2020-02-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Coronaviruset är sjukdomen, lunginflammation är symtom.

Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
First Briton dies of coronavirus on cruise ship quarantined in Japan, reports say
A British man who was aboard the quarantined Diamond Princess cruise ship in Japan has died from coronavirus, local media reports

Källa: Independent

- The number of confirmed cases in the UK has risen to 19 after Wales identified its first infection and two new patients were found in England

Var någon som påpekade tidigare i tråden att denna typ av smitta minskar vid varmare årstider.
Förklaringen var 2 stycken.
1. Man vistas mindre inomhus på sommaren.
2. Luften inomhus är mycket fuktigare på sommaren än på vintern. Detta leder till att slemhinnor och luftvägar inte torkar in lika mycket som på vintern, och därvid är det mindre risk bli smittad.

Är det någon som har några synpunkter till detta?
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hur sjuk blir man av det nya coronaviruset?

De allra flesta som smittas blir lindrigt sjuka med luftvägssymtom som går över av sig själva, men vissa drabbas av allvarligare sjukdom som lunginflammation.

Folkhälsomyndigheten
Vissa = 20 %
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Min subtila lunginflammation(mycoplasma) gav sig till känna genom:
- det lät som en plastpåse skrynklade sig när jag andades, om man lyssnade noga.
- gå upp för en trappa ökade hjärtfrekvensen momentant för bara ett par trappsteg.

Fy satan vilken obehaglig beskrivning... hur kändes det?
Citera
2020-02-28, 14:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kan tipsa om att se ett nytt klipp från BBC News:

https://youtu.be/4oaOl9wA5Ws

De två sista minuterna är ganska intressant. Med det sagt så litar jag mer på vad folk vid fronten har att säga, Än FHM (Tegnell och Co) som nog aldrig varit i närheten av en krissituation i hela deras liv.

Läkaren säger själv att fatality rate är högre en SARS. Tänk på den när folk inte kommer få platser här i landet

Ja, vi borde ta det som hände i Kina på allvar o lyssna på deras erfarenheter o lära oss. Lite ödmjukhet från FHM hade inte skadat.
Citera
2020-02-28, 14:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Fel!

Coronaviruset – som kallas 2019-nCoV eller SARS-COV-2 orsakar sjukdomen Covid-19

Sjukdomen kan orsaka lunginflammation.

Dr John påminner oss om detta i början av varje youtube klipp!
Citera
Medlem
Imirons avatar
Citat:

De två sista minuterna är ganska intressant. Med det sagt så litar jag mer på vad folk vid fronten har att säga, Än FHM (Tegnell och Co) som nog aldrig varit i närheten av en krissituation i hela deras liv.

Läkaren säger själv att fatality rate är högre en SARS. Tänk på den när folk inte kommer få platser här i landet
Han säger att dödligheten är högre än SARS för de med kraftiga symtom. Inte för samtliga smittade.
Citera
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Fel!

Coronaviruset – som kallas 2019-nCoV eller SARS-COV-2 orsakar sjukdomen Covid-19

Sjukdomen kan orsaka lunginflammation.
Och således är lunginflammation ett symtom på covid-19.
Citat:

De allra flesta som smittas blir lindrigt sjuka med luftvägssymtom som går över av sig själva, men vissa drabbas av allvarligare sjukdom som lunginflammation.

Folkhälsomyndigheten
Mellan dödssjuk och knappt påverkad antar jag. Hur sjuk blir man av MRSA, SARS, influensorna (otroligt individuellt) m.m.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ju fler som blir smittade desto mer kommer dödligheten öka. Därför att det finns inte vård till alla. Så det ligger i allas intresse att hejda spridningen. 20% behöver vård med utrustning. Det fungerar bra i 14 dagar för 100 patienter i Sverige. Resten får väl dö då.
Varför skulle dödligheten öka p.g.a. fler smittade? Muteras viruset från värd till värd?
Senast redigerad av GoUoD 2020-02-28 kl. 15:02.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Ju fler som blir smittade desto mer kommer dödligheten öka. Därför att det finns inte vård till alla. Så det ligger i allas intresse att hejda spridningen. 20% behöver vård med utrustning. Det fungerar bra i 14 dagar för 100 patienter i Sverige. Resten får väl dö då.
Citera
2020-02-28, 15:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Folkhälsomyndigheten

Corona är en influensa och de som är i riskzonen att dö är personer med nedsatt immunförsvar. Dessa personer skulle löpa samma risk att dö om de fick den vanliga influensan som kommer varje år. Det som skiljer Corona från vanliga inflensan är att den sprids på bred front.

Det är för de allra flesta inget problem att klara en lunginflammation heller om man inte har andra sjukdomar eller är över 80.

Det är mer hysteri än epidemi.
Citera
2020-02-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Om nu spridningen tar fart närmaste veckan eller två efter alla resor som myndigheterna uppmuntrat till, hur troligt är det att folk går på lunchbuffe och kladdar med samma bestick som 300 andra tagit i och hostat över? Vem går t ex på fotboll, konsert eller för den delen några icke nödvändiga folksamlingar? Hur skall dessa företag klara sig, hur skall folk som arbetar där få råd till hyran mm.. hela processen känns bundet till diskussionen som oroande, kanske minst lika oroande som hur sjuk man kan bli.
Enligt besserwissern ATe så smittar det ju inte genom maten hm hm hm?
Citera
2020-02-28, 15:02
Medlem
Citat:

han säger väl att dödligheten är högre för dom med allvarliga symptom men de kan ju bero på att det inte finns utrustning för att behandla alla.
Citera
2020-02-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Vad tror ni man får för intensiv vård? Syrgas? Vad mer?

Man ökar ju chanserna att överleva med vård självklart. Men vad händer OM värsta scenariot inträffar. Och så många kommer vara sjuka att sjukvården inte kan hjälpa fler. Man får ligga hemma!

Hur förbereder man den delen på bästa sätt? För att överleva? Är det att köpa hem mängder med syrgas? Hade det ökat överlevnadschansen?

Tänker inte för min egen del, Utan på min mamma som har KOL så hon ligger mycket värre till. Och blir det värre i Sverige kommer jag göra allt jag kan för att förbereda om vården sviker.

I filmerna jag har sett från sjukhusen i Kina så har alla patienter en en stor tub med syrgas. Men filmen är säkert en månad gammal...

Kanske inte är en dum idé att skaffa syrgas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in