2020-02-29, 08:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
BO:s mobil saknas sedan hon hittdades mördad. I FUP (5000-K574218-18, sid 77 Sammanslagna HÖK-listor) så finns en lista på vilka som försökt ringa till hennes mobil under tiden 15/5 - 16/5 2018 (perioden då hon saknades men ej funnen).

uppringare ggr
polisen 102
Jörgen J. 56
N. W. 52
E. W. 18
Angela C. 14
Lennart J. 12
Camilla J. 12
Mats L. 12
Marie S. 10
Ulf W. 8
Katarina J. 8
Fredrik H. 8
Filippa S. 8
Anders L. 8
Jonas H. 6
Lars-Åke J. 4
Jimmy H. 4
Peter N. 4
Caroline W. 4
Jerry G. 2
Bert L. 2
Hanna W. 2
MGM 0

Varför har MGM inte ringt till hennes telefon? Visste han att det var lönlöst?

För att han visste

Precis som Kristoffer Johansson i ”styckdråpet” i Boden. Han sa att han försökte ringa Vatchareeya.
Men IT-undersökningar visa att han hade inte alls ringt henne.
Precis som vår GM så visste han ju...
Citera
2020-02-29, 08:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det någon annan som har använt den benämningen på LW eller håller SD:s kompis bara på och försöker förtala LW?
Bara en fundering jag hade.
Innan jag hann skriva något kom det ett svar.

Vi får hoppas att SD:s polisvän inte är inblandad i fallet eller har påverkat kollegor på något vis.

Bara ett (o)lustigt sammanträffande: att i över 700 förhör så har ordet ”porr” endast använt av 2 st personer.

Ordet ”porr” av JG
Ordet PORRPASTORN av Peter Wickström

Så någon är synsk eller har telepatisk förmåga.
Citera
2020-02-29, 08:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag läste en chatt mellan HD/SD (kommer ej ihåg var).

Det var iaf när de bodde ihop.

SD var på hemväg cyklandes vid 23 (kommer inte ihåg den exakta tiden var iaf sent) och HD skrev att han inte skulle väcka henne.

SD skrev att han skulle åka förbi Varberga och spana lite.
HD svarade "gör inte det".

Vilken normal person skulle mitt i natten cykla ut på spaning...? Och HD svarade inte frågande/förvånat utan bad honom att inte göra det.

Jag funderar på hur LW:s mobil kunde hamna i Baronbacken... har platspositionen och telefonen blivit avstängd på MP? GM cyklat hem och hade telefonen med sig, bytt om/tvättat av sig (jag misstänker att han haft dörren öppen på baksidan och först sköljt av sig med vattenslangen med skorna på och då har blodet runnit ner bla i plösen) för att sedan cykla till Baronbacken och slagit på den och sedan stängt av/gjort sig av med den för att finta polisen?

Inget förhör idag så det blir lite mer FUP-läsande.

Många skulle nog vilja kunna förklara hur hennes mobil kunde ansluta till masten på taket till Hjalmar Bergmans väg 54 (Baronbacken är oprecist blir fel. Zoomar man i sattelitbilder ser man att det sitter en mast där) Enligt de kartor som finns i FUP från Telias mätning tolkar jag det som att den masten tar upp alla teliasmobiler längs hela Hjalmar Bergmans väg ända fram till motorvägen men inte på andra sidan vid mordplatsen.

På något sätt måste mobilen kommit över vägen, under vägen men kanske ändå inte? Mätningen utfördes säkert bara från en bil inte från gångvägar eller typ i skogskanten vid Fågelbärsgatan eller längs motorvägen norrut. Det kanske går att få kontakt med den aktuella masten därifrån ?

Oavsett det så vet man ju inte heller vem som tog telefonen och därför har man inte bottnat detta genom exaktare undersökningar om var gränsen mellan basstationerna går.
Citera
2020-02-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Skyddande av brottsling
Han ljög och undanhöll saker i förhören.
Dumma dig inte med fåniga emojis.
Nej, inte om JG var övertygad om att SD är oskyldig. Men försvårande/hindrande av utredning. Det poliserna sa till honom i förhöret var för att skrämma honom lit.
Citera
2020-02-29, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
För att han visste

Precis som Kristoffer Johansson i ”styckdråpet” i Boden. Han sa att han försökte ringa Vatchareeya.
Men IT-undersökningar visa att han hade inte alls ringt henne.
Precis som vår GM så visste han ju...

Men varför begår han misstaget att inte ringa (trots att han naturligtvis vet att hon är död)? Även om det knappast skulle gå att lura utredarna så hör det liksom till.
Citera
2020-02-29, 09:04
Medlem
I vänster hand hade BO bl a ett djurhår. Går det att artbestämma sådana? Om inte i Sverige så i andra länder? Reagerade över att hårstrån lämnats därhän med hänvisning "men dessa är
inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik".
Helt klart är fyndplatsen besudlad med djurhår av allsköns djur men jag kan inte hitta att djurhår funnits på övriga kroppen eller platsen. Vilka i BOs krets har djur? Kaniner hos MGM. Andra?
Citera
2020-02-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu läser jag i Huvudprotokollet SD:s digitala historik kvälleen den 14/5 -18

22.55.14 "Telegram" från LW: är du hemma nu?
22.55.46 mail från någon "Petter" om bygglov
23.00.21 SD svarar på Petters mail från mobilen - det synkas till datorn
23.00.55 Telegram till LW: kom precis. Svarar på jobbmail
23.01.02 Telegram till LW: Har lite måsten
23.01.13 Telegram från LW: bild på "cache-log"
23.04.07 Petter svarar på SD:s mail
23.32.06 Någon Tobias svarar på ett mail SD skickat tidigare under kvällen
Sedan står det "Okänd typ av kommunikation med Google Drive" fram till 00.00.00

Sista aktiva som SD gör är alltså 23.01.02

00.00.00 öppnas en PDF-fil
00.02.58 Telegram till LW: Fint
00.03.08 Telegram till LW: Blir för sent
00.03.14 Telegram till LW: Avslutar strax
00.23.07 SD svarar på mailet från Tobias
00.24.01 Tobias svarar på SD:s mail
00.29.36 Telegram till LW: Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn

Sen är det i princip inget som händer förrän
05.51.04 Telegram till LW: Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen (? lite som fattas från scanning)

Så atteh - ja, tid att utföra mordet fanns. Åtminstone satt han inte med jobbmail hela natten - och framför allt inte under tiden för mordet.

