2020-03-01, 00:05
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Har du fortfarande förtroende för svenska myndigheter? Tycker alla har hanterat situationen katastrofalt dåligt. Det är fan skrämmande. Mer skrämmande än viruset i sig.

Och att uppmuntra folk som varit i riskområden att jobba och gå till skolan är fan snudd på idioti. Varför satte vi de första evakuerade stackarna i hemkarantän i två veckor om det nu är fritt fram att leva på som vanligt tills man blir sjuk? Då kunde väl de också lika gärna ha gått till jobbet.

Också reagerat på det. Folk som var i Wuhan vid utbrottet skulle övervakas med telefonkontakt. Folk som alltså varit i en miljon stad där man visste att viruset fanns.

Men barm och vuxna som trängts i värmestugor i norra Italien kan tuta och köra. Den logiken får Tegnell gärna delge mig och svenska folket...
Citera
2020-03-01, 00:06
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Är national geographic också desinformation nu?
Alla forskare och virologer från amerikanska, engelska och kinesiska universitet sprider också desinformation?
till skillnad från INTERNETMEDICIN???

DRIVER DU MED MIG????

Driver du med mig??? Ja, allt som står på sidan jag länkar till är 100% verkligt och sant medan den sidan du länkar till är ett hopkok av rätt information och desinformation.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Denna tråd har jag följt med stort intresse och som lekman tycker jag den har givit mig en god lägesbild tidigt, före uttalanden från regering, media och WHO. Med många initierade sakliga inlägg och intressanta länkar. Blandat med trams upprepningar och oväsentligheter, förstås. Jag tror att CoVid-19 är en avgörande brytpunkt för både samhälle och mänsklighet. Och för framtida forskare tror jag att denna tråd kommer att bli ett tidsdokument med källa till viktig kunskap om hur vi i inledningen av katastrofen resonerade, hoppades, förnekade, avfärdade eller slogs lamlösa av skräck. Hoppas det framgått att jag själv tror att CoVid-19 är allvarligare än att få en kråka eller två i näsan.
Tror du?

Jag köper inte vissa idéer, antagligen pga outbildning. Ärvda trauman som ger schizofreni exempelvis då jag tror att virus o bakterier i sanitära olägenheter såsom fångtransporter, koncentrationsläger, fängelser och andra ställen där hygien inte kan hållas liksom kontakt med sjuka finns, är värre för att trigga epigenetik då evolutionen knappast alls inneburit vänliga förhållanden. Allt finns inte på nätet, alla studier är inte gjorda och jag har en hjärna som aldrig orkar tänka. Trots allt skulle jag behöva göra omfattande studier för att förstå triggers för autoimunna responser. Inte bara plugga engelska. Matematik etc vore också bra osv. Men men.

Har läst en massa kring sjukdomar och försöker få en bild av olika uttryck som ges här ikväll. Jag tänker att vissa överlever genom att immunförsvaret är kraftigare. Samtidigt dör människor som istället aldrig utsatts och då få en kraftig överreaktion. Amerikanska urinvånare, samerna vet jag inte men Norrland drabbades tydligen hårdare av spanska sjukan som tog de friska främst av samma skäl som urbefolkningar dör vid kontakt med oss. Det här viruset slår på sjuka människor med kroniska sjukdomar. Om det är autoimunna eller vad som då menas vet jag inte. Men det verkar inte bli det stora farliga. Jag själv, som inte känner att jag fungerar helt optimalt, skulle inte vilja ha viruset, men det finns kanske en möjlighet att det inte har ihjäl i samma utsträckning som spanska sjukan. Nu fungerar ju virus- och bakteriesjukdomar olika men ändå. Spanska sjukan medförde sekundära bakteriesjukdomar.

Man kanske ska läsa mer och se. Men en sak är jag hyfsat säker på, värdelösa forum kommer aldrig eftervärlden gräva mycket i om det inte finns en mycket giltig orsak till att slösa tid på efterforskningar. Om jag var utbildad hade jag kunnat sorterat tankarna bättre och sökt bland medicinska artiklar och arkiv. Jag hade aldrig googlat omkring. Du överskattar den tidsslösande läsningen.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Haha bara en fullfjädrad psykopat tror att detta virus ska döda 2/3 av jordens befolkning.
Finns ingen fakta som stödjer den teorin, sånt svammel kan du ta i pm med dina doomers.

Det finns hur mycket beräkningar som helst.
Jag antar att du antingen är för dum eller för lat för att ta reda på saker och ting.
Informationen finns därute från alla experter om man vill ha den.
Men vill man hellre sitta här o gapa än att läsa på så må så vara.
Citera
2020-03-01, 00:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Sedan tycker jag att moderator kan byta rubrik, "dödligt virus" sänder bara onödiga signaler till ett redan lättlett och lättskrämt folk.
ALLA virus har potentiellt dödligt utfall för personer i riskgrupper om de drabbas av komplikationer som exempelvis lunginflammation.
Det är liksom inte själva viruset som dödar...
Hur tänker du nu?

