2020-02-28, 19:30
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Hur kommer det sig Afrika med sina svarta medborgare kommer undan?

Ytterst få som har rest dit, men det börjar ändra sig. Hade det inte varit för internationella resor så hade covid-19 mest varit en nationell angelägenhet för Kina.
Citera
Medlem
Hej,

Har en fundering... Hittar ingenting om detta här eller någon annanstans...

Finns det någon intervju med en tillfrisknad patient? Hade varit av intresse att höra hur denne har upplevt sjukdomen och hur man mår nu. Tycker det är lite skumt att det inte finns någon intervju alls. Inte ens med en smittad (vilket jag har lättare att förstå).

Är det någon som har sett något klipp på detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag önskar dig det bästa men kollektivtrafik är som jag ser det det sista jag vill utsätta mig för.
God lycka och välgång min vän!
Ja, inget jag vill egentligen... Men måste tyvärr! Kommer dock isolera mig mycket också. Så om jag blir smittad så kommer jag med råge ha tid att upptäcka det.

Tack detsamma!
Hoppas verkligen inte detta sprider sig rejält i Sverige.
Citera
Medlem
Pratat med flera i Stockholmsområdet som bara skakar på huvudet och inte kan begripa varför ingenting görs.
Är de styrande verkligen så här inkompetenta? Är det för att de inte vet vad som behöver göras?

11 smittade nu, och då bara av en bråkdel av de som kommit hem från utlandet.
Ser dem inte faran med ett konstant flöde av flyg från Iran och Italien? Flera tusen svenskar väntas tillbaka från smittdrabbade områden nästa vecka.

Jag förstår verkligen inte vad de väntar på.
VARFÖR alltid en sen reaktion? Våra nordiska grannländer gör mer i skrivande stund och de har både färre medborgare och färre som reser. Vi har inte råd att vänta. Sjukhus-kaoset som Sverige har dragits med i flera månader är ingenting mot vad som väntar. Dra i handbromsen, och nu.
Citera
2020-02-28, 19:31
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Hur kommer det sig Afrika med sina svarta medborgare kommer undan?

Laboratorier för att upptäcka coronavirus finns bara i Dakar i Senegal och i Stellenbosch i Sydafrika.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
På TV4 säger dom att viruset inte smittar via luften och att åka kollektivtrafik är helt säkert.

Ja, jag reagerade också på det. Så alla de filmer man ser från andra länder där de går och sprayar offentliga byggnader, flygplatser osv har alla fått det helt om bakfoten? Har svårt att tro det. Givetvis smittar viruset via luftsmitta. Annars skulle det aldrig få den här spridningen. Är ju knappast så att det krävs sexuell interaktion eller tungkyssar för att bli smittad. Jag ser info liknande den på TV4 som ren desinformation med enbart syfte att lugna ned pöbeln och massorna. Skulle folk vägra åka kollektivt med hänsyn till smittan är man rädd för stora samhällskostnader. Planen från myndigheterna är att låta den här sjukdomen ha sin gång. Man gör inget konkret för att förhindra det. Man bara pratar runt och vill invagga vissa att tro att de faktiskt gör något...
Citera
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I säsongens influensa så har det gissningsvis dött 100-300 tusen i världen. Bara i USA kan det vara uppe till 40 000 personer.
Du kanske har för låg IQ för att koppla ihop A och B.

Viruset smittar flerfaldigt effektivare än säsongsinfluensa och har högre dödlighet än säsongsinfluensa.

Om du inte förstår nu vad det innebär så....
Citera
Medlem
zippezs avatar
Nu är det okontrollerat. Sverige borde ha stängt av vägen in till landet.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
På TV4 säger dom att viruset inte smittar via luften och att åka kollektivtrafik är helt säkert.

Haha såklart, man vill inte skapa panik. Allt medan andra länder stänger skolor och liknande (Japan).

