2020-02-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, han säger samma som jag och han säger dessutom »jag vet inte«. Han tangerar också begreppet hysteri och han säger att det är äldre och sjuka.

Honkonginfluensan 1968 var också en pandemi. Den som är skräckslagen för detta utan att vara riktigt gammal eller allvarligt sjuk har antingen panikångest eller oförmåga att tänka själv.

CFR för spanska sjukan, det där stora skräckspöket vi fortfarande pratar om?

2.5% kanske lite över.

https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

CFR för Covid-19?

2.3 just nu, 3.4% ca i övriga länder Kina ej inräknat.

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Då har väst inte översvämmats med fall än. Kina har 1000-tals lungmaskiner och ECMO enligt Dr Aylard från WHO som besökte. Sverige hade 6-9 ECMO st under Svininfluensan.

Kina skickade 40 000 extra sjukvårdspersonal till Wuhan, och spärrade in varenda jävel i sina hem.
Väst kan knappt skicka 100 st, och det är "för hårt" att spärra in folk i hemmen.

Så Kina med tillgång till vård till de flesta allvarliga och kritiska har nästan lika hög dödsrate som Spanskan. I väst kan vi inte ens drömma om dom siffrorna, Dr Aylard sa till och med det under pressisen på WHO. Han sa, inget land är i närheten av att kunna bemöta som Kina gjorde.

De som hamnar i allvarligt och kritiskt läge, ca 20% av de sjuka får lunginflammation, ca 5% får kritisk. Dom börjar drunkna i sina kroppsvätskor utan hjälp. Vi har väldigt väldigt dåligt med sådan hjälp. Trots tillgång till maskiner och personal, dog 49% av de kritiska i Kina.

Så, redan nu är CFR runt Spanskan hur tror du det går när sjukvården översvämmas av patienter?
Citera
2020-02-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande mutationer så är det ett RNA-virus. Det innebär att det muterar kraftigt. De flesta mutationer är dock inte kapabla att sprida sig vidare, men att en hund i Hong Kong smittats med SARS-CoV2 kan bero på ytterligare mutation. Eller inte.

Jämför man med uinfluensan så brukar de flesta oliak influensorna (de är rätt många ändå) ha muterat så pass att man inte längre är immun efter sjukdom eller vaccin efter ca fem år. Men det varierar kraftigt. Det finns exempel på influensor som muterat tillräckligt redan till året efter.

Hunden är inte smittad. Den beskrevs ha provtagits med resultatet ”svagt positiv” men det finns inget sådant, utan negativ/positiv. Hongkongs chefsveterinär säger att hunden inte är smittad och inte sprider smittan. Det låter absolut mest troligt så.

De har studerat viruset och det är ett stabilt virus i uppbyggnaden. Dvs det muterar inte lätt/ofta. Därför är det osannolikt att det redan ska ha muterat till
1) hundar
2) muterat till en värre variant i Iran

Irans höga dödlighet misstänks också bero på att de inte vet hur de ska behandla de sjuka, har stora brister i sjukvårdsmaterial och brist på personal samt hälso- sjukvård generellt.
Vi kan inte jämföra Iran med något annat land med många smittade i nuläget då standarden på Irans sjukvård inte motsvarar något av de ländernas sjukvård.

John Campbell sammanfattar allt detta väl.
Citera
2020-02-28, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Stämmer inte. Finns en artikel om en hund som testats positivt men de misstänker att de fångat upp viruset genom att trampa på det,
Har du en källa pa att husdjur ej smittas? och menar du att ett Virus ändras pga att man trampar pa det?
Citera
2020-02-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Jag hade inte gått till jobbet.

Idealt: inga sjuka sk vara på jobbet oavsett om det är en förkylning, influensa eller corona. Arbetsgivaren ska leda och fördela arbete och därmed beordra folk som blir sjuka att gå hem om det inte själva gör det.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om hon har milda symptom, förstår hur hon ska agera och förblir i hemmet ser jag ingen anledning att slösa sjukvårdens resurser och material på henne. Det kan vi spara till de som verkligen är sjuka - för dessa kommer att komma förr eller senare och vi verkar inte ha köpt på oss ett överflöd av material.

Jag håller inte med, Fredrik Sund har förmodligen tagit det beslutet med information från FHM och WHO och enligt AT och även andra smittskydssläkare jag har hört på radion så anser de att viruset smittar med dropp och kontaktsmitta mellan människor och inte via ytor. Det är märkligt att man tar så lätt på hur det smittar och väljer det enklaste alternativet istället för ett säkert alternativ och lägg damen istället på en avdelning i 4 veckor.
Citera
Medlem
Butternutsquashs avatar
Men snälla.... Det är vanliga förkylningssymptom, inte pesten direkt. Vanlig magsjuka/influensa är dödligare. Era töntar.
Citera
2020-02-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Hunden är inte smittad. Den beskrevs ha provtagits med resultatet ”svagt positiv” men det finns inget sådant, utan negativ/positiv. Hongkongs chefsveterinär säger att hunden inte är smittad och inte sprider smittan. Det låter absolut mest troligt så.

De har studerat viruset och det är ett stabilt virus i uppbyggnaden. Dvs det muterar inte lätt/ofta. Därför är det osannolikt att det redan ska ha muterat till
1) hundar
2) muterat till en värre variant i Iran

Irans höga dödlighet misstänks också bero på att de inte vet hur de ska behandla de sjuka, har stora brister i sjukvårdsmaterial och brist på personal samt hälso- sjukvård generellt.
Vi kan inte jämföra Iran med något annat land med många smittade i nuläget då standarden på Irans sjukvård inte motsvarar något av de ländernas sjukvård.

