2020-02-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Vattnet i kranen kan väl alltid stoppas av olika anledningar.
Varför skulle risken öka bara för att vi har en pågående epidemi?

Ja det kan alltid stoppas så klart, men risken för allt ökar under en epidemi. Det beror naturligtvis på att det kan bli personalbrist. Om läget blir riktigt allvarligt så vill folk inte gå till jobbet kanske eller så stängs alla skolor och dagis. Då kan det bli bristande underhåll och om det uppstår fel kanske ingen kan laga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
I Sverige är risker alltid låga tills det blivit fullständigt kaos och "vi har varit naiva".
Haha Word. Börjar redan bunkra upp med pasta och annan mat då det inte lär dröja länge innan gränser stängs och importbalansen rubbas, Sverige har så låg självförsörjning av livsmedel så det kommer inte ta många veckor innan vi har svält här. Alla Länder kommer se till att sin egna befolkning har mat och vi i Sverige kommer stå med skägget i brevlådan utan några beredskapslager som S och M demonterat.

Jag tror viruset i sig är det minsta problemet, det största problemet är vad som händer om det skulle bli panik och svält bland befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Pratade med tjejen min som är från Italien, hennes föräldrar uppdaterade henne om att det är väldigt oroligt i södra Italien. Dom har inte fått någon ny information sen igår, som du själv skriver, vilket gör att dom blir mer oroliga.. får se vad som händer på den fronten, kanske kommer nu till 18:00?

Södra Italien? Det är väl i norra Italien de har problem?
Citera
2020-02-28, 17:29
Medlem
Såg inget om detta i Aftonbladet men nu är det smitta i uppsala också. En iranier kom hem med viruset och jobbade i 3 dagar innan hon fick vård, så hon lär väl ha smittat ner en hel del? Företaget ska ha stängt ner helt. Thermo fisher handlar det om ute i Fyrislund.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Då uppstår ju även frågan om våra olika blodgrupper uppträder på liknande sätt mot Covid-19 ?
Flera här nämner ju att nordeuropeer ska klara skiten bättre än kineserna, beroende på någon gen som skyddar lungorna bättre.

Finns det någon tabell där man kan se antal insjuknade med blodgruppen angiven och om detta ev spelat in hos de som blivit helt återställda ?

Det hade varit mycket intressant att se men tyvärr finns troligen ingen studie om detta i nuläget. Det mest intressanta är förhållandet mellan non-secretors och asymtomatiska fall. Föreligger det en korrelation? Det hade varit väldigt intressant att veta.
Citera
Medlem
Enligt en trovärdig källa inom hälso- och sjukvårdssektorn fanns det redan den 27:e februari minst 8 bekräftade fall av covid-19 i VGR. Det är oklart varför dessa fall inte redovisades i samband med de övriga fallen, eller om dessa kommer att inkluderas i dagens redovisning av bekräftade fall.
Senast redigerad av Galnagrisen 2020-02-28 kl. 17:39.
Citera
2020-02-28, 17:30
Medlem
InteMassmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är det någon som vet något om kinesiska studenten i Jönköping som varit sjuk sen 24/1 2020?
Frisk, sjuk, död..?

Så här skrev en användare igår:

Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Inside info om tjejen i jkping.

En av mina närmaste vänner känner en som känner en (låter klassiskt illa men är 99 pct säker då dessa tjejer e tighta med varandra) som jobbar med att vårda kvinnan/tjejen och.....

Tjejen är helt frisk i Jönköping. Med ett undantag. Hon sprider virus och därför kan hon inte släppas ut. Det är väldigt höga nivåer och ingen vet om hon kan skrivas ut i morgon eller om 6 månader.

Otroligt jävligt virus med andra ord.
Citera
2020-02-28, 17:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Vattnet i kranen kan väl alltid stoppas av olika anledningar.
Varför skulle risken öka bara för att vi har en pågående epidemi?

Hela samhällsstrukturen kan drabbas av dylikt, nu tror jag inte vattnet kommer att bära smitta dock.
Men vi har ändå ett behov av personal i samhället som upprätthåller funktioner som ger vatten, el, matleveranser osv.

Jag skulle nog mest se detta som en varning för eventuellt kommande värre utbrott av epidemier och då förhoppningsvis har allt fler förstått hur viktigt det kan vara att vara förberedd.
Senast redigerad av Vasteras 2020-02-28 kl. 17:34.
Citera
2020-02-28, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Ok alla skitsnackare och förminskare!

Nu fattas lite till Panepedemin är ett faktum!

https://svt.se/nyheter/utrikes/who-uppdaterar-risknivan-for-coronaspridning

Ja, det blir bara värre. Individer måste ta ansvar säger han. Hur fan ska det gå till? Finns det någon med sinnet i behåll som på allvar tror att smittspridningen upphör om folk tvättar händerna och nyser i armvecket? Jag tror det är för sent för den här typen av önsketänkanden.
Citera
2020-02-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
hörde det på radion men här är presskonf WHO närmare bestämt...

https://www.youtube.com/watch?v=o_5tfO89Ooo

tack
Citera
2020-02-28, 17:32
Medlem
jag undrar om m-ndigeterna, ens fattar hur nära varann man sitter på en buss..men dem har väl aldrig åkt heller
Citera
2020-02-28, 17:33
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tvärtom, men kan tänka mig att du skrev fel.

Du har rätt där!
Jag skrev fel och det ska vara 3 veckor utan mat.
Samtidigt så räcker det med betydligt kortare tid innan du blir så utslagen att du får svårt att ens orka överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in