Tågpersonal är tagna ur tjänst. Jag var på ett tåg i onsdags, och skulle hemskt gärna vilja veta vilket tåg det rör sig om så jag kan försöka testa mig vid behov.
Att SJ sätter personal i karantän betyder inte alls att de nödvändigtvis är smittade. Det är bara ett led i att säkerställa att, om de skulle vara smittade, inte smittar andra.
Hade du varit på det tåget hade du blivit kontaktad redan. Jag har vänner som var på det tåget och de är kontaktade av smittskyddsläkare, med obligatorisk uppföljning löpande på telefon. Så du kan vara lugn.
Senast redigerad av jaghetertorsten 2020-02-29 kl. 08:58.
Tågpersonal är tagna ur tjänst. Jag var på ett tåg i onsdags, och skulle hemskt gärna vilja veta vilket tåg det rör sig om så jag kan försöka testa mig vid behov.
Ja, säkert. Vi kanske kan räkna ut vart flest svenskar reser?
Val Gardena, Cervinia, Courmayeur, Champoluc....
Det behöver inte vara skidorterna, utan flygplatser och flygplan.
Många flyger via Milano, vissa via Venedig.
Man kan även nå skidorterna via Innsbruck (Österike) och Geneve (Schweiz).
Vad tror vi? Vad menas med "norra Italien"?
Eftersom svenska myndigheter mörkar så borde vi kanske öppna en spårningstråd här på FB där vi utreder rutterna och orterna själva. Eller tråd som endast handlar om smittor med koppling till "norra" Italien.
Ja, säkert. Vi kanske kan räkna ut vart flest svenskar reser?
Val Gardena, Cervinia, Courmayeur, Champoluc....
Det behöver inte vara skidorterna, utan flygplatser och flygplan.
Många flyger via Milano, vissa via Venedig.
Man kan även nå skidorterna via Innsbruck (Österike) och Geneve (Schweiz).
Det verkar som att de svenska makthavarna mer eller mindre skiter i om viruset sprids i Sverige, så jag undrar om någon insatt person vet om ledarna för våra grannländer agerar likadant? I de fall jag hittills sett verkar kämpandet mest vara ett spel för galleriet.
Kontentan blir att det är ganska meningslöst för Danmark och Norge (som exempel) att kämpa emot spridningen om inte Sverige gör det. Allt med tanke på hur mycket folk det rör sig över gränserna varje dag.
Lugna dig. Smittskyddsläkare har redan kontaktat personer som reste med samma tåg, har man inte blivit kontaktad så har man inte befunnit sig på det berörda tåget.