2020-03-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack! Ja pandemier har ju den "fördelen" att de sprids nästan matematiskt över världen, fördelen om man vill räkna på dem. Så det är relativt lätt.

Coronaviruset som vi nu diskuterar verkar ligga runt 10-20% ökning per dag.

Hur många smittade är det nu i Sverige?
Citera
2020-03-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja det är beräkningarna på vad vi kommer att få se.
Tyvärr så har jag inte sett en enda beräkning som visar att det skulle gå så här fort.

Då borde det väll säga dig att siffran inte stämmer. Eller hur tänker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Nej. Jag lever till 100% trots diverse virus genom åren. Skulle jag ändå bli coronasmittad så är jag inte orolig.

Vad görs att mina lungor slits sönder? Ett virus?
viruset bryter ner lungorna och en del andra organ..man kvävs till slut
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
13 konstaterade fall.
Citera
2020-03-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew

13 officiella. Förmodligen ett stort mörkertal...
Citera
2020-03-01, 00:16
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nu tog du väl i. Inte beräknas 2/3 av jordens befolkning stryka med.

Det är inte MINA beräkningar.
Det är VIROLOGERS beräkningar.

Men egentligen är det inte så komplicerad matematik, så du kan ju prova att räkna lite själv om du vill.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Viruset i sig är en sak.

Sverige har genom in/utkommande trafik från utlandet - importerat viruset, ett aktivt medvetet beslut. Detta utan att ens stänga gränser och avvakta hur smittan sprids i Europa, höra sig för med sitt folk.

Sverige och bleka experter i tv med tomma ögon, skiter i att gå in på detaljer, finns aldrig nåt att oroa sig för, oro är livsfarlig enligt dom, informationen friseras och läggs tillrätta, "experter" berättar vad du antagligen känner, samtidigt som de är mycket nogranna att basunera ut "filosofisk" information som tex :

-"Den största faran är rädslan "disinformation".

Rädslan är befogad i ett land av skitsnack och trasig samhällsapparat.

Folk får mer information av att söka information på nätet. Skiljer den sig för mycket från svensk media blir de än mer paranoida och ringer ner telefonslussar på folkhälsomyndigheten.

Sen är rädsla naturligt, söka information, sammanställa, utvärdera. Men nedå Tv säger att folks hjärnor är kaputt att folk är idioter som dom äger.

Sverigekorea har importerat viruset genom att som zombier tillåta inkommande flygtrafik från utsatta länder INNAN man ens avvaktat och analyserat hur allvarligt läget är/kan bli.

Om en zombieepidemi bryter ut kommer Sverige antagligen att släppa in zombierna. "Största faran är rädslan".

Samtidigt sitter tanter och målar naglarna och slickar runt karameller på Vårdguiden, , ringer du oroad at din familj har Corona har de direktiv att hålla nere provtagningar. Du ombeds avvakta tills du ruttnar.

En annan psykfall-Sverige-retarded-sak till är att Svenska "myndigheter" sminka upp nån käck At-läkare-Annika som lite glatt och skojjigt står i två och säger "tvätta händerna är jätte-bra" som att en jävla handtvättning skulle stoppa viruset.

Sverige har inte ens sett till att apotekshyllorna är fulla med STORA förpackningar 85% handsprit.

Eyopener för hela samhället om det blir en större epidemi i Sverige.

Barn ska gå till skolan som vanligt, de väntar in en "större epidemi".

Detta samtidigt som varje svensk vet att vården inte skulle mäkta med 100 000 Coronafall.

Sen, var är informationen om hur de 12 smittade i sverige -mår?

Hur detta borde hanterats :

1. Stäng gränser. Stoppa inkommande flygtrafik. (Byt långtradar chaufförer vid gränsen, descinficera utrymmet).

Descinficera skeppslaster.

2. Avvakta.

Beslutsförfattare langar runt allas säkerhet som ett tuggummi.

Dom får vara försiktiga.

Det är ingen jävla leksak att ansvara om ett lands befolkning.

Bra sammanfattning. Jag tror att det här kan bli en ögonöppnare för Svensken när det så småningom går över. När myndigheternas insatser och beredskap i framtiden kommer att sammanfattas blir domen hård. Det här kan också vara den sista dolkstöten för S som ett samhällsbärande parti. Allt kommer att blottläggas i sin inkompetenta naiva skröplighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Okej, men eftersom du skiter i att ta reda på annat än det du fått för dig så är du en usel representant för vad som borde göras. Lyckligtvis har du och de som tycker som du ingen som helst påverkan på hur Sverige ska agera.

Du är värd att plågas i din rädsla. Använder man Aftonbladet som källa, annat än att skratta åt, så är hoppet ute.

Dn är inte heller en bra källa eller? När smittskyddsläkare kritiserar borde man lyssna.

Vad är det du tycker har varit bra i hanteringen? Tycker du att du fått tydliga raka besked vad som händer?
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Viruset orsakar en sjukdom som bryter ned lungorna mm
Alltså viruset som dödar. Covid-19

Hårklyverier du sysslar med. Tillför inget till tråden.

Det är inte hårklyverier utan fakta.
Du tillför dock inget meningsfullt till tråden, bara skrämselpropaganda just nu.

Det jag vill framföra är rätt information. Jag vill inte att någon ska gå omkring och ha dödsångest helt i onödan.

Det är som sagt eventuella komplikationer som är potentiellt dödliga för personer i riskgrupp.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja det är beräkningarna på vad vi kommer att få se.
Tyvärr så har jag inte sett en enda beräkning som visar att det skulle gå så här fort.

Sitter du och sprider lögner igen? Finns ingen seriös forskare som påstår att det här viruset skulle döda 66% av befolkningen. Du bevisar gång på gång det i alla har sagt från början. Du är en galen människa som endast sprider lögner och konspirationsteorier.

Men länka gärna till någon forskare som säger att 66% av alla människor kommer dö av det här viruset.

Och nej "kolla i tråden" räknas inte som en källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
gymnastikhallar ev...ligga där som packade sillar blir en ond bråd död för alla
Äsch. Så farligt är det inte. Frågan är bara hur många respiratorer som finns
Citera
2020-03-01, 00:17
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, läste det i tidningen idag men hittar inte nu. Det står att Sverige förbereder och att det finns lokaler men var ville de inte avslöja. Vet inte om det är någon som sagt för mycket och därför har det dragits tillbaka då jag inte hittar det.

Om någon annan vet så får ni gärna länka

Hörde det också, på radion, tror det var lunch ekot, man hänvisade till nån sekretess men att det finns lokaler som direkt kunde ta emot 400 pers med mat och allt som behövdes, något i stil med att kontraktet endast var muntligt än så länge?

Var om karantänslokaler i Jönköpings län

Efter 08:40 in i programmet

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1449169?programid=4540
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2020-03-01 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in