2020-02-28, 19:11
Medlem
Refunds avatar
Tisdag kväll:
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Ja undrar när grannländerna stänger gränsen till Sverige. Handlar om när, inte om. Sätter en hundralapp på ett dussin fall lagom till helgen i Sverige, nån som sätter emot?

Skrev detta tisdag/natten till onsdag. Kör in inlägget rakt upp i röven på er som sagt att jag sprider domedagsprofetier. Typ hw19 och likande folk

Börja ta det här på allvar och tänk över er hygien så slipper våra äldre släktingar att dö.
Senast redigerad av Refund 2020-02-28 kl. 19:15.
Citera
Medlem
Oh, ffs....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3rBoJ/ansatt-paa-ullevaal-sykehus-smittet-av-coronaviruset

Ansatt på Ullevål sykehus smittet av coronaviruset

"Det bekrefter Ullevål sykehus på en pressekonferanse fredag.

Den ansatte fikk påvist smitte etter å ha vært på ferie i Nord-Italia.

Personen fikk symptomer i overgangen søndag kveld til mandag morgen.

Den ansatte jobber på øyeavdelingen, og har vært på jobb mandag og tirsdag denne uken og hatt pasienter disse dagene."

Faen da, blir jo flau over Norge av å lese det der... Bedre helsesikkerhet i Mogadishu enn Oslo
Citera
Medlem
Herzs avatar
Varför råder det panik om nästan ingen dör av viruset?
Citera
2020-02-28, 19:12
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Dödsängeln från Folkhälsomyndigheten borde man spärra in på psykakuten. Det har slagit slint i huvudet på människan.

Det kompletta citatet från Omni säger allt.
Citat:
Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige. Vi tar varje år emot ett femtiotal fall av mässling i Sverige och stoppar smittan mot dem, säger han.
https://omni.se/kan-ta-emot-hundra-fall-utan-att-vi-har-spridning/a/2GkOWB

Alltså, mässlingen kanske inte sprider sig eftersom nästan alla är vaccinerade!!! Hur kan man göra en sådan jämförelse? Det är ju totalt debilt!
Citera
2020-02-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"...fortsatt smittspridning i Sverige har vi inte..."

"En läkare på det norska storsjukhuset Ullevål i Oslo har bekräftats vara smittad av coronaviruset, enligt den norska tidningen Aftenposten. Sjukhuset har kallat till presskonferens."

En läkare kan lätt bli en superspridare om han träffar 100+ patienter om dagen....
Dessutom är fallen i Sverige sjukt många i jämförelse med våra grannländer. VARFÖR ska de in i landet? De åkte frivilligt så låt dem stanna utanför landet.

DESSUTOM HÖR JAG NU ATT DE HAR SKICKAT HEM EN SJUK I JÖNKÖPINGE MED "FÖRHÅLLNINGSREGLER". WHAAAAAAAAT?!?!?
Citera
2020-02-28, 19:13
Medlem
Nu är det helg. Hur många nya fall har vi fått tills på Måndag? Hur mycket kommer börsen att rasa? Ni har väl inga aktier kvar hoppas jag, för börsen kommer i stort sett att utraderas efter detta.
Intressant vad som händer med ekonomin för övrigt. Troligen blir det hyperinflation på livsmedel, läkemedel, skyddsutrustningar och guld. För övrigt kommer det nog att bli kraftiga prisfall. Till exempel oljan faller kraftigt, lägenheter kommer att rasa i pris.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu är Sverige uppe på en nivå så man kan börja räkna procent.

Idag upp från 7 till 11 fall, en del via smittspårning men Uppsalafallet är helt nytt (Iranier) utan tidigare koppling.

Sverige: + 57%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det finns inte på långa vägar för att få behandling i Sverige emot denna influensa, resurserna finns inte.
Håll dig hemma, då minskar du spridningen och läkarvården har ändå föga att ge.
Tro mig. Ska hålla mig hemma så mycket jag kan. Men måste vara på plats några ggr i veckan (centrala Sthlm)
Citera
2020-02-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Mycket oroväckande att det upptäcks nya fall konstant, samt den EXTREMA spridningen i Italien? Vad händer?!? Och de har fortfarande inte ”lyckats hitta” patient 0? Dags att ge upp jakten och isolera samhällen.

Vet att det är kränkande, men det är ännu mer kränkande att utsättas för fara för att EU inte vill kränka integriteten- sorry om jag tycker att vårdslös Corona-spridning är mer kränkande än att vara hemma 2 veckor.
Man har ju satt orter i Italien i karantän:

(Min fetning.)

Citat:
Efter två dödsfall har flera städer i norra Italien satts i karantän för att hindra det nya coronaviruset från att spridas. Totalt berörs 50.000 invånare – den som bryter mot reglerna riskerar tre månaders fängelse.

– Det är en spökstad, säger en kvinna i den lilla staden Codogno.

Österrike stoppade under några timmar alla tåg från Italien.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-coronasmittan-italienska-stader-i-karantan-regelbrott-kan-ge-fangelse/
Citera
Medlem
Den nya smittade i Uppsala ska tydligen vistas i sitt hem
Citera
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Uppdaterat kartan efter dagens rapporterade fall https://www.coronakartan.se/

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tack. Om det är enkelt att göra skulle jag rekommendera att ha möjlighet till att välja engelska eller svenska för informationen.

Tack, det är hyfsat enkelt. Jobbar på att lösa det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att stoppa resandet ut ur drabbade områden är det effektivaste sättet.
Om inte det kinesika nyåret kommit ovanligt olämpligt så skulle den globala spridningen varit mycket mindre.

I efterhand så kommer man konstatera att en av de viktigaste lärdomen av corona19 är vikten att begränsa folkströmmar vid utbrott av pandemiska sjukdomar innan de blir pandemier.

USA har klarat sig så här långt väldigt bra. O det till mångt o mycket att de har kontroll över sina gränser.

Att stoppa nöjesresor utomlands skulle varit enkelt. Att stoppa flyg från Iran o Italen ännu enklare.

Jag läste just att USA har sitt första ospårade fall. Där man inte kan hitta smittkällan. Det har man lyckats med i Sverige. Nu finns det några nya fall i kväll så? Så länge fallen kan spåras och det inte blir tusentals så är det liten fara.

Om man stoppar flyg så tar sig människor sig vidare på annat sätt som ofta gör det svårare att spåra. Jag läste också att folk har rymt från de italienska karantänerna.

Grundproblemet är inget land är duktiga på ta hand om epidemier. Länder är mindre dåliga till usla. Sverige är faktiskt mindre dåligt.

Till sist jag läste om ett fall i Nigeria (Lagos). Om inte klimatet dödar viruset så får vi nu räkna med ett helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in