2020-02-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
60 (!!!!!) fall här i NRW, Tyskland, och både jag och killen ligger hemma med feber och halsont/hosta. Nojjig? Ja!
Var i affären förut och det syntes på hyllorna kan man säga... Toapapper, pasta, konserver osv fanns det inget kvar av. Folk börjar använda plasthandskar och liknande här nu, och även dagis har stängt (iallafall där jag bor). Några tusen i Heinsberg som ligger 30 min från mig är även i karantän

Försöker ni hålla er isolerade så gott det går eller? Om ni nu skulle kunna ha det dvs. Om er feber håller i sig flera dagar i sträck borde ni kanske överväga att kontakta den tyska sjukvården.
Citera
2020-02-29, 16:48
Medlem
Gnomonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Detta citat på Twitter av författaren Nassim Taleb kan vara en bra påminnare för folk som saknar respekt för Corona.

"When paranoid, you can be wrong 1000 times & you will survive.
If non-paranoid; wrong once, and you, your genes, & the rest of your group are done.

It's a yuuuge mystery that academics who deal w/risk, "rationality", subforecasting & superforecasting fail to get it."

Jag är ingen akademiker, förbannat bra citat!
Ska skrivas ner på papper och och sprida tyvärr inte i samma hastighet som Hydra muterande viruset.!
Citera
2020-02-29, 16:49
Medlem
Israeliskt forskarfrangång har vaccin klart om cs 90 dagar https://www.ynetnews.com/article/BJOct11BEI
Citera
Medlem
Är det sant att viruset håller kvar i kroppen även efter att man har blivit "frisk" och att den kommer tillbaka 5 gånger starkare??
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Är det covid-19 eller muterade covin-19X2 dom hittat i Sveriges sjuka. Någon som vet?

Och hittar ingen 100% bekräftelse att hundar kan bli smittade än.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Egentligen gör han bara precis som Folkhälsomyndigheten säger. Han tar kontakt efter att ha utvecklat symptom som skulle kunna bero på COVID-19 (mtp att mamman som kommit från Iran utvecklat samma symptom).

Det Folkhälsomyndigheten borde vara tydliga med är att de inte har resurser att testa alla som utvecklar symptom på studs utan att man som medborgare har ett ansvar att ha nog med resurser för att sätta sig själv i karantän i väntan på att bli testad. Det kan t om vara så att man måste vara restriktiv med testkit och inte längre kan testa alla.

Om det ska fortsätta komma 2 000 personer från Iran varje vecka lär det snart bli det.

Tror du verkligen de som misstänker att man är smittad av Corona och även kommer från andra kulturer/naiva svenskar har disciplinen och tålamodet att sätta sig själva i karantän? De kommer givetvis att gå ut i allmänheten som vanligt eftersom myndigheterna/Tegnell säger att viruset inte är farligt..
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Iranska futsalspelerskan

23år

Vältränad

Välkönd kvinnoaktivist, föreläst i väst och emot slöjtvång.

Märkligt att just hon av alla dog i Iran.

Blev hon avrättad tro
Citera
2020-02-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eftersom svenskar smittas av ett dödligt virus just nu och ingen blivit dödad av ryssar på hundratals år tycker jag det är rimligt att försvaret riktar sina resurser mot att skydda svenskar mot covid-19 den närmsta tiden.

Så då är frågan: Att ingen svensk blivit dödad av ryssar, beror det på att vi har ett försvar eller är det ett bevis på att vi inte behöver ett försvar?

Låt oss flytta resonemanget till virus:
Att ingen dött av ***-viruset, beror det på att vi har en fungerande sjukvård eller är det ett bevis på att vi inte behöver någon sjukvård, för ingen har ju dött av ***-viruset?

Du får gärna utveckla din analys i ämnet, för jag tror det är fler än jag som inte hänger med!
Citera
2020-02-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
det har ju varit så hela tiden

Har det verkligen?
Två saker oroar mig ändå starkt:
• 23 årig till synes frisk idrottande iranska
• Två läkare i 30-årsåldern döda i Wuhan

Om det vore en vanlig influensa så dör man ju inte om man är ung och frisk. Detta måste ju tyda på att viruset är mer aggressivt och fungerar annorlunda.
Citera
2020-02-29, 16:51
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Blev hon avrättad tro

Nej, covid19X2 smittar även yngre och har mycket högre dödlighet än vanliga Covid-19
Citera
2020-02-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thedondonthedon
Hur stor andel av de smittade har avlidit?
Av 85.681 kända smittade har 2.933 avlidit, dvs lite drygt 3%.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Men givetvis finns det massor av fler smittade som inte har blivit testade, så siffran 3% kan du se som ett teoretiskt maximum. Det stora problemet är inte de direkta dödsfallen, utan att en omfattande spridning snabbt kommer att sänka hela sjukvårdsapparaten, vilket kommer att leda till ökad dödlighet i andra sjukdomar pga brist på vårdresurser.
Citera
2020-02-29, 16:52
Medlem
0ldMans avatar
Hur många flygplan från Iran har kommit till Sverige senaste veckan? Italien är väl inte heller stängt? Finns nog många smittade som springer runt på våra gator just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in