John Campbell sammanfattar allt detta väl.

Jo, jag har sett att de anser att det är ett stabilt virus. Då ligger vi kanske på fem års immunitet, kanske mer.
Citera
2020-02-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
"Den anställda vid ögonkliniken på Oslos universitetssjukhus som bekräftats bära på det nya coronaviruset kan ha kommit i kontakt med över hundra personer, rapporterar NRK."
Norges siffror kan komma att öka fort

Jepp!

Citat:
Person-to-person spread
The virus is thought to spread mainly from person-to-person.

Between people who are in close contact with one another (within about 6 feet).

Through respiratory droplets produced when an infected person coughs or sneezes.
These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs.

Spread from contact with infected surfaces or objects
It may be possible that a person can get COVID-19 by touching a surface or object that has the virus on it and then touching their own mouth, nose, or possibly their eyes, but this is not thought to be the main way the virus spreads.

Can someone spread the virus without being sick?
People are thought to be most contagious when they are most symptomatic (the sickest).
Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.

Citat:
Currently, the R0 for SARS-CoV-2, the virus that causes the disease COVID-19, is estimated at about 2.2, meaning a single infected person will infect about 2.2 others, on average.

Nå vet jeg ikke at all hvordan dette med R0 greiene funker (aldri studert noe som helst angående bakterier osv), men siden 1 person i gjennomsnittet vil smitte 2.2 andre personer, og denne legen var i kontakt med 100 personer så vil vel denne legen kanskje bli en såkalt "superspreader"?

Om legen smitter si... 50 personer, og alle de 50 personene smitter 2.2 hver --> 50x2.2=110 --> 110 x 2.2 = 242 ---> 242x2.2=532 --> 532 x 2.2 = 1170 etc etc etc etc. Mulig jeg tar helt feil av hvordan smitte fungerer nå altså, jeg kan som sagt ingenting om smitte og det der.

Men dette kan vel være en mulighet eller hva? Noen som har kunnskap om biologi osv som kan svare på det?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Sveriges "goda beredskap" har mindre än 10 vårdplatser för isolering av den här typen av sjukdomar och dom finns endast på ett fåtal sjukhus i landet.
Förmodligen så är det fullt nu, det finns inga fler vårdplatser med isolering i undertrycksrum!

Det gick ju onekligen väldigt fort. Så sent som för två dagar sen talades det om att det fanns en god beredskap och att smittade skulle isoleras på smittskyddsenheter.

Nu förstod ju iofs även jag att det rätt snabbt skulle bli fullt och att lindrigt sjuka i hög utsträckning skulle komma att isoleras i sina hem, men redan efter 10 fall och två dar med smitta i landet?

Hur motiverar man då att den lindrigt sjuka kinesiskan i Jönköping har hållits inlåst och isolerad i över tre veckor? Det verkar vara lite si och så med både samordning och bedömningar.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butternutsquash
Men snälla.... Det är vanliga förkylningssymptom, inte pesten direkt. Vanlig magsjuka/influensa är dödligare. Era töntar.
Skönt med lite vanligt folk i tråden. Blir perfekta försökskaniner. Kan du uppdatera upplevelsen i den gär tråden?
Citera
2020-02-28, 21:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag håller inte med, Fredrik Sund har förmodligen tagit det beslutet med information från FHM och WHO och enligt AT och även andra smittskydssläkare jag har hört på radion så anser de att viruset smittar med dropp och kontaktsmitta mellan människor och inte via ytor. Det är märkligt att man tar så lätt på hur det smittar och väljer det enklaste alternativet istället för ett säkert alternativ och lägg damen istället på en avdelning i 4 veckor.
Jag håller med om att texten är formulerad på ett sätt som gör att man tvivlar på att restriktionerna är långtgående nog. De borde gå i stil med det den kinesiska studenten i Jönköping höll sig till: dvs, instängd och lät mat lämnas utanför dörren.

Men svenska journalister är i allmänhet fullständigt inkompetenta så vem vet om h*n återgivit det hela korrekt.

I vilket fall är det så att vi häromdagen hade skyddsutrustning för 100 patienter i två veckor (1400 vårddygn totalt). Att då slösa 28 vårddygn på någon som inte har annat än milda symptom (i alla fall än så länge) är inte en särdeles klok strategi. Vi bör spara det vi har till de personer som behöver det.
Citera
2020-02-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Idealt: inga sjuka sk vara på jobbet oavsett om det är en förkylning, influensa eller corona. Arbetsgivaren ska leda och fördela arbete och därmed beordra folk som blir sjuka att gå hem om det inte själva gör det.

Vad är definitionen av sjuk?

Jag har fortfarande hosta efter svinfluensan som jag i övrigt helt saknat symptom ifrån sedan två veckor tillbaka. Skall jag då fortfarande stanna hemma? Vem skall avgöra detta?

När jag har feber, då brukar den ligga på 37,2-37,3. Min normala temperatur ligger på 36-36,3.

I slutänden är det du själv som måste avgöra om du är frisk nog för att arbeta eller inte. Skolbarnen kommer med en karta febernedsättande till skolan, de vuxna vill inte förlora inkomst pga sjukt barn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in