Citat:
Ursprungligen postat av
moldova
Denna tråd har jag följt med stort intresse och som lekman tycker jag den har givit mig en god lägesbild tidigt, före uttalanden från regering, media och WHO. Med många initierade sakliga inlägg och intressanta länkar. Blandat med trams upprepningar och oväsentligheter, förstås. Jag tror att CoVid-19 är en avgörande brytpunkt för både samhälle och mänsklighet. Och för framtida forskare tror jag att denna tråd kommer att bli ett tidsdokument med källa till viktig kunskap om hur vi i inledningen av katastrofen resonerade, hoppades, förnekade, avfärdade eller slogs lamlösa av skräck. Hoppas det framgått att jag själv tror att CoVid-19 är allvarligare än att få en kråka eller två i näsan.
Tror du?
Jag köper inte vissa idéer, antagligen pga outbildning. Ärvda trauman som ger schizofreni exempelvis då jag tror att virus o bakterier i sanitära olägenheter såsom fångtransporter, koncentrationsläger, fängelser och andra ställen där hygien inte kan hållas liksom kontakt med sjuka finns, är värre för att trigga epigenetik då evolutionen knappast alls inneburit vänliga förhållanden. Allt finns inte på nätet, alla studier är inte gjorda och jag har en hjärna som aldrig orkar tänka. Trots allt skulle jag behöva göra omfattande studier för att förstå triggers för autoimunna responser. Inte bara plugga engelska. Matematik etc vore också bra osv. Men men.
Har läst en massa kring sjukdomar och försöker få en bild av olika uttryck som ges här ikväll. Jag tänker att vissa överlever genom att immunförsvaret är kraftigare. Samtidigt dör människor som istället aldrig utsatts och då få en kraftig överreaktion. Amerikanska urinvånare, samerna vet jag inte men Norrland drabbades tydligen hårdare av spanska sjukan som tog de friska främst av samma skäl som urbefolkningar dör vid kontakt med oss. Det här viruset slår på sjuka människor med kroniska sjukdomar. Om det är autoimunna eller vad som då menas vet jag inte. Men det verkar inte bli det stora farliga. Jag själv, som inte känner att jag fungerar helt optimalt, skulle inte vilja ha viruset, men det finns kanske en möjlighet att det inte har ihjäl i samma utsträckning som spanska sjukan. Nu fungerar ju virus- och bakteriesjukdomar olika men ändå. Spanska sjukan medförde sekundära bakteriesjukdomar.
Man kanske ska läsa mer och se. Men en sak är jag hyfsat säker på, värdelösa forum kommer aldrig eftervärlden gräva mycket i om det inte finns en mycket giltig orsak till att slösa tid på efterforskningar. Om jag var utbildad hade jag kunnat sorterat tankarna bättre och sökt bland medicinska artiklar och arkiv. Jag hade aldrig googlat omkring. Du överskattar den tidsslösande läsningen.