Citat:
Ursprungligen postat av
kaostiksoda
Jag blev dålig i förrgår efter att ha varit i södra Tyskland i två veckor. Jag mår som en vanlig förkylning ungefär. Sjukvårdsupplysningen tyckte inte att jag behöver vidta några andra åtgärder än att hosta i armvecket och tvätta händerna (ringde dem idag efter att en person i Sverige bevisligen blivit smittad i Tyskland). Jag är alltså fri att ge mig ut i samhället och sprida eventuell smitta. Nu är det inget jag tänker göra, men det förvånar mig att dom inte ens rekommenderar så kallad frivillig hemkarantän bara för säkerhets skull.
Jag flög hem från Malaysia för knappt två veckor sedan, med byte i Doha på vägen, och fick lätt feber i lördags. I måndags började jag hosta, inte mycket men lite grann. Även om risken att jag ska vara smittad är liten håller jag mig naturligtvis isolerad, men jag blir inte testad eftersom jag inte har varit i ett område med utbredd smittspridning. Jag har heller inte fått några förhållningsregler. Vårdcentralen tar inte emot mig eftersom jag har varit utomlands, och dessutom är jag inte såpass sjuk att det egentligen motiverar sjukskrivning. Jag har löst det med chefen så att jag kan fortsätta vara hemma en vecka till, men det funkar ju inte på de flesta arbetsplatser. Många skulle säkert gå och jobba under de förutsättningarna.
Det är inte bara du som är förvånad.