Om S och H hade samarbetat skulle han ha låtit frugan använda dator eller mobil från hans hem. De hade kunnat täcka den kritiska tiden med något konkret. Hade det varit hans alibi?
Citera
2020-02-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Många skulle nog vilja kunna förklara hur hennes mobil kunde ansluta till masten på taket till Hjalmar Bergmans väg 54 (Baronbacken är oprecist blir fel. Zoomar man i sattelitbilder ser man att det sitter en mast där) Enligt de kartor som finns i FUP från Telias mätning tolkar jag det som att den masten tar upp alla teliasmobiler längs hela Hjalmar Bergmans väg ända fram till motorvägen men inte på andra sidan vid mordplatsen.

På något sätt måste mobilen kommit över vägen, under vägen men kanske ändå inte? Mätningen utfördes säkert bara från en bil inte från gångvägar eller typ i skogskanten vid Fågelbärsgatan eller längs motorvägen norrut. Det kanske går att få kontakt med den aktuella masten därifrån ?

Oavsett det så vet man ju inte heller vem som tog telefonen och därför har man inte bottnat detta genom exaktare undersökningar om var gränsen mellan basstationerna går.
Hoppas att utredarna har tagit sig från BP och till MGM hem via div tänkbara vägar tex parallellt med motorvägen och se om de fick kontakt med Hj Bergman-masten.
Citera
2020-02-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Men varför begår han misstaget att inte ringa (trots att han naturligtvis vet att hon är död)? Även om det knappast skulle gå att lura utredarna så hör det liksom till.

Enligt honom själv har han inte hennes nummer och dom rings sällan. Det hade antagligen sett lika skumt ut om han ringde som om han inte gjorde det. Damned if you do, damned if you don't.
Citera
2020-02-29, 09:13
Medlem
Vad var syftet med att SD skrev i Messenger till LW efter hennes död i november 2018 samt 2/4 2019?
Hörde det också till planen som en rökridå?
Creepy oavsett.
Aktbilaga 168 Messenger Del E s. 3930

Av någon anledning så slutade SD svara på meddelanden från LW på Messenger i februari 2018.
Kan man dra slutsatsen att planerna redan då var igång för att sopa igen spåren eller är det pga rädslan att bli påkommen av HD?

Det står ofta "Rt" - har missat vad det står för. Vet nån?
Tex skriver SD: "Du lovade följa Rt"
LW svarar: "Allt förtroende och tålamod är slut. Men du får inte dröja. Men visa att du är på så tar jag emot dig. Du kanske måste medge det i ord eftersom det är det svåraste som finns för dig. Först då kan du komma. Det finns ingen annan väg tillbaka än att du inser att det är du som har gått"
SD: "Rt"
LW: "Rt är inget som reds ut kort i en chatt. Du borde svara mig"
Vidare..
LW: "Hade du inte valt, så hade Rt varit en högst tillfällig konstruktion för enstaka tillfällen."
"Rt är för att DU har valt att låta henne ha kontroll över din telefon, dina konton, ditt liv"
SD: "Du minns att du lovat att Rt gäller omedelbart och utan tveksamhet så fort jag skriver? Och att det är för oss"

Är det en slags chattportal med högre sekretess??
Citera
2020-02-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vad var syftet med att SD skrev i Messenger till LW efter hennes död i november 2018 samt 2/4 2019?
Creepy oavsett.

Av någon anledning så slutade SD svara på meddelanden från LW på Messenger i februari 2018.
Kan man dra slutsatsen att planerna redan då var igång för att sopa igen spåren eller är det pga rädslan att bli påkommen av HD?

LW svarar: "Allt förtroende och tålamod är slut. Men du får inte dröja. Men visa att du är på så tar jag emot dig. Du kanske måste medge det i ord eftersom det är det svåraste som finns för dig. Först då kan du komma. Det finns ingen annan väg tillbaka än att du inser att det är du som har gått"
Vidare..
LW: "Hade du inte valt, så hade Rt varit en högst tillfällig konstruktion för enstaka tillfällen."
"Rt är för att DU har valt att låta henne ha kontroll över din telefon, dina konton, ditt liv"
SD: "Du minns att du lovat att Rt gäller omedelbart och utan tveksamhet så fort jag skriver? Och att det är för oss"

Rt är radiotystnad. Då fick inte L kontakta SD under några som helst omständigheter. Då,var HD i,närheten och hon fick inte veta att L och SD hade kontakt.
Citera
2020-02-29, 09:22
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Creepy oavsett.

Vidare..

Telegram är ett MultiOS program för hemlig chatt. Länk: Telegram
Rt .. kanske står för Retweet ? vet faktiskt inte men att det betyder "svara!".
För SD är det tydligen viktigt att hålla vad man lovar till honom.. själv begår han äktenskapsbrott..
Eller Hor i gammal benämning
Edit: RT=Radiotystnad - Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in