2020-02-28, 12:09
Medlem
Innominatas avatar
Om nu coronaviruset smittar många i Sverige: Hur sjuk blir man om man är relativt ung och för övrigt frisk?

Jag räknar med att sjukvården blir överbelastad så jag får stanna hemma och vårda mig själv. Vad kan man göra mer än att ladda upp med Panodil? Hur länge är man sjuk, om man får en lindrig variant utan lunginflammation?
Citera
2020-02-28, 12:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Om nu coronaviruset smittar många i Sverige: Hur sjuk blir man om man är relativt ung och för övrigt frisk?

Jag räknar med att sjukvården blir överbelastad så jag får stanna hemma och vårda mig själv. Vad kan man göra mer än att ladda upp med Panodil? Hur länge är man sjuk, om man får en lindrig variant utan lunginflammation?

Huvudproblemet kommer att vara att du inte kan veta att du smittats av corona.
En mild variant kommer i allt väsentligt inte skilja sig från en förkylning.

Behandla symptomen, håll dig hemma, samt var vaksam på om du blir akut sämre.
Då ringer du sjukvården.
Citera
2020-02-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hör nu på TV4 att 1177 är nedringda av idioter som ställer basala frågor:
- Vågar jag äta frukt från Italien
- Kan jag bli smittad om jag går ut
- Hur orolig ska jag vara
- Kan jag öppna mitt paket från Kina

Detta beror ju på att samhället i övrigt är i stort sett tyst. Då blir det så att osäkra individer ringer till 1177 trots att de inte är sjuka.

Rätt vore att gå ut med tydlig information. Dedikera P1 och sänd dygnet runt med samhällsinformation, med svar på alla frågor av typen ovan. Sverige har så dålig krishantering så det är nästan löjligt.

Håller med dig! Fast P4 är väl redan dedikerad för dylik information. Det är även P4 som skall sända i samband med att VMA-larmen (hesa Fredrik) aktiveras.
Men oavsett radiokanal så förutsätter det att någon sänder. Dåligt är bara förnamnet...
Citera
2020-02-28, 12:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokken79
Håller med dig! Fast P4 är väl redan dedikerad för dylik information. Det är även P4 som skall sända i samband med att VMA-larmen (hesa Fredrik) aktiveras.
Men oavsett radiokanal så förutsätter det att någon sänder. Dåligt är bara förnamnet...

Vad är dåligt, p4 och p1 har pratprogram där corona har tagits upp dagligen?
Om du inte lyssnar ens på dessa program, så media då producera ännu fler program?
Citera
Medlem
Någon som har koll på oregano olja som alternativ för denna influensa? Ska man ta det innan eller när man fått den s.k influensan? Man kan ju köra ett ångbad och droppa i några droppar och inhalera den.
Citera
Medlem
Finns det ingen chans att snabbt påverka beslutande organ till att införa hemkarantän för alla som reser in i Sverige med omedelbar verkan genom en namninsamling eller något? Eller är det dödfött...?
Citera
2020-02-28, 12:14
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Utbrottet har gått under radarn ett tag så då blir ökningen stor initialt. Takten kommer troligen sjunka efter hand

Eller inte... nu är väl över 40 länder smittade...
Citera
2020-02-28, 12:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Någon som har koll på oregano olja som alternativ för denna influensa? Ska man ta det innan eller när man fått den s.k influensan? Man kan ju köra ett ångbad och droppa i några droppar och inhalera den.
Lavemang fungerar troligen bättre,och ger en bättre munhåleupplevelse.
Citera
2020-02-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Att spåra de som har åkt samma vagn och klivit av lite här och där lär bli en utmaning som det heter på modern svenska. Nja, det är nog en omöjlighet.

Det är ju ingen som har närkontakt med en sådan person så behöver inte vara någon fara.
Citera
2020-02-28, 12:15
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, andra infektioner (humant papillomavirus, mässling med mera). Du borde veta detta. Dessa asymtomatiska bärare av SARS-CoV-2 kan ju vara subkliniska för fan!

Så du försöker applicera andra sjukdomars egenskaper på Covid-19 och använder det som belägg för att asymptomatiska kan insjukna allvarligt senare? Studien bygger på folk som testades positivt tidigt men som inte utvecklat symptom. Inga belägg för att dom blir eller blivit allvarligt sjuka senare.
Citera
2020-02-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Finns det ingen chans att snabbt påverka beslutande organ till att införa hemkarantän för alla som reser in i Sverige med omedelbar verkan genom en namninsamling eller något? Eller är det dödfött...?

Reser in? Du kan räkna med att vi alla sätts i karantän om det blir som Italien här.
Citera
2020-02-28, 12:17
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är ju ingen som har närkontakt med en sådan person så behöver inte vara någon fara.

Folk sitter bredvid och i samma vagn med en luftburen smittsam person i ett par timmar. Ingen risk att någon annan smittats. Du har helt rätt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in