2020-02-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Bra tråd! Den andra tråden som ville profitera på viruset kom bara med kortsiktiga idiotiska tips som begravningsbyråer och bulldozers.

Jag vill komma in billigt i stora utdelningsbolag där man kan vara mycket långsiktig.

Lågt eller acceptabelt P/E-tal.
Bra eller jämn höjning av utdelning.

Vad finns det som tagit stryk inom denna kategori just nu?

En viktig sak att tänka på är att för stora bolag finns det en positiv sak med viruset, och det är att mindre konkurrenter kommer få ta mer stryk eller försvinna. Konkurrensen inom vissa områden kan alltså minska, och för den som är stor är det lättare att hålla sig kvar eller plocka delar av marknaden.

Amerikanska flygbolag kanske? Jag är sugen på Delta airlines. P/E kring 7 sist jag tittade och drygt 3% utdelning.
Citera
2020-02-28, 15:36
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Ja jag menar gambling (autostavning), om man är intresserad av högrisk, är det då inte bättre att följa hypen och ta korta positioner där det rör sig i önskvärd riktning, sk trading?
Jepp det är nog vad jag menar, högriskinvestering där man måste vara snabb på att flytta sig. Verkar som övriga tråden menar långsiktiga investeringar.
Citera
2020-02-28, 15:44
Medlem
Det är ingen idé att försöka pricka botten iaf. Jag köper när jag ser en hyfsat varaktig uppgång. Kommer missa 5-10 procent men det är det värt.
Citera
2020-02-28, 16:04
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Investera i den(de) som jobbar på att hitta ett vaccin. Vet personligen inte vilka det kan tänkas vara men när vaccinet hittas kommer dennes värde skjuta som en raket.

Nån som kan peka fingret på nåt bolag ?
Nja när vaccinet är klart så är viruset för länge sedan borta och ersatt av ett annat.
Citera
2020-02-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.

A. Man kan gott vänta en stund till, nergången kommer fortsätta så länge wiruset sprider sig i världen. Bara att sitta på läktaren i alla fall några månader till.

B. Swingtrade...nej vänta.
Citera
2020-02-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Amerikanska flygbolag kanske? Jag är sugen på Delta airlines. P/E kring 7 sist jag tittade och drygt 3% utdelning.

flygbolag brukar gör förlust och nu med nya miljötänket kommer dom ta än mer förlust.
Avråder från dessa högrisk projekt. Vem betalar sig för att ta denna höga risk?
Helt onödigt.
Citera
2020-02-28, 20:15
Medlem
går in slutet av varje månad som jag alltid gjort inget timea marknaden för mig inte tråkiga indexonder med lite råvaror som speciellt silver o guld jäkligt tråkig strategi från mig men har funkat bra än så länge dock har jag senaste tiden legat mkt i ädelmetaller men dessa ska säljas av när den riktiga nergången kommer o de pengarna jag får ut av de läggs i indexfonder
Citera
2020-02-28, 20:36
Medlem
Glossuss avatar
Swedish Match, såklart. Kanske kompletterar med lite Sandvik, Atlas Copco och Lundin Petrolium.

När? -Har redan smygstartat. Har dock för vana att köpa in mig lite för tidigt. Vilket ger stöd för att jag ligger ett steg före..
Citera
2020-02-28, 20:46
Medlem
Sjuntorparns avatar
Ligger tryggt likvid.
Jag vet vad jag inte ska göra iallafall. Jag ska inte gå på fällan att köpa när börsen gjort 3-4 % plus från botten. Svårt det här, När ska man in igen?

Nästan så man borde låsa pengarna 1 år till någon sugig ränta, bara för att man inte ska hoppa in i denna slakten i för tidigt läge. Det kommer vara efterdyningar länge efter detta. Folk kommer ändra sitt beteende.

Hade jag haft min foliehatt i närheten hade jag nästan påstått att hela Coronacirkusen bara är en del i Gretaprojektet. Greta Fas2: Ett virus som stoppar all produktion i världen. Res mindre. Konsumera mindre. Skapa global gemenskap. -> En världsregering.

Missar hellre 10% uppgång än att riskera att förlora pengar.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-02-28 kl. 20:51.
Citera
2020-02-28, 21:05
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Ligger 40% likvid. Med tanke på allt skit som kan hända under helgen vågar jag inget annat. Jag brukar normalt gilla risk men det finns faktiskt gränser.
Citera
2020-02-28, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är ingen idé att försöka pricka botten iaf. Jag köper när jag ser en hyfsat varaktig uppgång. Kommer missa 5-10 procent men det är det värt.

Instämmer här. Fullständigt galet att gå in nu när ingen vet vad det blir av Corona. Blir det nya spanska sjukan (katastrof) eller nya svininfluensan (bluff)?
Citera
2020-02-28, 22:52
Medlem
Augusti september blir bra, då den djupaste sjukdomssvackan börjar avta i Europa, gissar jag. Tills dess tror jag att vi har 2000 upprepat igen, så efter 70% ned, en fin uppgång i 10 år kanske. För den långsiktige med is i magen är detta nog ett av de få tillfällena man får att verkligen gå in lågt. Jag har endast mina pengar i räntefond och bear omx x3 och har så haft i en vecka ungefär. Jag fortsätter så över sommaren.
Senast redigerad av Dumenarfet 2020-02-28 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in