2020-02-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Om Sverige är seriösa med att stoppa smittan så borde vi stänga alla skolor i 1 månad och utlysa ”frivillig hemkarantän”. Gör vi inte det så kommer vi snart få KAOS i samhället med väldigt många sjuka människor. Då kommer vi ändå behöva stänga skolor & arbetsplatser etc. TA KRAFTTAG NU LÖFVEN innan det är försent. Vi vill INTE förlora nära & kära pga naivitet

Och vad ska vi göra efter att den månaden är över? Fortsätta smitta varandra igen? Eller ska vi köra karantän livet ut för att undvika sjukdomar? Dina råd är att kasta bort vårt samhälle såsom det ser ut idag. Hur ska folk träffas? Ge det ett kvartal så har vi dött allihop, i hemkarantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vad är definitionen av sjuk?

Jag har fortfarande hosta efter svinfluensan som jag i övrigt helt saknat symptom ifrån sedan två veckor tillbaka. Skall jag då fortfarande stanna hemma? Vem skall avgöra detta?

När jag har feber, då brukar den ligga på 37,2-37,3. Min normala temperatur ligger på 36-36,3.

I slutänden är det du själv som måste avgöra om du är frisk nog för att arbeta eller inte. Skolbarnen kommer med en karta febernedsättande till skolan, de vuxna vill inte förlora inkomst pga sjukt barn...

Det ideala är att man går hem och vilar tills man är helt frisk.

1. En del jobbar fast man är sjuk och högsmittsam, går på febernedsättande och andra piller.
2. Andra vilar hemma tills man är i princip smittfri men kan ha restsymptom som hosta eller snuva.

Om alla skulle följa 1 skulle vi ha betydligt mindre onödigt sjuka i samhället, oavsett om det är förkylningar, influensa eller kräksjuka. Det är hela poängen med att sänka "R0" för vilken sjukdom som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är den nuvarande dödligheten och är det korrekta sättet att räkna på.
Förhoppningsvis sjunker det............
Antal döda i förhållande till befolkning är något annat....
Du måste räkna på antalet döda i förhållande till de som är smittade! Sen är det ett mörkertal också så siffran är i realiteten oftast lägre!

Alla som är smittade lever fortfarande! Alltså är det döda genom hela gruppen smittade man räknar på! För det är den procenten som dött av de som smittats. De som räknar på andra sätt får felaktiga siffror och känns mer som troll som vill skrämmas bara
Citera
2020-02-28, 21:51
Medlem
Tycker man ska ge eloge till de företag som ändå tar ansvar och håller anställda hemma i två veckor om de kommit hem från Italien precis. SJ, hört talas om vissa skolor, banker, några andra medelstora företag. Det är bra. Kan inte myndigheterna fatta sunda beslut så är det rätt att civilsamhället axlar lite ansvar istället. Hoppas också att föräldrar skiter i "skolplikten" om de är oroliga för sina barn eller precis kommit hem från smittade områden.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Arbetar som skolbibliotekarie på en F-9 + särskola, 650 elever + personal 100+. Har en viss olust att gå till min arbetsplats. Kände redan igår att det kanske är läge att slänga in handduken. Nu inväntar jag söndagens bullentin så får jag se om jag drar på mig p3:an eller håller mig hemma. Känt på skolan att många barn varit på resa i både Italien och Tenneriffa.

Sjukanmäl dig och stanna hemma. Det hade jag gjort.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Nej det stämmer inte .

Vad är det som inte stämmer?....att det nordiska folket är immuna emot ex HIV och flera andra virussjukdomar.

Visste du det?

Självfallet inte.......
Citera
2020-02-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det ideala är att man går hem och vilar tills man är helt frisk.

1. En del jobbar fast man är sjuk och högsmittsam, går på febernedsättande och andra piller.
2. Andra vilar hemma tills man är i princip smittfri men kan ha restsymptom som hosta eller snuva.

Om alla skulle följa 1 skulle vi ha betydligt mindre onödigt sjuka i samhället, oavsett om det är förkylningar, influensa eller kräksjuka. Det är hela poängen med att sänka "R0" för vilken sjukdom som helst.

Visst är det så, men det är inte så som varken arbetsgivare eller anställda i allmänhet tänker.
Citera
2020-02-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Lönehelg

Så långt tänkte jag inte. Låter rimligt.
Citera
2020-02-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Varför har inte afrika påverkats så mycket av detta??

Tror det er flere der som har det enn de få som er rapportert. Som jeg har forstått det har ikke Afrika nok "testing-supplies"

Citat:
What facilities are there at the moment to treat it?
Until early this week, there were only two laboratories in Africa - one in Senegal and the other in South Africa - which had the reagents needed to test samples. They have been working as referral laboratories for countries around the region.

One of the laboratories, Institut Pasteur de Dakar, in Senegal has long been on the front line in medical innovation in Africa, including in yellow fever research.

However this week Ghana, Madagascar, Nigeria and Sierra Leone have announced they can also conduct tests.

https://www.bbc.com/news/world-africa-51403865
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Skrämmande att se nyhetssändningarna. Inte ens dem som varit på semester i något drabbat land bör hålla sig undan allmänheten utan fortsätta leva som vanligt och först vid symtom ska man hålla sig undan och kontakta vården enligt forskare. Då är det väl förfan redan försent? Och någon nisse menar att det inte är säkrare för folk att stänga inne sig än att fortsätta leva som vanligt. Hur skulle det inte kunna vara säkrare om folk håller sig ifrån varandra för att undvika sprida skiten.

1. Otroligt dumt att säga att man ska vista sig ute som vanligt, smittan har en inkubationstid där man kan smitta under tiden man inte känner av symptom.
2. Media försöker underdriva viruset för att inte skapa panik, och viktigaste av allt, inte drabba EKONOMIN av att folk slutar gå ut på stan och shoppa osv.

Otroligt själviskt och dumt. Jag förstår att man inte vill skapa panik för det är aldrig bra men man kan åtminstone säga att man bör vara försiktig och inte behöver vistas ute i stora folkmassor mer än nödvändigt..
Citera
Bannlyst
Fan vad ni överdriver.

Kommer inte hända ett skit så länge man i normala fall är frisk.
Citera
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz

Jeg tror egentlig at Russland, relativt har gjort en bra jobb, men tanke på at de har grense med Kina + andre land i Asia og heeeeelt til øst-europa og opp til Norge. De har garantert tall de holder tilbake, men laaaaaaaaangt ifra samme tall som Kina.

Men at Russland bare har hatt TO smittede og begge har blitt friske? https://www.worldometers.info/coronavirus/

Njaaaa
Är enig med att Ryssland gjort ett bra jobb med att hindra en pandemi (något de gjort). Ganska obetydligt för mig om det är 2 eller 10 smittade. Det är inte hundratals smittade och vi har ingen pandemi där. Det går inte att dölja hundratals smittade i Ryssland. Om du tror det så har du aldrig besökt landet kan jag lova. Det går inte att jämföra dem med Kina eller Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in