2020-02-28, 20:27
Medlem
Med vinkling mot krig menar jag antikrigsfilm. Två exempel på sådana äro filmerna "Järnkorset" och "På västfronten intet nytt", vilka ämna visa att krig är meningslöst. Detta är alltså icke vad jag eftersöker, ej heller film vilken uppvisar Hitler som en ond tyrann.

Jag har tidigare sett Jud Süss, vilken har mycket bra budskap och samma jag söker efter, i en krigsfilm.
Citera
2020-02-28, 20:36
Medlem
2560ps avatar
Döden på larvfötter är väl åt det hållet om jag minns rätt. Har för mig att den är rätt dålig dock (evigheter sedan jag såg den), men Sven Hassels böcker som den är baserad på är väldigt bra. Rekommenderas varmt!
Citera
2020-02-28, 20:46
Medlem
Dimaks avatar
Fanns en serie på ca 6 delar där man fick se 6 Tyskars liv, två bröder, en sångare och en fältskötare och en jude, Generation war heter den! Otroligt bra! kolla upp den!
Citera
2020-02-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Fanns en serie på ca 6 delar där man fick se 6 Tyskars liv, två bröder, en sångare och en fältskötare och en jude, Generation war heter den! Otroligt bra! kolla upp den!

Vet vilken du menar, och den tillhör ju inte typen utav filmer som Ts söker efter.

En timme in i filmen börjar den sedvanliga propagandan om hur synd det är om dom stackars judarna som aldrig gjort något fel och nazister som är så elaka och dumma.
Citera
2020-02-28, 21:45
Medlem
Celebrymbors avatar
Kan slå ett slag för dokumentärerna "The Greatest Story Never Told" och "Europa - The Last Battle".
De är båda i flera delar men bara vissa delar handlar mer eller mindre om själva kriget. Är också starkt vinklat till Hitlers fördel.

PS. Hitler var en god man😀
Citera
2020-02-28, 21:48
Medlem
HermaeusMoras avatar
My honor was loyalty!
Tyckte själv den var helt okej.

https://youtu.be/vIwimWccIoM
Citera
2020-02-28, 21:55
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascifisten
Med vinkling mot krig menar jag antikrigsfilm. Två exempel på sådana äro filmerna "Järnkorset" och "På västfronten intet nytt", vilka ämna visa att krig är meningslöst. Detta är alltså icke vad jag eftersöker, ej heller film vilken uppvisar Hitler som en ond tyrann.

Jag har tidigare sett Jud Süss, vilken har mycket bra budskap och samma jag söker efter, i en krigsfilm.
Das Boot.
Bästa krigsfilmen top tre.
Citera
2020-02-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Das Boot.
Bästa krigsfilmen top tre.

Stalingrad är en annan. (på tyska)
Citera
2020-02-28, 22:24
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascifisten

Jag vet inte hur Tyskland skulle kunna porträttera kriget som annat än negativt.

1944 är en film om estniska Waffen-SS som försvarar linjen mot Röda arméns återockupation 1944. Den har ett milt 'lost cause' budskap
Citera
2020-02-28, 22:27
Medlem
Finns det ens några krigsfilmer som inte är anti?

Jojo Rabbit rekommenderas varmt oavsett.
Citera
2020-02-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak

Jag tyckte att den serien var bra, men det verkar som att TS inte är ute efter något vettigt, utan något som glorifierar en feg och narcissistisk fitta ansvarig för många miljoner människors död.

Jag kommer dock att tänka på Der Untergang, och minns att jag läste i någon artikel att filmen hade kritiserats för att ha framställt Hitler som för mänsklig. Det jag kan komma på som detta kan ha syftat på är scenen där han ger Junge (vill jag minnas) en cyanidkapsel, och säger till henne att han önskar att han hade en finare present att ge henne, medan han ser ut som en snäll och sympatisk farbror.
Citera
2020-02-28, 22:39
Medlem
Dimaks avatar
TS får gärna säga om du hittat någon skulle vara intresserad se en film du vill se. Måste det vara just Andra Världskriget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in