2020-03-01, 00:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Känns som att du hade rätt i ditt antagande om panik😀. Det inlägget postades den 26/1

Tack! Ja pandemier har ju den "fördelen" att de sprids nästan matematiskt över världen, fördelen om man vill räkna på dem. Så det är relativt lätt.

Coronaviruset som vi nu diskuterar verkar ligga runt 10-20% ökning per dag.
Citera
2020-03-01, 00:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Skiter fullständigt i kultur. Sverige ha agerat sent och haft dålig kommunikation. Det är jag inte ensam om att tycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQPooB/krisexpert-otydligheten-skapar-panik

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndigheten-det-ar-sa-dags-nu/

Okej, men eftersom du skiter i att ta reda på annat än det du fått för dig så är du en usel representant för vad som borde göras. Lyckligtvis har du och de som tycker som du ingen som helst påverkan på hur Sverige ska agera.

Du är värd att plågas i din rädsla. Använder man Aftonbladet som källa, annat än att skratta åt, så är hoppet ute.
Citera
2020-03-01, 00:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vet inte om jag kan kalla ett virus som beräknas att döda 2/3 av jordens befolkning är "spännande". Jag tror nog man måste vara en fullfjädrad psykopat för att tycka det.

Nu tog du väl i. Inte beräknas 2/3 av jordens befolkning stryka med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Finns det nån källa på det?...
Ja, läste det i tidningen idag men hittar inte nu. Det står att Sverige förbereder och att det finns lokaler men var ville de inte avslöja. Vet inte om det är någon som sagt för mycket och därför har det dragits tillbaka då jag inte hittar det.

Om någon annan vet så får ni gärna länka
Citera
Medlem
Citat:
Det finns hur mycket beräkningar som helst.
Jag antar att du antingen är för dum eller för lat för att ta reda på saker och ting.
Informationen finns därute från alla experter om man vill ha den.
Men vill man hellre sitta här o gapa än att läsa på så må så vara.
Du håller på att tappa det, förstår att du är orolig och då är det inte i en sån här tråd en lättpåverkad person som du ska befinna dig. Du har skrivit 800 inlägg nu. Du syns i stort sett på varenda sida, där du länkar och rabblar tvivelaktiga uppgifter.

Ta och lugna ner dig, nån/några procent kommer dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Skiter fullständigt i kultur. Sverige ha agerat sent och haft dålig kommunikation. Det är jag inte ensam om att tycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQPooB/krisexpert-otydligheten-skapar-panik

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndigheten-det-ar-sa-dags-nu/
Dålig kommunikation kan jag hålla med om ..när AT försökte förklara att vi hade god kommunikation med andra länder..ja de nordiska länderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
333 döda i Iran
https://corona.iranintl.com/

Vilket betyder att antal smittade i Iran är nu någonstans mellan 20-40.000 personer.

Hm jag tänker att det borde vara 20-40.000 smittade Iranier för tre veckor sen. Nu borde det vara betydligt fler som är smittade och större dödstal är påväg om 2-3 veckor?
Citera
2020-03-01, 00:12
Medlem
roteras avatar
Citat:
Virus sliter sönder dina celler oavsett med hjälp av ditt immunförsvar.

Nej. Jag lever till 100% trots diverse virus genom åren. Skulle jag ändå bli coronasmittad så är jag inte orolig.

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
när det slits sönder har du ingen chans till överlevnad

Vad görs att mina lungor slits sönder? Ett virus?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Dödlighet på 66%?

Ja det är beräkningarna på vad vi kommer att få se.
Tyvärr så har jag inte sett en enda beräkning som visar att det skulle gå så här fort.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Snackade nyss med en bekant som är läkare vid ett större sjukhus. Han och hans kollegor hade alla suttit och snackat och hetsat upp sig över situationen. De hade alla köpt rejäla prepperpaket och beredde sig på att ta ut familjen till landet.

Sveriges sjukvård kommer att få stora problem vid ett coronautbrott. Redan som det är nu går verksamheten på knäna pga personalbrist. Vid ett coronautbrott kommer många vårdanställda att smittas och falla bort samtidigt som extra vårdpersonal behövs. Vår beredskap är INTE god...
Ja, det kommer vara många som vägrar ge vård för att slippa smittas. Fy fan
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Snackade nyss med en bekant som är läkare vid ett större sjukhus. Han och hans kollegor hade alla suttit och snackat och hetsat upp sig över situationen. De hade alla köpt rejäla prepperpaket och beredde sig på att ta ut familjen till landet.

Sveriges sjukvård kommer att få stora problem vid ett coronautbrott. Redan som det är nu går verksamheten på knäna pga personalbrist. Vid ett coronautbrott kommer många vårdanställda att smittas och falla bort samtidigt som extra vårdpersonal behövs. Vår beredskap är INTE god...
Svensk sjukvård har redan stora problem utan corona.
Personalbrist och sönderarbetad personal.
Vart resurserna går är en helt annan tråd och handlar om vansinnig invandring där vår regering är fullkomligt handlingsförlamad och klarar givetvis inte av ett större utbrott av smitta här.
Citera
2020-03-01, 00:13
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nu tog du väl i. Inte beräknas 2/3 av jordens befolkning stryka med.

60% kan i värsta fall bli sjuka har jag läst. Kanske den siffran h*n fått om bakfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in