2020-02-29, 03:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Men snälla, varför skulle en miljon svenskar bli infekterade på en och samma gång?
Utspritt över tid, säg 40 år, kanske en miljon svenskar någon gång blivit smittade av coronaviruset, det kan jag gå med på. Om viruset ens finns kvar så länge. Den som lever får se.

Det lär smitta ordentligt.

Matematiken är enkel.
Covid-19 har en hög smittsamhet. Vi har även sett antydningar av det i Sverige.

Så om varje smittad smittar säg 4 andra personer under en vecka.

Då blir matematiken följande: 4-8-32-256-1024-4096-16384-65356-262 144 -1 480 000 personer

Så med den utväxlingen så har över en miljon svenskar smittats insjuknat o vissa dött innan sommaren.

Dödligheten beror på hur många som insjuknar o av dessa hur många blir så allvarligt sjuka att de behöver kvalificerad vård på sjukhus. Detta i förhållande till hur många vårdplatser o vårddygn samhället förmår att uppbringa. De utan kvalificerad vård har en uppenbart högre risk att dö.

Matematiken är sådan att om allt för många insjuknar samtidigt så ökar risken för att de blir fler än vårdplatserna.

Smittan kommer dock att hejdas vartefter folk blir immuna (tillfrisknat eller vaccin).

Om insatser sätts in på att förhindra smittspridning så kan man hålla patient antalet på en nivå som sjukvården klarar av, o därigenom hålla dödligheten nere.
Citera
2020-02-29, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Alldeles riktigt.
Men jag räknar på utfall. Dvs i de fallen smittan är över. Antalet (friska+döda) hur stor del av dessa som dog. De som bara är smittade kan bara bli gissningar, då det ännu inte finns ett utfall.
Fast så kan man ju inte räkna då det tar längre tid att bli frisk än att dö (i de flesta fall)
Ca 4,3% visar nya studier

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2
Citera
2020-02-29, 03:20
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Vet du vad naiv är?

Hur kan du lita på Kina som har en historia av att att avrätta människor för minsta anledning. Att det pågår en epidemi gör att det inte är ett dugg förvånande att de svetsar in folk i sina lägenheter. Eliminerar whistle blowers etc. det är så de jobbar. Kina är inte så olikt Nordkorea. De är båda diktaturer som styr sin befolkning med järnhand. Som båda eliminerar människor som berättar sanningen om deras ”stormakt”.

har jag sagt att jag litar på kina? Jag har aldrig sagt att jag litar på kina. Jag ser också statisk och jämför, jag läser forskning på vad som hjälper till vid såna här sjukdomar. Jag är definitivt mer påläst än dig. Aldrig sett dig lägga upp något positivt eller i den stilen, enbart det negativa. En negativ spiral med energi flöder är inget som gör dig bättre. För att må bättre och se att sannolikheten att dö i denna smittan är väldigt liten. Hur många personer har dött enligt statistiken?, att sitta och hitta på egna siffror att det är högre för att dåtiden har gjorts saker. Varje dag dör 150 600 personer i världen, varje dag... VARJE DAG. Varje dag dör minst 30 tusen människor i världen av cancer. Förra året dog runt 200 000 människor i kongo av mässling. Hur många personer har dött i corona viruset?

Jag var en idiot och elak unge, jag slogs och mobbade folk. Nu arbetar jag som lärare och väldigt omtyckt lärare på skolan. Jag behandlas som en kändis när jag kommer på morgonen där 30-40 barn väntar på mig varje morgon vid bussplatsen jag hoppar av på för att möta mig på morgonen. Bara för man har ett lågt förtroende behöver inte dåtiden speglar hur det ser ut nu
Citera
2020-02-29, 03:21
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Videon som någon postade här med killen som blev inlåst i sin lägenhet samt den med tjejen som blev bortförd skrikandes i en låda i Kina känns faktiskt legit. Men det är nog fake news, eller vad tror du Farbror Sven? Kulturrevolutionen var också fake antar jag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Sydkorea rapporterade precis att de har 2931 smittade i landet.

En ökning med 66% på 24 timmar.
Det var en helt enorm ökning. 66% på 1 dygn. Wow.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast så kan man ju inte räkna då det tar längre tid att bli frisk än att dö (i de flesta fall)
Ca 4,3% visar nya studier

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2

Det gör det.
(Denna diskussionen känns makaber...)
Så just nu räknas smittfri 14 dagar, om det inte har ändrats. Alltså får man ta döda och friskförklarade vid olika datum.

Hoppas allt är bra med dig
Citera
2020-02-29, 03:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Tycker att det ser bra ut, önskar att fler länder vågade agera. Kina får tummen upp.

Antagligen så har personerna brutit mot frivillig karantän i hemmet o förs bort för att inte utgöra en fara mot samhället.

