2020-02-29, 14:27
Medlem
Man ska nog vara försiktig med att sätta ett likhetstecken mellan : kriminell ointelligent
Citera
2020-02-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Det fetade: Var i FUP finner man detta?

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
1, Hade SD förhållande med fler än HD och LW?

Läser avlyssningen mellan J*erry och SD.
J nämner att SD skickat en bild till honom med texten "one down and two to go"
J: "Jag vet inte vad du sitter på, men det är tydligt att du legat med den, nu ska du ligga med dom andra."
Eller vad gäller saken?

2. J*erry pratar om att han raderar chattar i paddan, mobil och dator osv och den sista chatten om "tanten på 64 år". Är det vittnet som pratar om att hon iakttog en man under mordnatten som gick utanför hennes bostad?

aktbilaga 154

Btw… Den där J är så hispig och angelägen att framstå som oskyldig att han nästan framstår som skyldig.

vid vilken tidpunkt ska han ha skickat denna bild?
Citera
2020-02-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet du att jag är så juridiskt konservativ, så jag hoppas att svenska domstolar inte dömer på upplevelser de får, utan att de domar som avkunnas baseras på fakta.

Men du tänker alltså på ett annat sätt än jag?
Du ser en HF som ett sorts schackparti?
Oj, oj. Mycket skall man behöva läsa innan ögonen slocknar..
De ska notera de anklagade men i övrigt verka för en rättvis dom i objektivitet.
Citera
2020-02-29, 14:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det är inte ovanligt med teater i både TR och HR men det brukar ofta vara yrkeskriminella som Dödspatrullen och Shottaz som står för den sortens teater,Nu handlar det om en helt ostraffad 2 barns far som bokstavligt talat slåss för sitt liv.Är det något jag lärt mej utav svenskt rättsväsen så är det att attityd,hållning,och respekt för sittande rätt kan ha en avgörande roll för vilket straff du får.
Visst är det så. Har rätten inte mycket annat att gå på så får man ju försöka tolka minspel, kroppsspråk och sådant. Kanske fick SD lära sig den läxan vid häktningsförhandlingarna i augusti 2019, där han åkte i finkan efter att öppet ha visat svaghetstecken genom att nästan snyfta till (till skillnad från åklagaren som den gången såg riktigt glad ut):
Senast redigerad av Draifos 2020-02-29 kl. 14:34.
Citera
2020-02-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, skratten kom när åklagaren skulle redogöra för vissa tekniska funktioner som användes av de två, kan ju helt enkelt vara så enkelt att MGM skrattade åt den bristande kompetensen som åklagaren visade (enligt honom).

Jag tänkte detsamma, att orsaken till att SD skrattade vid det
tillfället var att han kände sig överlägsen/ mycket mer kunnig
angående de tekniska funktionerna.
Citera
2020-02-29, 14:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag har inte läst att det är en just jobbtelefon som saknas, men
jag har åtskilligt kvar att läsa, så den infon kanske finns någonstans
och som @Remark har läst.

Vad jag däremot läst är att det är Lenas Samsung Galaxy S7
som fortfarande saknas.

I ett inlägg igår kväll skrev jag bl a att två mobiler låg på hennes
köksbänk, den ena av märket Lenovo, den låg på laddning, den
andra var en Samsung, den var påslagen.

Det har säkert ingen betydelse för fallet, blev bara lite förvånad över att BO tog sin jobblur (enligt Remark) att jag reagerade, sedan att hon hade t.ex en speciell telefon dedikerad för just det som hon älskade mest näst MGM Geocash så tycker ju jag att den borde ha varit det naturliga valet.

Men som sagt, det verkar inte ha någon betydelse för fallet och definitivt inte för den rättegång som pågår så det är nog bara att släppa det och inse att "slumpen" får spela sin roll ibland även om man ska "hata slumpen".
Citera
2020-02-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han var ju den som ringde polisen, så det är ju ingen tvekan om vem det är.
Han säger ju så själv till polisen.

Jag fattar inte varför han säger att han bor i Vivalla?
Kanske vill han rikta misstankarna ditåt?
Och helt uppenbart är det att han lämnar felaktiga uppgifter om vem han är.
Jag misstänker att han faktiskt hade någonting innanför jackan. Vem springer efter rånare med händerna i jackfickorna? Särskilt i den värmen som var då?
En av poliserna tyckte sig känna igen honom när mordet blev känt.
Inga misstänkta har kunnat identifieras.

SD beteende att själv springa runt med pannlampa, ficklampa och leta efter hotfulla män låter helt bisarrt. Vilket också poliserna uppfattade (magkänsla). Det visar att SD inte tänker som de flesta, som skulle bli rädda om det verkade vara någon som vill råna dom och männen verkar hotfulla.

