2020-02-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Har läst runt lite på diverse europeiska diskussionsforum, och det är precis samma tongångar där gentemot den egna regeringen:

- De styrande är handlingsförlamade.

- I alla andra länder agerar man adekvat, men inte här.

- Vår naivitet är en klass för sig.

Paniken är total.

Länka, är du snäll! Vore intressant att läsa.
Citera
2020-02-28, 19:32
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Hur kommer det sig Afrika med sina svarta medborgare kommer undan?

Jo du, vi är några få som funderar just kring det, känslig fråga när man börjar gå in på sionism så jag väntar med sådana studier.
Citera
2020-02-28, 19:33
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dextor12
Hej,

Har en fundering... Hittar ingenting om detta här eller någon annanstans...

Finns det någon intervju med en tillfrisknad patient? Hade varit av intresse att höra hur denne har upplevt sjukdomen och hur man mår nu. Tycker det är lite skumt att det inte finns någon intervju alls. Inte ens med en smittad (vilket jag har lättare att förstå).

Är det någon som har sett något klipp på detta?
Ja jag läste en intervju igår med en kille som överlevt i Kina. Han beskrev det som att han hade varit i helvetet men överlevt. Tror det var på CNN, men vet inte riktigt. Ska se om jag hittar.
Citera
Medlem
Obs: Munskydd enbart skyddar dig inte från att smittas. Den skyddar främst andra från att smittas av dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Sverige har väl knappast auktoriteten att stänga av en stad eller stadsdel?

Ser vi omfattande spridning i en region kanske företag eller föreningar fattar beslut att stänga ned arbetsplatser, arrangemang osv - detta av ren välvilja egentligen. Så har jag uppfattat saken, men jag kan även ha fel.
Jodå, det finns skrivningar i smittskyddslagen om att isolera områden.
(Mina fetningar.)
Citat:
3 kap 9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.

Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
Medlem
Någon som la märke till tjejen på expressen som instruerade hur man ska tvätta händerna rätt, när hon på slutet sa " SÅDÄRJA, nu riskerar du inte att få i dig en massa onödiga BAKTERIER när du äter"
Hahaha ja det är ju bakterierna som är problemet
Citera
2020-02-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du får gärna underbygga ditt uttalande om att ”börsen kommer i stort sett att utraderas” med ett resonemang. Det är ju stora ord, och viktigt att försöka förstå hur och framför allt när detta sker?

Och när 300 svenskar dött av detta virus så är effekterna mätt i människoliv av Corona lika stora som den ”vanliga” säsonginfluensan vi har varje år, men det är ju bra att du varnar i tid.

En liten grej: jag vill ju inte anmärka på ditt inlägg, men bara påpeka att alla aktier alltid finns kvar. Ett visst antal ägarandelar köps och säljs mellan personer. Så, jo några har aktier kvar.

Ja naturligtvis går inte aktierna upp i rök, men i stort sett alla vanliga människor säljer allt vad de har. Det innebär naturligtvis att börsvärdet sjunker som en sten. Men någon är det ju som köper upp det för annars skulle det ju inte gå att sälja. Vi har ju stadiga fall på runt 5% per dag senaste tiden och efter denna helg tror jag raset tilltar. I Di.se idag stod det att stora ägare med insiderinformation sålde sina aktier redan för flera veckor sedan.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Så är det bland mina kontorsråttevänner oxå sen i onsdags.

Jag har fixat torrvaror, proteiner, batterier + antibiotika för 15 månader fram.

Gör det alla nu..
Hur fixar man antibiotika i förväg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu är det helg. Hur många nya fall har vi fått tills på Måndag? Hur mycket kommer börsen att rasa? Ni har väl inga aktier kvar hoppas jag, för börsen kommer i stort sett att utraderas efter detta.
Intressant vad som händer med ekonomin för övrigt. Troligen blir det hyperinflation på livsmedel, läkemedel, skyddsutrustningar och guld. För övrigt kommer det nog att bli kraftiga prisfall. Till exempel oljan faller kraftigt, lägenheter kommer att rasa i pris.

Ca 50 fall om en vecka. Första dödsfallet om 3-4 veckor är min uppskattning.

Överläkare och virusexperten Björn Olssen är inte alls imponerad av FHM:s desinformation om hur allvarligt läget egentligen är. Enligt honom är Sverige bara förberett för småpuffar och enstaka fall, men inte för ett fullskaligt utbrott.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Hur får man reda på sin egen blodgrupp ? Är det bara att ringa 1177 ? eller 11313 ?

Det kollades på dig innan du ryckte in i lumpen. Kolla på din "dödsbricka" - där står det ingraverat.
Citera
2020-02-28, 19:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Italien har i dag i alt 888 smittade, 17 har dött och 56 ligger på intensiv avdelning i kritisk tillstånd.
Och det är nog övervägande den Italienska COVID-19 virus varianten vi har här i norden.

Tycker inte att det är anledning att ta detta på allvar ?

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Det senaste jag hörde för ca en timme sen var 21 döda. Samtidigt ökar mängden som tillfrisknar.

Det verkar som att de flesta - i varje fall de officiella - fallen här smittats i Italien. Jag befarar ett mörkertal (har tjatat om det tidigare) då andra länder inte varit lika ihärdiga med provtagningar.

M t p de ekonomiska (och prestigemässiga) konsekvenserna är det inte heller omöjligt att man på andra håll (i vår relativa närhet) redovisat döda och smittade som influensafall.

Sverige har först nu börjat dra upp huvudet ur sanden när vi fått in fall från Italien (fall man inte kunde blunda för). Tidigare kunde man låtsas som att det regnade och låta stormen dra förbi.
Citera
2020-02-28, 19:35
Medlem
betrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Fick tag i p3 masker i mitten på januari så det stämmer inte. Kände tidigt att det är bäst att preppa med det mesta fast jag aldrig har behövt det tidigare. Gått på magkänsla hela vägen. Ledsen för er som inte hann med där, håll er hemma så mycket ni kan om det brakar lös.

clas ohlson har alltid sina fp3 masker på lager eftersom jag handlat dem tidigare år. Precis när skitviruset kom så var vartenda lager slut i alla kommuner. Jag handlade masker online på en annan sajt.

Ska man se det som ett udda sammanträffande eller är det menat att maskerna ska vara slut för att öka paniken ifall man ska gå konspirationsvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in