2020-02-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Hur kommer det sig Afrika med sina svarta medborgare kommer undan?

Det vet vi inte om de gör. Om det är så att negrer inte drabbas av viruset så skulle det kunna bero på att de är så kraftigt genetiskt avvikande från asiater och vita.

Vita och asiater har ju t.ex. genetiskt påbrå från neanderthalarna, medan negrerna i subsahariska Afrika inte har det. Vissa sjukdomar drabbar ju också bara vissa raser och vissa läkemedel fungerar på vissa raser men inte på andra.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ja antagligen. Immunförsvaret har inte minne bara för någon enstaka del i viruset så om någon del muterar så kan minne för andra delar vara intakta.

Vacciner har däremot bara några enstaka proteiner så där är väl risken lite större att viruset kan mutera sig undan minnet.

Risken att det skall mutera till något "mer hotfullt" är låg. Att bli mer smittsamt är bra för ett virus men att bli mer dödligt är dåligt för virusets spridning och fortlevnad.

Jag kan spontant inte komma på något virus som blivit farligare och farligare genom att mutera i människor (det finns säkert) . De farligaste virusen är sådana som utvecklas hos djur utan att vara så farliga för dem. Sedan hoppar det till människan och kan vara mycket dödligare än "de tänkt sig".

SARS bor väl i fladdermöss tror man och MERS-CoV i kameler som inte blir sjuka av det.

Intressananta uppgifter här, tycks som du är seriöst insatt i detta.

Så ett vaccin kan i värsta fall spä på effekten?
Citera
Medlem
SeymoreHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Rent juridiskt har de nog inga befogenheter före ett verkligt utbrott.

Jag citerade den gamla lagen. Läs här. Hur tydligt som helst.

Citat:
9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.

Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
Medlem
En ansatt på et av Norges største sykehus i Oslo er smittet.
Personen kom hjem fra ferie fra et sted der smitten var påvist og gikk direkte på jobb, og var i løpet av 2 dager i kontakt med et 3 sifret antall pasienter.

Hvorfor setter man ikke alle som kommer fra et høyrisikosted i karantene hjemme i 14 dager?

Helsepersonell burde i hverfall vite bedre.

https://www.vg.no/
Citera
2020-02-28, 20:29
Medlem
Här är en mycket läsvärd text om Coronavirusets framfart i Iran. Missa inte denna!

Statsledningen har stort ansvar drabbas nu själva med full kraft!

https://www.newyorker.com/news/our-columnists/how-iran-became-a-new-epicenter-of-the-coronavirus-outbreak?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_ campaign=onsite-share&utm_brand=the-new-yorker&utm_social-type=earned
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Rätt munskydd skyddar såklart, tror du dom bär dom som en rolig grej eller som en mode accessoar i vården, vi kan väl sluta hålla på med detta tramset sida upp och sida ner i tråden.

Dom som bär dom vet inte ett skit, de gör bara som andra gör, följer strömmen.
Professionella råd varnar att ett felaktigt hanterat munskydd kan innebära större rikser än om man avstår. Ska se om jag kan hitta källan. Det handlar om att OM virus träffar munskyddet så kan de "fastna" där och överleva för att sedan drabba dig om du handskas ovarsamt eller felaktigt med skyddet. Ja, det kan räcka med att du tar på ett kontaminerat skydd med fingrarna för att drabbas ändå.

En STOR skillnad på vårdpersonal och preti o kleti på gatan. Både i utbildning och utrustning.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-02-28 kl. 20:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Med mildare fall som tror sig ha förkylning - mycket möjligt. Att de med mening skulle mörka kända fall det tror jag inte.
Nä, precis. Tror inte heller att Italiens regering mörkar.

Men det känns som att sjukdomen sprider sig väldigt fort därifrån, vilket får mig att tro på en del snörvel och småhostighet därnere som man inte går till läkaren för.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Menar ni med Försvarsmakten dom 21k medelålders hemvärns/ weekendwarrior vi har???

Eller menar ni dom 800 st hipsterbefäl från Karlsberg som har lekstuga och plockar feta traktamenten i Mali...

Eller ni kanske menar dom 150 st 4 stjärnigt generaler som häckar vid Lidingövägen (vi har mest såna per capita i världen)

Vilken försvarsmakt menar ni?

Det är jag förhindrar att kommentera. En svensk tiger!
Citera
2020-02-28, 20:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ryssland fick två fall tidigt, för flera veckor sedan, och de stoppade flygen direkt. Efter det har de inte haft ett enda fall till. Detta är ändå ett land som har 400 mil gräns mot Kina och miljoner kinesiska turister, och massor av folk som pendlar över gränsen för arbete eller studier. Med radikala åtgärder fick de totalstopp på vidare smitta.

Samtidigt har Italien, som ligger på andra sidan jordklotet från Kina, hundratals fall och ett antal döda...

Tycker med det är väldigt intressant.
Man blir ju lite misstänksam just för att det är Ryssland, men har det inte kollat något.. Finns det indikationer på att dom mörkar eller har dom klarat sig så pass bra?
Citera
2020-02-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag upplever att jag är som mest pessimistisk när jag läser media (inkl denna tråden). Det finns liksom inga lösningar. Visst vill man hålla koll, men som jag sade, att gå och handla matvaror känns mer givande.

Rent överlag vill jag säga till folk - gör det bästa av situationen.
Håller med om detta. Man blir lite inkokt om man inte besinnar sig i grävandet, som med allt annat. Ett litet problem är bara att folk har väldigt olika syn på vad som är "det bästa av situationen". Åka på weekendresa är inte det enligt mig, som exempel.

Nu ska jag göra nåt annat en stund. Trevlig kväll.
Citera
2020-02-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte sjukdomen i sig som är det största hotet utan konsekvenserna av den. De ekonomiska framförallt. Nu har Brent-oljan sjunkit under $50/fatet och vi kan nog anta att blir det inte en återhämtning av marknaden på måndag så lär det bli riktigt skakigt nästa vecka:
Spot Brentolja
Kl 20:06 49,80 USD/fat −3,11%
https://www.svd.se/bors/ravaror.php

Ja ,länder som lyckas hålla ner smittan och inte behöver stänga ner har en fördel. Kina verkar snart komma ur det här. Nysmittade utanför Wuhan sjuker. Gissar att bla israel, Australien och Ryssland och Saudi som har hårda karantäsregler får en fördel kommer klara sig bra men värre går det för länder som tvingas stänga ner.
Citera
2020-02-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo, men de bär oftast inte enbart munskydd. Läs vad jag skrivit kära du

Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Obs: Munskydd enbart skyddar dig inte från att smittas. Den skyddar främst andra från att smittas av dig.
Jag svarade på detta inlägget, du nämner inget annat än munskydd , och vi har redan vänt ut och in i tråden på vilka andra skydd man bör använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in