Dummaste jag hört.
Citera
2020-02-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Detta är fortfarande bara början, jag hoppas på att detta förbannade virus blir utrotat innan vi blir det.
Man kan vad jag förstår inte bygga immunitet mot virus och därmed kan du bli smittad hur många gånger som häls tills du dör.
Skyddsmask gott folk och glöm inte skydd emot ögonen också!

Man kan definitivt bygga immunitet mot virus. Hur många gånger får man röda hund, mässling, EBV, CMV, hepatit A osv osv?

I allmänhet bara en gång. En del infektioner kan smitta igen om man bli nedsatt i immunförsvaret. En del infektioner som vattkoppor ligger latenta i kroppen och kan bloss upp.

Som allting i naturen så är det inget allt eller inget men de allra flesta virusinfektioner ger någon grad av immunitet och ffa de första månaderna efter infektionen är man mycket immun. Det är helt evolutionärt rationellt så att man inte smitttar varandra igen och igen i gruppen. Sedan när alla haft infektionen så finns det mindre skäl för immunförsvaret att ha fokus på att upprätthålla immuniteten fullt ut men lite minskad känslighet och snabbare reaktion på infektion nästa gång har man nästan alltid.

Ingenting är förstås omöjligt men sannolikheten att detta virus inte skulle ge en ordentlig immunitet hos de flesta är låg. Även om de enstaka raporterna om "reinfektion" skulle bekräftas så talar inte det mot saken. Förutsägelsen är att de flesta får en hög immunitet, inte att alla får det.

Det är förstås alltid en kapprustning mellan mikroroganism och immunförsvar så om ett virus vill leva kvar i evighet så tjänar det på att på något sätt "lura" immunförsvares immunitetsminne så det kan cirkulera runt planeten igen och igen.
Immunförsvaret är dock ingen dumskalle och luras inte av några slumpmässiga mutationer. Det krävs rätt avancerade och listiga strategier från viruset och det kräver mång mutationer och ett evolutionärt tryck.

nCov-19 har inte varit utsatt för något sådant evolutionstryck så sannolikheten att det skulle utvecklat något "immunitetsstörande" är låg.

Det har en högst måttlig mutationshastighet trots påståenden om "det muterar jättesnabbt för det är ett RNA-virus". Det är ett RNA-virus men ett dubbelsträngat sådant vilket är stabilare. Det är ocskå ett stort virus med inbyggt egen felkorrigeringsmekanism. Några mutationer har man naturligtvis sett redan i Kina, det är några olika "stammar" men de är väldigt lika.

Det är helt omöjligt att ännu ha tillräcklig information för att säkert säga om det kommer ge den förväntade immuniteten eller inte men man kan göra en sannolikhetsbedömning. Sannolikheten blir inte "50-50" bara för att man inte vet säkert. Norge har inte 50% chans att vinna mot Brasilien i fotboll bara för att matchen inte börjat ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Nu rapporteras om en man gasmask i ett hav av ansiktsmasker i Londons tunnelbana...

Källa: https://metro.co.uk/2020/02/28/man-london-underground-wears-gas-mask-protect-coronavirus-12322463/
Att ingen är företagsam och börjar massproducera färglada roliga masker, årets mode ...
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Vill bara påminna alla här att det faktiskt finns gamla resurser att sparka liv i, om bara viljan finns.
Har själv sett denna plats (SöS Bergrum) tänk halva Älsvjömässan under jord..med eget järnvägsspår in:
http://arkiv.mitti.se/2015/12/huddinge/MIHU-20150317-A-024-A.pdf

Ni som jobbar inom sjukvården, kan ni inte ge tips på "gör det själv"..?
Alltså, Covid-19 angriper lungorna med dito blödningar, och sjukhusen sätter bl.a in syrgas. Om nu skiten fallerar med våra sjukhus, kan man då ev själv höja sina chanser genom att själv fixa några syrgastuber med dito munstycke, finns ju ganska många dykutrustningar hemma i folks garderober som borde kunna justeras in för rätt blandning för syrgas..?
Senast redigerad av absolut-justice 2020-02-28 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in