Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Är det jag skrivit skrämselpropaganda?
Vi vet att 81% får milda symtom o klarar sig utan vård. Men det är ingen orsak till att förringa allvaret.
Det betyder att 19% får problem. Av den hälften ordentliga problem. O av dessa dör några när lungorna kollapsar eller kroppen inte orkar mer.
Av dem som dör är merparten folk över 60 år. Dvs någons föräldrar eller mor o far föräldrar.
Visst finns det de som tror att det är någon form av zombie pandemi som rullar in o världen kommer gå under. Eller har liknande ideer. Det är bara tröttsamt.
Det stora problemet nu är att Corona epidemin bara är inne på drygt 2 månader. Den information vi fått från Kina inte är 100% tillförlitlig.
Vi vet dock att kineserna tar det här på fullaste allvar, till den grad att de panikbygget sjukhus, isolerar städer o stänger ned fabriker. Något som slår hårt mot kinas ekonomi. Det görs inte av varken godhet (kina har gott om folk) eller omtanke för resten av världen.
Det samma gäller Iran. Vars siffror också bör tas med en ordentlig skopa salt. I skrivande stund under 600 insjuknade o mindre än 50 döda är orimligt.
Så det vi har att förlita oss på är sydkorea samt Italen..
Italen uppvisar 900 smittade. 20 döda o över 60 vars situation är allvarlig.
Det vi vet är att lungproblemen uppkommer sent i sjukdomsförloppet o dödsfallen ännu senare.
Även snittspridningen från italien till Teneriffa, Sverige, Tyskland etc tyder på att vi har en hög snittspridning.
Hög smittspridning betyder att man under en kort tid får ett snabbt växande antal kritiska fall som kräver kvalificerad vård för att klara sig. Sverige har idag begränsat med den typ av vårdplatser samt material.
Därför bör man lägga resurser o arbete på att förhindra spridning.
"Det betyder att 19% får problem. Av den hälften ordentliga problem. O av dessa dör några när lungorna kollapsar eller kroppen inte orkar mer."
Skojar du.... Några dör, kineserna har i officiell intervju sagt värre dödlighet än sars 1. = 9.6%
https://www.youtube.com/watch?v=4oaOl9wA5Ws 7.09min
Italien låg på 31% sist jag tittade.
Kina 17% innan de "slutade" rapportera..............