2020-02-28, 16:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Svaret är Ja. Jag jobbar på ett företag som har ett för litet kontor i förhållande till hur många anställda man är. När den vanliga influensan gick för ett par veckor sedan kom en kvinna till jobbet, hostade och nös hela tiden, och satt i ett litet trångt rum tillsammans med tre andra som såklart blev smittade allihop.

Igår satt en av de högsta cheferna i ett möte med tio andra, hostade och nös, var så besvärad en stund att hon fick gå ut från mötet. Istället för att gå hem direkt så stannade hon kvar, någon timme senare spydde hon på golvet. Då förstod hon till sist att det kanske var läge att gå hem.

Inget av dessa fall gäller Corona, men i min erfarenhet så är vi i Sverige helt omdömeslösa när det gäller att hålla sig hemma för att inte smitta ner sina arbetskamrater. En del av förklaringen stavas såklart K-A-R-E-N-S-D-A-G.

Så är det. Pengar styr det mesta i vårt samhälle från stort till smått. Jag skulle med glädje hålla mig borta från arbetet. Min fru likaså, men frågan är hur vi gör med barn i skolåldern? Det råder ju skolplikt. Rädsla för Coronavirus anses nog inte som giltigt skäl är jag rädd. Å andra sidan kan man ju skita i det möjligen. Kanske bara trotsa det hela under några veckor och se hur det eskalerar, för det tror jag det kommer göra. Kanske kommer en allmän nedstängning inom några veckor ändå, men helst vill man ju inte drabbats innan själv.

Så sjukt när man tänker på det. Stora förskole- och skolklasser. Föräldrar som nyser och hostar i stora kontorslandskap. Folk som sedan sätter sig på t-banor och bussar. Jag tror det här kommer gå åt helvete. På måndag kommer alla hemvändande sportlovsresenärer att sätta sig i t-banan och på sina arbetsplatser. De har ju bara möjligen lite rinnande näsa och det är ju inget man stannar hemma för tänker säkert många...., sedan vidare spridning på arbetsplatser i butiker och andra offentliga utrymmen.
Citera
2020-02-28, 16:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
De ökar med typ 30% per dygn, om det inte kommit något därifrån så är det för att de inte släppt siffrorna än.

Kl 18.00 brukar de komma, ibland också tidigare som kl. 12.00 när "MSB" hållit presskonferens.
Citera
2020-02-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Länk?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418321

Mycket hög risk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Tack, ja de har högre siffror(4,3%) än andra.

De skriver också: The case fatality rate of patients with 2019-nCoV infection is lower than that of Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) and Middle East Respiratory Syndrome (MERS).
Fast det är ju inget nytt
SARS ca 10%
MERS ca 30%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Men berätta hur det ska se ut då, och ta hänsyn till att det är sportlov.
Ganska fullbelagt vid incheckning, oavsett sportlov. Ganska mycket folk i rörelsen i övrigt, även det oavsett sportlov. Det var nästan tomt...
Senast redigerad av starshipp 2020-02-28 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Länk?

hörde det på radion men här är presskonf WHO närmare bestämt...

https://www.youtube.com/watch?v=o_5tfO89Ooo
Citera
2020-02-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418321

Mycket hög risk.

tack
Citera
2020-02-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hemska kommentarer på den sajten. Det måste vara mycket sjuka människor. Jag tror inte en sekund på att det kommer nåt vaccin inom några veckor.
Veckor? Knappast... Det tar MINST 1 år, då vaccinet behöver testas för biverkningar.
Folk vet inte vad de snackar om
Citera
2020-02-28, 17:00
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FN har nu uppgraderat risken till "mycket hög" att viruset sprids över världen, inte bara i Kina.

Men det visste vi andra kanske redan?
Men i Sverige är risken för allmän spridning låg.
Citera
2020-02-28, 17:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Till de med medicinsk kunskap i virus, några frågor:

1: Hur länge kan ett Covid-19 virus överleva på en "död" yta i rumstemp ?
2: Vid vilka temperaturer och rh (fukt) blir viruset mindre verksamt samt sen dör ?
3: Finns det någon uppskattning i hur kritiskt denna ev luftburna smitta är, är det som vinterkräksjukan?

Sen en fundering, det finns handburen mätutrustning idag för luftpartiklar ner till 1um som bl.a används för att kolla luftföroreningar, ett aggresivt virus borde kunna vara mätbart även som en partikel om man har kännedom om hur en Covid-19 virus ev kan mäta i resistans eller annat sätt i uppförande, då borde det vara möjligt att ta fram mätutrustning där man lättare borde kunna mäta upp smittade snabbt än att bara köra med en IR-mätare i folks pannor som ger fel värden om sjukdomen inte hunnit bryta ut.

Någon nämnde pulsoximeter tidigare - kan det vara ett komplement att snoka upp en ev smittbärare ?
1 Who säger 9 dygn på rostfritt stål ner till 4° C.
2 under 4° mindre verksamt, det kan också dö av att man tar bort höljet med sprit/handsprit
3 "plumes" från pruttar kan färdas 200 m med virus i, nysningar 500 meter. Och kan smitta.
Men i jfr vet jag inte. Det är dock otroligt smittsamt. Det verkar också agera som herpes, folk kan ha det i kroppen och vara smittsamma men inte sjuka, men smitta andra.

Det mesta av denna infon kommer från säkra källor som CDC o WHO men det om pruttplumes är det någon doktor som gått ut med. Kommer tyvärr inte ihåg nammet.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Där drog Schweiz gränsen, hur de kom fram till det kan man undra. Kanske att mindre tillställningar är svårare att förhindra. Stoppar man väldigt stora folksamlingar har man åtminstone gjort någonting.

I Sverige gör vi i varje fall ingenting.
Det är trams att vi inte gör nånting. Men det man gör ska ju faktiskt vara till nytta och inte vara meningslöst. Så länge vi inte har allmän smittspridning i Sverige så finns det ju ingen större anledning att stoppa evenemang. Grejen är att i teorin kan man stänga skolor, stänga arbetsplatser, stoppa människor att resa mellan orter mm mm. Men kommer folk acceptera det när ingen blivit smittad på hemmaplan slumpmässigt. Antagligen inte. Plus att det blir allmänt kaos i Sverige. Är det värt det för att rädda några hypotetiska liv? Nä, Sverige gör helt rätt (för stunden) att inte få panik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
lite vagt det där. men läst samma sak. plus huvudvärk. men jag kommer ihåg massa individer som hade exact dom symptomen så långt tillbax som sep okt 19.
å när man tittar närmare på febern så är det inte märkbar ökning,

hur som helst intressant,

Det finns också andra intressanta aspekter med dessa symtom. Det finns fler Humana Coronavirus, tex HC 229E och HC NL63 som ger just dessa tidiga symtom och som dessutom i ett senare skede utvecklar sig till en kraftig förkylning, hosta och ordentlig sjukdomskänsla. Hos vissa känsliga personer kan också dessa virus, i likhet med SARS-COV2 orsaka allvarliga lunginflammationer. Det är vanliga förkylningsvirus som orsakar 10-15% av alla förkylningar. Den som är intresserad kan söka på mina tidigare inlägg eller söka direkt på nätet på virusbeteckningarna.

De som känt sig sjuka, blivit testade och fått negativa provsvar kan ha varit sjuka i dessa virus. Jag har i tidigare inlägg skrivit om mina förhoppningar att de som haft dessa virus skulle kunna fått en viss immunitet mot det nya coronaviruset. Tyvärr är det nog inte möjligt. Jag har övertygats av de i tråden som kan detta bättre än jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in