Citat:
Svaret är Ja. Jag jobbar på ett företag som har ett för litet kontor i förhållande till hur många anställda man är. När den vanliga influensan gick för ett par veckor sedan kom en kvinna till jobbet, hostade och nös hela tiden, och satt i ett litet trångt rum tillsammans med tre andra som såklart blev smittade allihop.
Igår satt en av de högsta cheferna i ett möte med tio andra, hostade och nös, var så besvärad en stund att hon fick gå ut från mötet. Istället för att gå hem direkt så stannade hon kvar, någon timme senare spydde hon på golvet. Då förstod hon till sist att det kanske var läge att gå hem.
Inget av dessa fall gäller Corona, men i min erfarenhet så är vi i Sverige helt omdömeslösa när det gäller att hålla sig hemma för att inte smitta ner sina arbetskamrater. En del av förklaringen stavas såklart K-A-R-E-N-S-D-A-G.
Igår satt en av de högsta cheferna i ett möte med tio andra, hostade och nös, var så besvärad en stund att hon fick gå ut från mötet. Istället för att gå hem direkt så stannade hon kvar, någon timme senare spydde hon på golvet. Då förstod hon till sist att det kanske var läge att gå hem.
Inget av dessa fall gäller Corona, men i min erfarenhet så är vi i Sverige helt omdömeslösa när det gäller att hålla sig hemma för att inte smitta ner sina arbetskamrater. En del av förklaringen stavas såklart K-A-R-E-N-S-D-A-G.
Så är det. Pengar styr det mesta i vårt samhälle från stort till smått. Jag skulle med glädje hålla mig borta från arbetet. Min fru likaså, men frågan är hur vi gör med barn i skolåldern? Det råder ju skolplikt. Rädsla för Coronavirus anses nog inte som giltigt skäl är jag rädd. Å andra sidan kan man ju skita i det möjligen. Kanske bara trotsa det hela under några veckor och se hur det eskalerar, för det tror jag det kommer göra. Kanske kommer en allmän nedstängning inom några veckor ändå, men helst vill man ju inte drabbats innan själv.
Så sjukt när man tänker på det. Stora förskole- och skolklasser. Föräldrar som nyser och hostar i stora kontorslandskap. Folk som sedan sätter sig på t-banor och bussar. Jag tror det här kommer gå åt helvete. På måndag kommer alla hemvändande sportlovsresenärer att sätta sig i t-banan och på sina arbetsplatser. De har ju bara möjligen lite rinnande näsa och det är ju inget man stannar hemma för tänker säkert många...., sedan vidare spridning på arbetsplatser i butiker och andra offentliga utrymmen.