nästa president mycket p.g.a. hans free healthcare for all även för immigranter.