2020-02-28, 11:49
Medlem
Vill man ta det cyniska perspektivet så kommer pensionssystemet och sjukvården att bli bättre finansierat när viruset dragit förbi.
Dom kostnadsdrivande pensionärerna blir färre och diabetiker, hjärt och lungsjuka blir också färre.
Sverige får en befolkningspyramid av önskvärd afrikansk u-landsmodell när toppen smalnas av.

Även om jag för min personliga del inte tror att pyramidformen är lösningen på pensionsproblem m.m.
Annars skulle alla u-länder gå som tåget och alla i-länder vara u-länder.
Citera
2020-02-28, 11:49
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Såg ett djurprogram en gång där dom visade hur fort råttor förökar sig från två individer kan det efter bara någon månad bli hundratusentals råttor tänker att det är samma med Coronaviruset att det kan gå snabbt

Tur att vi har experter som du som kan förklara vetenskapen bakom smittspridning. Vad skulle tråden ha tagit sig till annars!
Citera
2020-02-28, 11:50
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
I detta läge?
Vi är i perioden av året då förkylningar och influensa är som mest aktivt.
Tror du verkligen att det enda sjukvården fokuserar på är covid-19?

Är det rimligt att resurser tilldeles eventuella smittor, smittor som i dagsläget inte smittar befoklningen ute i samhället?

Poängen är att varken du eller någon annan har en aning om varför de har besvär.

Vi vet bara att i både Iran och i Italien så har det legat och pyrt ett bra tag, därför testar flera länder nu samtliga fall med allvarlig lunginflammation för att se om smittan redan finns här och är spridd.

Smart enligt mig så vi inte får samma spridning på sjukhusen som de flesta länder fått när de blivit överrumplade.
Citera
2020-02-28, 11:50
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Troligen, men jag skulle uppmana alla att undvika det. Var hellre ute och motionera. Med gemensamma åtgärder kan vi få ned R0. Inget som kan påverkas på individnivå.

Vad är R-värdet ute i samhället i stort?
I Sverige.
Citera
2020-02-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Exakt.

Därför rekommenderar jag alla att köpa en hel del extra mat och även vatten. Varför inte förbereda sig för det värsta? Vad är det värsta som kan hända om man köper lite extra mat? Att man får äta upp det? Typiskt den naive och rädde svensken att lita på staten.

Ingen idé med skyddsmasker och sånt men mat, vatten och lite apotek definitivt.
Varför köpa vatten? Nu tog du dig väl vatten över huvudet🤤
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Last artikel. Kan du ge ett kort referat?

Visserligen en annan "du" men här:

"Under torsdagskvällen gick Skellefteå kommun ut med ett pressmeddelande där de berättar att de vidtar försiktighetsåtgärder – och tar kontakt med smittskyddsläkare – efter att två lärare och fem elever på Morö Backe-skolan varit på en resa i norra Italien och sedan insjuknat."

https://www.norran.se
Citera
Medlem
TuffRobbans avatar
Det positiva med viruset är att det kanske leder till många lediga lägenheter i innerstäderna. Det negativa kan bli att det inte kommer att finnas tillräckligt mycket folk kvar för att roa sig på krogen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag tror dödligheten i slutändan kommer att hamna på 0.5%, och av dessa är 85% gamla/sjuka.

Menar du för enbart konfirmerade fall? Eller är det ett estimat som innefattar milda ej registrerade fall?
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaostiksoda
Jag blev dålig i förrgår efter att ha varit i södra Tyskland i två veckor. Jag mår som en vanlig förkylning ungefär. Sjukvårdsupplysningen tyckte inte att jag behöver vidta några andra åtgärder än att hosta i armvecket och tvätta händerna (ringde dem idag efter att en person i Sverige bevisligen blivit smittad i Tyskland). Jag är alltså fri att ge mig ut i samhället och sprida eventuell smitta. Nu är det inget jag tänker göra, men det förvånar mig att dom inte ens rekommenderar så kallad frivillig hemkarantän bara för säkerhets skull.

Jag flög hem från Malaysia för knappt två veckor sedan, med byte i Doha på vägen, och fick lätt feber i lördags. I måndags började jag hosta, inte mycket men lite grann. Även om risken att jag ska vara smittad är liten håller jag mig naturligtvis isolerad, men jag blir inte testad eftersom jag inte har varit i ett område med utbredd smittspridning. Jag har heller inte fått några förhållningsregler. Vårdcentralen tar inte emot mig eftersom jag har varit utomlands, och dessutom är jag inte såpass sjuk att det egentligen motiverar sjukskrivning. Jag har löst det med chefen så att jag kan fortsätta vara hemma en vecka till, men det funkar ju inte på de flesta arbetsplatser. Många skulle säkert gå och jobba under de förutsättningarna.

Det är inte bara du som är förvånad.
Citera
2020-02-28, 11:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Finns det någon teori om varför dödligheten är så mycket högre i Iran?
Citera
2020-02-28, 11:52
Avstängd
Ksenia74s avatar
Varför har tidningarna betalvägg på artiklar om hur man tex skyddar sig bäst mot Coronavirus? Borde inte det var allmän information för alla och gratis?
Citera
2020-02-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Vore bra man tvingade alla ladda ner bbc pandemic appen då kan man se vart alla ha varit

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/australien-och-usa-n%C3%A4rmare-att-ta-fram-vaccin-mot-coronaviruset-12523508

Googlade på det, den verkar inte gå att ladda ner längre...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in