I vissa andra länder så skulle de ha skjutit smittspridaren. Vilket kanske händer när man inte lägger ut saker på internet.
Citera
2020-02-29, 03:23
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Grollaren är en autistisk hysteriker som bajsar av rädsla så då skriker hon ännu lite högre så någon tar hennes rädsla på allvar. Jag tar den inte på allvar, jag ser hysteriker i kriser som farliga. Jag ber dem vänligt men bestämt att genomföra ett suicide så vi andra kan ta krisen vid hornen och spotta fakta.

Det sprider sig nog och det är uppenbarligen ingen jävla influensa... En influensa dör inte så många av.

Efterblivet (som vanligt) att påstå att ebola inte är farligare. Därav mitt råd!

I Usa dör runt 50k människor varje år i influensa. Hur många har dött av Corona viruset? Vi utgår ifrån vad som finns i statisk och inte hitta på några egna siffror för att vi har våra känslor att kina ljuger osv. Det är att spekulerar utifrån sina egna erfarenheter om ett land.

Vet du hur många människor som dör varje dag utav tex cancer? Jag läste igår siffror om runt 30 tusen människor varje dag. Läste även att det dör runt 150 600 personer varje dag på året. I kongo förra året dog runt 200 000 tusen av mässling
Citera
2020-02-29, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
I Usa dör runt 50k människor varje år i influensa. Hur många har dött av Corona viruset? Vi utgår ifrån vad som finns i statisk och inte hitta på några egna siffror för att vi har våra känslor att kina ljuger osv. Det är att spekulerar utifrån sina egna erfarenheter om ett land.

Vet du hur många människor som dör varje dag utav tex cancer? Jag läste igår siffror om runt 30 tusen människor varje dag. Läste även att det dör runt 150 600 personer varje dag på året. I kongo förra året dog runt 200 000 tusen av mässling
De smittar inte
Citera
2020-02-29, 03:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Grollaren är en autistisk hysteriker som bajsar av rädsla så då skriker hon ännu lite högre så någon tar hennes rädsla på allvar. Jag tar den inte på allvar, jag ser hysteriker i kriser som farliga. Jag ber dem vänligt men bestämt att genomföra ett suicide så vi andra kan ta krisen vid hornen och spotta fakta.

Det sprider sig nog och det är uppenbarligen ingen jävla influensa... En influensa dör inte så många av.

Efterblivet (som vanligt) att påstå att ebola inte är farligare. Därav mitt råd!

Vad har jag där att göra?
Citera
2020-02-29, 03:26
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
De smittar inte

Vi pratar inte om smittor, vi pratar om dödligheten. Det är därför folk har panik för att folk dör. Så jag frågar dig igen. Hur många har dött i corona viruset?

Siffror på människor som dör varje dag är 150 600. Har så många dött ännu?
Citera
2020-02-29, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
har jag sagt att jag litar på kina? Jag har aldrig sagt att jag litar på kina. Jag ser också statisk och jämför, jag läser forskning på vad som hjälper till vid såna här sjukdomar. Jag är definitivt mer påläst än dig. Aldrig sett dig lägga upp något positivt eller i den stilen, enbart det negativa. En negativ spiral med energi flöder är inget som gör dig bättre. För att må bättre och se att sannolikheten att dö i denna smittan är väldigt liten. Hur många personer har dött enligt statistiken?, att sitta och hitta på egna siffror att det är högre för att dåtiden har gjorts saker. Varje dag dör 150 600 personer i världen, varje dag... VARJE DAG. Varje dag dör minst 30 tusen människor i världen av cancer. Förra året dog runt 200 000 människor i kongo av mässling. Hur många personer har dött i corona viruset?

Jag var en idiot och elak unge, jag slogs och mobbade folk. Nu arbetar jag som lärare och väldigt omtyckt lärare på skolan. Jag behandlas som en kändis när jag kommer på morgonen där 30-40 barn väntar på mig varje morgon vid bussplatsen jag hoppar av på för att möta mig på morgonen. Bara för man har ett lågt förtroende behöver inte dåtiden speglar hur det ser ut nu
Vad snackar du om. Jag länkar alltid till källor med ansvarig utgivare. Youtubevideon med insvetsade människor publicerar ingen tidning då Kina är extremt lättstött och ingen vill stöta sig med dem. Dock så cirkulerar dem och det börjar höjas fler och fler röster kring detta. Tro vad fan du vill. Jag bryr mig inte. Och jag skiter verkligen fullständigt i om du jobbar som lärare. (Stackars elever)

Hursomhelst så kommer vi garanterat få se reaktioner kring detta när det börjar lugna sig. Det finns alltför mycket vittnen och videos som gör att folk vill ha svar på tal. Ingenting ont som inte också för något gott med sig.

Coronaviruset må vara en fara, och ja det har skadat folket. Men frågan är om inte detta kan vara ”droppen som får bägaren att rinna över”. Att förlora nära på brutalt sätt kan få den lugnaste personen att revoltera”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in