L*ena är ute och springer den här natten,två vändor och "ropar" till SD "Hallå? Hallå? Jag är på Fågelbärsgatan."
Enligt skribent i tråden får hon inget svar av SD...
Han har ju inte ens mobilen med sig för att ringa, haha. Hur troligt är det att just SD är ute i ärenden utan mobil?

Hur mycket som helst med den här natten som gör att man får kalla kårar. Utom SD som inte fattar varför det här är bisarrt.

Så det är ingen tvekan om att det är mycket allvarligt för SD att han uppför sig så här enbart två dagar innan mordet.

Bra att det är så enormt "överspelat" och bisarrt att det blir tydligt.

Om han inte hade varit så empatilös, då hade det hela kunnat arrangeras mycket bättre.
Men han begriper inte hur vanliga människor tänker och känner.

Tror du att planen var att "råka" springa på henne på vägen o sen locka henne till brottsplatsen?
Men varför i helskotta ringer han själv polisen o gör dem uppmärksamma på området? Tänk om de skulle vara i närheten när han väl "slår till" och höra skriken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
HD,s föräldrar stod för notan

Inte om man läser FUP.

F: Kändes det som att du var på väg o flytta till ditt och så träffa du den här andra killen så hade Stefan.. att ni liksom.. skulle ni pausa lite ett tag eller liksom varför.. för nu åkte ni till USA sa du o firade att ni hade varit tillsammans, liksom hur..
V:Ah det var ju inte firandet nu som blev, men det var planen och... F: Ah näe..
V: Å vi kunde inte avb.. eller vi hade ingen avbokning eh.. å det har varit velande fram o tillbaka om vi ska åka över huvud taget liksom.. gör vi nått för o förstöra den relation vi ändå har för vi har liksom.. vi har fortsatt o kunnat prata å vi har träffats med barnen, vi har käkat tillsammans liksom.. eh..
BF:Mm.
V:Ah..
F: När blev det bestämt att ni skulle åka då eller när köpte ni biljetter o såna.. saker

V: Ah det gjorde vi ju i oktober tror jag..
F: Aha okej..
V: Eller november.. oktober, november..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
De ska notera de anklagade men i övrigt verka för en rättvis dom i objektivitet.
Självklart så är det så -i de bästa av världar.
Det skall därför bli mycket intressant att så småningom få läsa domskälen och det alldeles oavsett utgången av detta mål.
Citera
2020-02-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Jovisst men då kan jag även tolka det som en nedvärderande/ lättad reaktion på att han har ett övertag på detta område. Med det inte sagt att det i sig är bevis i någon riktning men tycker ändå att det är värt att notera. Personligen hade jag nog reagerat med suckar och skruvningar om jag upplevde inkompetens hos någon som anklagar mig och inte funnit det lustigt alls. Särskilt inte i denna allvarliga situation om jag riskerar ett långt fängelsestraff, då hade jag istället blivit mycket bekymrad över inkompetensen snarare än lättad.
Han fnissade pga sitt övertag rent tekniskt.Stor underhållning för SD
Citera
2020-02-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet du att jag är så juridiskt konservativ, så jag hoppas att svenska domstolar inte dömer på upplevelser de får, utan att de domar som avkunnas baseras på fakta.

Men du tänker alltså på ett annat sätt än jag?
Du ser en HF som ett sorts schackparti?
Oj, oj. Mycket skall man behöva läsa innan ögonen slocknar..

De lär slockna först om du tror på vad du just skrev. Iofs ovanligt att du inte skrev ner lw.

Självklart dömer de på fakta, men de dömer ju trovärdigheten hos i detta fallet SD. Hans vittnesmål och i övrigt ska bedömas och skratt och fniss i rättssalen är knappast till hans fördel vid bedömningen av hans trovärdighet.

Så låt ögonen slockna. (läs valfri dom och så ser du exempelvis x har trovärdigt redovisat eller rätten finner x utsaga mindre trovärdig osv... Ibland skrivs inte det ut att x varit mindre trovärdig men det blir ju då eftersom det som står emot x utsago bedöms trovärdigare.)
Citera
2020-02-29, 14:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag tänkte detsamma, att orsaken till att SD skrattade vid det
tillfället var att han kände sig överlägsen/ mycket mer kunnig
angående de tekniska funktionerna.

Illa valt till fälle men jag tror att det är som du skriver, har jobbat med teknik själv och ibland har man ju skrattat högt när någon stackare som inte har koll på något alls ska försöka beskriva något du har järnkoll på.

I rättegången så är det ju djävligt malplacerat men i andra sammanhang så kan man ju faktiskt skratta (om nu inte den person som presenterar tar illa vid sig, då bör man undvika skratt även då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in