2020-02-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butternutsquash
Men snälla.... Det är vanliga förkylningssymptom, inte pesten direkt. Vanlig magsjuka/influensa är dödligare. Era töntar.
Nej det är det inte. Den går in i djupet av lungorna. Sedan finns det risk att man aldrig blir risk då viruset muteras och kan göra en sjuk igen.
Citera
Medlem
Citat:
Men snälla.... Det är vanliga förkylningssymptom, inte pesten direkt. Vanlig magsjuka/influensa är dödligare. Era töntar.
Håller med om att det inte är pesten, men den andra delen av ditt inlägg är ungefär lika osant. Viktigt att inte över eller underdriva riskerna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Intressant att dödligheten just nu är 31.34% i Italien.
Bådar inte gott.
Dina matte-kunskaper är inte de bästa! Sen kan du inte räkna som du försökte på - döda av totalt döda och tillfrisknade. Du har en hel grupp som kommer tillfriskna som dock testats positiva - samt har du ett stort mörkertal av alla smittade som inte testar sig alls!

EDIT: Såg att du editerat ditt inlägg tydligen Nu stämmer matematiken åtminstone men det blir felaktigt att räka på det sättet!
Citera
Bannlyst
Detta är rock n roll på hög nivå med vårt DNA. Det sitter högintelligenta på diverse labb runt klotet som laborerar med tankar kring vår existens. Och dom lyckas få till det, resultatet ser vi här!
Citera
2020-02-28, 21:44
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:

Fråga folket i Teheran om dom upplever en vanlig influensa just nu. Det talas om en dödlighet på 50 % på sina håll om man ska tro på uppgifter i aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRkGBK/efter-coronautbrottet-stoppa-irans-flyg-till-sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Det är klart att Ryssland kan ha valt att kalla några influensaamittade istället för coronasmittade men du kan ju inte på allvar tro att Ryssland skulle ha ett lika stort utbrott som länderna du sammanliknar med o lyckas hålla det skjult?

Ryssland har lyckats bättre än vad andra länder har och det är poängen. Sen kan man tycka vad man vill om Ryssland.

Nei nei, selvfølgelig tror jeg ikke at Russland har et like stort utbrudd som Kina eller Korea.
Jeg skrev jo i samme innlegg at "Men, selvfølelig er det ikke like ille som i Kina, men er rimelig sikker på at Russland holder tilbake tallene sine."

Jeg tror egentlig at Russland, relativt har gjort en bra jobb, men tanke på at de har grense med Kina + andre land i Asia og heeeeelt til øst-europa og opp til Norge. De har garantert tall de holder tilbake, men laaaaaaaaangt ifra samme tall som Kina.

Men at Russland bare har hatt TO smittede og begge har blitt friske? https://www.worldometers.info/coronavirus/

Njaaaa
Citera
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Jag hade inte gått till jobbet.

Arbetar som skolbibliotekarie på en F-9 + särskola, 650 elever + personal 100+. Har en viss olust att gå till min arbetsplats. Kände redan igår att det kanske är läge att slänga in handduken. Nu inväntar jag söndagens bullentin så får jag se om jag drar på mig p3:an eller håller mig hemma. Känt på skolan att många barn varit på resa i både Italien och Tenneriffa.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag får uppfattningen av att viruset har en prägel av "HIV med vingar", att den smittade - precis som majoriteten - sannolikt undviker den värsta lungkollapsen bara för att sedan leva med ett sargat immunförsvar? Läst flera gånger att smittade svarar väl på bromsmediciner ämnat för HIV. Kanske Fake News?

- Vad exakt vet "man" om sjukdomsförloppet idag?

Tonen i tråden, vilken jag ögnat någon gång per dag, tycks vara väldigt rå? Notera därför att jag ödmjukt ställer en novis fråga.
Citera
Medlem
Någon som ser ett ökat tryck i livsmedelsbutiker?

