2020-02-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu är det lite svårt att peer-review:a din graf eftersom du inte angett datakällan eller ens datum.
Utifrån detta så är det tyvärr svårt att inte avfärda din graf som en icke-seriös källa.
Enligt de siffror jag har (WHO) så har CFR planat ut.

Fast det är förstås skitsamma då man ändå inte kan extrapolera...

Det står dig helt fritt att samla ihop siffror och återkomma med kritik.
Här har jag plockat mina men det står dig ju fritt att välja bättre källor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_coronavirus_outbre ak

För övrigt så är det ganska dålig stil att snacka om review och källhänvisningar samtidigt som du själv kläcker ur dig helt godtyckliga siffror.
Senast redigerad av L.D. 2020-02-28 kl. 11:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Tycker synd om alla fårskallar här som får panik av mainstreammedias skrämselpropaganda.

Volvos band håller på att stanna av i Sverige eftersom hela Kina har klappat ihop.
Det räcker för min del för att jag ska inse allvaret.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hör nu på TV4 att 1177 är nedringda av idioter som ställer basala frågor:
- Vågar jag äta frukt från Italien
- Kan jag bli smittad om jag går ut
- Hur orolig ska jag vara
- Kan jag öppna mitt paket från Kina

Detta beror ju på att samhället i övrigt är i stort sett tyst. Då blir det så att osäkra individer ringer till 1177 trots att de inte är sjuka.

Rätt vore att gå ut med tydlig information. Dedikera P1 och sänd dygnet runt med samhällsinformation, med svar på alla frågor av typen ovan. Sverige har så dålig krishantering så det är nästan löjligt.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Poängen är att varken du eller någon annan har en aning om varför de har besvär.

Vi vet bara att i både Iran och i Italien så har det legat och pyrt ett bra tag, därför testar flera länder nu samtliga fall med allvarlig lunginflammation för att se om smittan redan finns här och är spridd.

Smart enligt mig så vi inte får samma spridning på sjukhusen som de flesta länder fått när de blivit överrumplade.

Sjukvårdspersonal har erfarenhet av att hantera patienter. De kan därmed avgöra rimligheten på ett helt annat sätt än du eller jag.

De vet även att covid-19 inte sprider sig hejvilt i landet, därför är inte covid-19 det första man misstänker i influensatider/vabruari.
Citera
2020-02-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Finns det någon teori om varför dödligheten är så mycket högre i Iran?

Sämre sjukvård än Italien. Frågan är hur bra våran sjukvård är...
Citera
2020-02-28, 11:54
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad är R-värdet ute i samhället i stort?
I Sverige.

Omöjligt att säga just nu. Men jag kan utan att vara expert på området med säkerhet säga att vi kan få ned magnituden med relativt enkla åtgärder, såsom att undvika gym och biografer, tvätta händer och hålla sig hemma om man är sjuk. Social distansering. Spridningen kommer givetvis att ske fortsättningsvis, men vi vill undvika den explosiva utvecklingen.
Citera
2020-02-28, 11:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Varför har tidningarna betalvägg på artiklar om hur man tex skyddar sig bäst mot Coronavirus? Borde inte det var allmän information för alla och gratis?
Fundera på det du, du vet varför.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Finns det någon teori om varför dödligheten är så mycket högre i Iran?

Mörkningen har gjort att smittan finns i hela landet och pga brist av material så kan man bara ta in och behandla de allra sjukaste.

Experter har gjort mallar där man räknar allt från 4000 till 15.000 smittade. Iran påstod allt var en bluff för att sabotera valet och det var först nu man inte har fredagsbön men alla ”heliga platser” har varit öppna tills nu.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är skrämmande vad svag tilltro folk har till våra myndigheter och sjukvård.

Den som kritiserar våra myndigheters insatser är ta mig fan skyldig att lista upp andra länders insatser och då även förklara varför dessa har varit lyckade jämfört med Sverige.

Det som är skrämmande är egentligen hur många som har en hög tilltro till våra myndigheter och sjukvård. Dvs dessa personer litar nästintill 100% vad staten/myndigheter säger, medan resten av världen generellt sett har mycket lägre tilltro. Vi som är det onormala i det här fallet.

Självklart skall man ha ett någorlunda förtroende men det är även viktigt att vara starkt kritiskt mot myndigheter och andra styrande organ också.
Citera
2020-02-28, 11:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Omöjligt att säga just nu. Men jag kan utan att vara expert på området med säkerhet säga att vi kan få ned magnituden med relativt enkla åtgärder, såsom att undvika gym och biografer, tvätta händer och hålla sig hemma om man är sjuk. Social distansering. Spridningen kommer givetvis att ske fortsättningsvis, men vi vill undvika den explosiva utvecklingen.

Hur kan det vara omöjligt att säga?
Vad säger dagens siffror?
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Varför har tidningarna betalvägg på artiklar om hur man tex skyddar sig bäst mot Coronavirus? Borde inte det var allmän information för alla och gratis?

Tjäna pengar helt enkelt. Skrämda människor i panik är lätta att mjölka.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det som är skrämmande är egentligen hur många som har en hög tilltro till våra myndigheter och sjukvård. Dvs dessa personer litar nästintill 100% vad staten/myndigheter säger, medan resten av världen generellt sett har mycket lägre tilltro. Vi som är det onormala i det här fallet.

Självklart skall man ha ett någorlunda förtroende men det är även viktigt att vara starkt kritiskt mot myndigheter och andra styrande organ också.

Okej, om vi nu ska vara kritiska - vem litar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in