Virus tar ju över celler och gör att de slutar fungera normalt och övergår till att producera virus. På så vis kan vitala funktioner störas. I lungorna bryts lungblåsorna (alveolerna) ned och en diffus inflammation uppstår med vätskeutträde, fibrin- och proppbildning som följd. Allvarlighetsgraden varierar. Visst, det KAN kompliceras av en bakteriell infektion men behöver inte göra det.

Detta är patologiskt väl dokumenterat vid tidigare utbrott av SARS.

Så jo, virus kan döda i sig.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-03-01 kl. 00:10.
Citera
2020-03-01, 00:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Alltså, tror du fått det citatet fel, snarare "det är inte pistolen".

Förövrigt har jag aldrig sett någon ange virus som huvuddiagnos och dödsorsak.
Lunginflammation till följd av virus däremot.
Det är du som framstår som urbota korkad.
Viruset orsakar en sjukdom som bryter ned lungorna mm
Alltså viruset som dödar. Covid-19

Hårklyverier du sysslar med. Tillför inget till tråden.
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej du kan inte ett skit och kan inte sätta saker i ett större sammanhang. I Asien har man en lång tradition när det gäller att stänga skolor och arbetsplatser vid influensautbrott och liknande utbrott. Det är alltså inget unikt som de gjort och folk ser det bara som en naturlig åtgärd. Den kulturella traditionen i Japan och i Sverige är helt olikartad.

Skiter fullständigt i kultur. Sverige ha agerat sent och haft dålig kommunikation. Det är jag inte ensam om att tycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQPooB/krisexpert-otydligheten-skapar-panik

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndigheten-det-ar-sa-dags-nu/
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Denna tråd har jag följt med stort intresse och som lekman tycker jag den har givit mig en god lägesbild tidigt, före uttalanden från regering, media och WHO. Med många initierade sakliga inlägg och intressanta länkar. Blandat med trams upprepningar och oväsentligheter, förstås. Jag tror att CoVid-19 är en avgörande brytpunkt för både samhälle och mänsklighet. Och för framtida forskare tror jag att denna tråd kommer att bli ett tidsdokument med källa till viktig kunskap om hur vi i inledningen av katastrofen resonerade, hoppades, förnekade, avfärdade eller slogs lamlösa av skräck. Hoppas det framgått att jag själv tror att CoVid-19 är allvarligare än att få en kråka eller två i näsan.

Fast det är konstaterat att 80% får milda symptom. Förkylnings- och influensasymptom. Det är vad statistiken säger.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Snackade nyss med en bekant som är läkare vid ett större sjukhus. Han och hans kollegor hade alla suttit och snackat och hetsat upp sig över situationen. De hade alla köpt rejäla prepperpaket och beredde sig på att ta ut familjen till landet.

Sveriges sjukvård kommer att få stora problem vid ett coronautbrott. Redan som det är nu går verksamheten på knäna pga personalbrist. Vid ett coronautbrott kommer många vårdanställda att smittas och falla bort samtidigt som extra vårdpersonal behövs. Vår beredskap är INTE god...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vet inte om jag kan kalla ett virus som beräknas att döda 2/3 av jordens befolkning är "spännande". Jag tror nog man måste vara en fullfjädrad psykopat för att tycka det.

Dödlighet på 66%?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Ja, men du hinner inte höja kroppstemp nämnvärt om du knatar in i en bastu vid +120, och andas djupt i 3-4 min och sedan gå ut igen, Om temp är 120+ vid munnen är den då runt c:a 100+ när den når lungvävnaden, sen borde man kunna mäta resultatet med en oximeter som man kan köpa för typ 500:- där man ser lungkapaciteten i %.

Sen påstår vetenskapen att viruset inte gillar torr luft, vilket det garanterat blir vid 120+, om man låter bli att ösa vatten på aggregatet. Men vi skulle ju kunna forska vidare på vilka ämnen som kan ta död på virus utan att skada människan, om man vill tillsätta vattenånga med något i och hälla på aggregatet.

Har ochså fördelen att driva ut vätska ur lungorna. Människor drunknar av viruset.
Men man lär ej stanna inne för långt åt gången då viruset ochså angriper hjärtat.

Chili är ochså bra vid lungproblem. Vid tex. asbestlunga och andra lungproblem, Det är många här i landet som om de ej konsumerade stora mängder chili, så skulle de ej ta sig ur sängen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Också reagerat på det. Folk som var i Wuhan vid utbrottet skulle övervakas med telefonkontakt. Folk som alltså varit i en miljon stad där man visste att viruset fanns.

Men barm och vuxna som trängts i värmestugor i norra Italien kan tuta och köra. Den logiken får Tegnell gärna delge mig och svenska folket...

Ja det är fan märkligt alltså. Med tanke på hur många som smittats i Italien. Vi har ju till och med fått hit smittade därifrån redan.

Den tokstollen vet inte vad han snackar om, så du lär inte få ett logiskt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in