Citat:
Ursprungligen postat av
Innominata
Om nu coronaviruset smittar många i Sverige: Hur sjuk blir man om man är relativt ung och för övrigt frisk?
Jag räknar med att sjukvården blir överbelastad så jag får stanna hemma och vårda mig själv. Vad kan man göra mer än att ladda upp med Panodil? Hur länge är man sjuk, om man får en lindrig variant utan lunginflammation?
För yngre så blir man något lindrigare sjuk än vid influensa. Småbarn blir lite sjukare än vid vanlig förkylning men inte alls lika sjuka som vid kräksjuka.
Viruset är för närvarande mest spritt i Västra Götaland. Det beror på att många som var på sportlov i italienska alperna vecka 7 smittades där och smittan är mer spridd i tyrolen än vad som tidigare sagts.
Inkubationstiden är i snitt en vecka vilket gör att de som smittats där börja visa symtom nu. På min sambos jobb är det fyra som varit i tyrolen och som är förkylda nu, men en visar influensasymtom. Några tester görs inte regelmässigt utan bara av de som söker sjukvård. De flesta söker inte sjukvård utan uthärdar i hemmet.
Jag uppskattar att vi har ca 50 identifierade fall på måndag bara i Göteborg.
På min arbetsplats jobbar de flesta distans (hemifrån) och vi är väl hälften så många som normalt. Det går även kräksjuka så det är en del sjuka som håller sig hemma för att undvika corona.