Jag var iväg och storhandlade idag, mitt på dagen.
Normalt handlar jag inte fredagar vid 13 tiden så jag kan inte uttala mig om det var fler än vanligt i butiken eller om det var normalt så att säga.

Srorköp I Stockholmsområdet och det var packat med folk. Parkeringen var full.

Handlar normalt på onsdagskvällar i samma butik och då är det normalt väldigt lugnt.

De flesta såg inte ut att "preppa" utan mer normal handling.

De flesta gick lugnt runt och var allmänt i vägen för mig. Stressad som fan av allt hostande, snörvlande och nysande.

Säg säkert väldigt komiskt ut när jag halvspang omkring och kastade varor i min vagn. Dessutom glömde jag en hel del såklart.

Jag valde denna tid att handla idag då jag tänkte att alla är kvar på jobbet. Antagligen fler som tänkte likadant.
Citera
2020-02-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Jepp!
Nå vet jeg ikke at all hvordan dette med R0 greiene funker (aldri studert noe som helst angående bakterier osv), men siden 1 person i gjennomsnittet vil smitte 2.2 andre personer, og denne legen var i kontakt med 100 personer så vil vel denne legen kanskje bli en såkalt "superspreader"?

Om legen smitter si... 50 personer, og alle de 50 personene smitter 2.2 hver --> 50x2.2=110 --> 110 x 2.2 = 242 ---> 242x2.2=532 --> 532 x 2.2 = 1170 etc etc etc etc. Mulig jeg tar helt feil av hvordan smitte fungerer nå altså, jeg kan som sagt ingenting om smitte og det der.

Men dette kan vel være en mulighet eller hva? Noen som har kunnskap om biologi osv som kan svare på det?

Nya matematiska analyser av spridningen och sjukdomsförloppet före för Ncovid-19 från National Laboratory, Los Alamos LANL. Ny analys och beräkningar på rapporterade fall i Kina upp t o m 5 februari.

Nya analyser av LANL för början av krisen i Kina så blev
R0 4,7 - 6,6 vilket innebär en fördubbling av antalet smittade varje 2,4 dag i genomsnitt.
(Ursprungligen uppskattades R0 vara 2,2 - 2,6 dvs en fördubbling var 6-7 dag.)

Tid innan man känner första symptomen medelvärde 4,2 dagar (3,5 - 5,1 dagar inom 95% konfidensintervall)

Genomsnittlig tid intagen på infektionsklinik 11,5 dagar tills utskrivning (8,0 - 17,3 dagar inom 95% konfidensintervallet)

Medeltid tid från intagning till dödsfall 11,2 dagar (8,7 - 14,9 dagar inom 95% konfidensintervallet)

Rapporten tolkad av Dr. John Campbell https://www.youtube.com/watch?v=dnE9O-vV-ws
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:

Gå och lägg dig.. Det är inte en dödsdom men det är inget virus att leka med.

"Vi har ingen bakgrundsimunitet mot den här infektionen[...] Dessutom så går den väldigt djupt ner i lungorna och orsakar infektion. [...] Att jämföra detta med en vanlig säsongsinfluensa där vi både har vaccin och vissa antivirala läkemedel, det håller inte, den typen av jämförelse"

Björn Olsen, professor och överläkare i infektionssjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det gick ju onekligen väldigt fort. Så sent som för två dagar sen talades det om att det fanns en god beredskap och att smittade skulle isoleras på smittskyddsenheter.

Nu förstod ju iofs även jag att det rätt snabbt skulle bli fullt och att lindrigt sjuka i hög utsträckning skulle komma att isoleras i sina hem, men redan efter 10 fall och två dar med smitta i landet?

Hur motiverar man då att den lindrigt sjuka kinesiskan i Jönköping har hållits inlåst och isolerad i över tre veckor? Det verkar vara lite si och så med både samordning och bedömningar.

Det är fel vi har fler platser och har planer för att bygga ut med fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in