2020-02-29, 10:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det beror nog på att Sydkorea är grymt effektiva

https://twitter.com/koryodynasty/status/1233400273013338112
Bra. Kanske något för Tegnell att ta efter.
Citera
2020-02-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det är ju det jag säger, vi i Ryssland vet detta redan, vi har två olika virus utbrott som är från samma ursprungskälla men egentligen helt olika beteenden och dödlighet!
Civic-19 i mestadels Asien och Civic-19x2 i Europa som är dubbelt så dödlig och smittsam!

Vakna Sverige!!

Så länge inga under 60 har dött i Europa framstår du som rätt larvig i dina försök att utmåla viruset som värre här.
Citera
2020-02-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Källa?

http://afp.omni.se/coronavirus-circulated-unnoticed-for-weeks-in-italy-researcher/a/BREL1l

Citat:
The virus mutates from person to person, he said, so researchers will be looking at why Italy has the largest number of cases in Europe and "the differences between this and the coronavirus in China".
Citera
2020-02-29, 10:52
Medlem
Tänk alla överparanoida stackare som gå omkring med lite snuva nu och är livrädda, lolol
Citera
2020-02-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det handlar inte om något jävla domedagsprofetia, inse det. Det handlar om hur situationen ser ut och vad man genom enkel matte och logik kan räkna ut och förutse ifall man, precis som du nämner, tänker själv.

Det är nog värt att väcka en del människor genom att tala klarspråk här. Sociala skyddsbarriärer och samhällsfunktioner blir inte heller mer fungerande i längden ifall man låter det här spridas okontrollerat genom att folk inte vet nog för att vidta vissa försiktighetsåtgärder.

Exakt. Det handlar om hur situationen ser ut och det är Exakt vad jag skriver. Inget annat. Inget ljug och inget nedtalanade. Tolkar du det så är det upp till dig. Precis som jag tolkar ditt upptatalande som en domedagsprofetia.

I Sverige är utbredning klart begränsad. Känslan är att det är 100% kontroll. Ingen, inte du, kan säga något annat om hur det ser ut idag.

Att vi med resemönstret vi har och haft senaste 25 åren enkelt lär konstatera fler fall kan man vem som helst räkna ut, men det finns ingenting idag som säger att vi inte kommer ha kontroll över även det.
Citera
2020-02-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
http://afp.omni.se/coronavirus-circulated-unnoticed-for-weeks-in-italy-researcher/a/BREL1l

Det är ju redan klargjort varför de har så många.
1) de missade patient zero i norra Italien
2) via patient 1 som var på sjukhus 36 timmar innan han testades kom smittan in i sjukvården bland äldre multisjuka patienter.
Citera
2020-02-29, 10:54
Medlem
Så nu har vi både smittade från Iran, Italien och Kina i landet. Vad händer om någon framöver blir smittade av två olika strains? Kan det bli som med HIV att de blir ”superinfekterade”?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Tänk alla överparanoida stackare som gå omkring med lite snuva nu och är livrädda, lolol

Ja, jag är försiktigt paranoid, tills vi har mer data, så jag jobbar men undviker folksamlingar etc ett tag till..
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Tegnell låter hälsa att barn sällan smittas, att de blir lindrigt sjuka och att förkylningssymptom hos barn i alla fall inte är Coronaviruset. (Expressen)

Har vi en stor immun grupp? För de inte smitta vidare utanför skolorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Här kommer förklaringen till varför Sverige inte stänger skolor. Citat Anders Tengnell

I Sverige skulle massor av människor behöva stanna hemma och inte kunna jobba längre. Det hade inte varit så bra för vår svenska sjukvård.*

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiolog-sa-paverkas-barn-av-coronaviruset/
Man skakar bara på huvudet och vad mer kan man göra. Det var ju därför man skulle ha bättre kontroller på flygplatser och stänga flyg till smitthärdar, ge tidiga rekomendationer var man inte ska resa och om man gör det så riskerar man karatän i en hangar. Det skulle ha varit billigast och bäst för som det verkar på Anders Tegnell kan inget göras när det väl är här. Man undrar om att sätta en stad i karanän ens finns på papper då inte ens skolor kan stängas. Barnen och skolan var det, har båda föräldrar känsliga jobb och finns det inte längre far och morföräldrar kvar i detta land som kan se efter barnen? Finns det inte krav på att sjukvårdpersonal måste jobba i en kris? Måste jag som man kriga om ryssen kommer? Vilket skämt detta land är och vi riskerar att visa upp det för omvärlden vad det gäller vår beredskap och sjukvård.

Släpp det lös då Anders Tegnell, vi har god beredskap och inte en enda personal inom sjukvården kommer att gå i väggen eller bli smittade. Med de här människorna som styr riskerar vi en liknade situation som i Wuhan men det blir väl bara kul för dårarna. Kaos i sjukvård och slutligen hela landet i panikkaranän och det blir kostsamt. Ett intressant expriment i och för sig, att se vad som händer med ett folk som svenskar som är van med att vara störst, bäst och vackrast utan behov av medmänniskor.

Som tur är ser man andra kommunpolitiker och ledare fatta andra och bättre beslut lokalt.
Senast redigerad av Moretex 2020-02-29 kl. 10:56.
Citera
2020-02-29, 10:55
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Problemet är väl att följderna för ekonomin blir så mycket värre, än om man försökt begränsa verkningarna av viruset.

Ja det kan tyckas. Men då förstår jag inte varför de inte tar i med hårdhandskarna nu på en gång och kontrollerar alla inresande till Sverige. Stänger gränser, skolor och evenemang. Det är ju försent nu snart, om det inte redan är det.

Å andra sidan så kommer dessa åtgärder troligtvis endast hjälpa tillfälligt, eftersom om resten av världen inte är med på samma spår så är en storskaligt stopp av samhället lönlöst. Detta har staten troligtvis också vägt in.

Vi kommer att få spridningen av viruset oavsett inom sinom tid, om t.ex. inte Indien, Ryssland, Iran, Thailand, Kambodja med flera inte börjar rapportera in och hejda spridningen.
Citera
2020-02-29, 10:55
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Så länge inga under 60 har dött i Europa framstår du som rätt larvig i dina försök att utmåla viruset som värre här.

Är ni verkligen såhär oinformerade i Sverige?
Tur att man bor i Ryssland där vi insett faran och stängde gränserna för veckor sedan...

Tror ni att detta bara är en vanlig snuva, ja då tycker jag synd om er.. Min familj är allafall i säkerhet, detta är mitt jobb jag är forskare. Försöker bara hjälpa inte skrämma....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in