Jag tror aldrig jag har skrivit på en annan tråd i fb men tänkte att det skulle vara dags nu. Läst nästan 90% av tråden och va även inne de första dagarna en del. Jag tror inte vanligt folk eller människor i högre positioner förstår hur illa det här kan bli även om de illa redan nu.
Allt började i Kina otur skulle jag säga. Ett av få länder i världen där man inte riktigt begriper vad som pågår.
Det man ser på nyheterna är att landet rustar upp sig man bygger ett gigantiskt sjukhus under en kort period, miljoner städer satts i karantän. Här ser jag problem nummer 1 från Europas sida och Sveriges. Utifrån de rapporter man har fått borde man ta beslut att starta krisberedskap direkt. Tyvärr kunde folk flygs runt tvärs överallt som ingenting har hänt.
Vilken idiot som helst förstår ju att virus till sist kommer att lämna Wuhan. Vi lever inte i stenåldern där man kunde äga ett jävla område med 10 pers. Människan rör sig som aldrig förr och alla följer sina intressen.
Nu till problem nummer två. Skiten börjar lämna Wuhan och får fäste lite här och där men specifikt Italien. Nu tänker man att europeiska ledarna borde sammankalla till en träff DIREKT som borde livesända över hela världen. Man ska tala till folket och förklara allvaret. Istället rullar alla på tummarna och manar till lugn och att fortsätta leva som vanligt. Ja kan definitivt köpa att man ska leva sitt liv men vart är alla säkerhetsåtgärder åtminstone som borde sättas in?
Istället intervjuer man ett flertal högt uppsatta idioter som påpekar att viruset inte kommer få fäste i Sverige

.
Problem nr 3 är det som jag finner mest fascinerande och komiskt.
Prio nummer 1 ska vara att sätta all styrka och säkerhets i flygplatserna. Ett flertal länder borde man stoppar flyg till och ifrån. Skulle det vara så att man begränsar flyg till vissa länder då ska man kräva screening direkt när man landar och avstiger. Den största skandalen är att man låtit männsikor flyga lite hejvilt som om det inte finns något virus. Hur fan vet Person A om Person B har någon smitta?
Person A upplever plötsligt symptom men vet inte vem som har smittat honom då han rest runt och träffat på massa folk.
Nu till det sista. Massa länder är experter på att höja sin säkerhet vid terrordåd och liknande.
Detta är ju den ett hot mot land och rike väl syftar inte bara på Sverige.
Europa har mycket större problem än alla andra kontinenter. De här ekonomin finns, enkla förbindelser och öppna gränser. Folk måste förstå att när det väl får fäste i Europa så kommer det gå fort. De här är så dåligt skött från regeringen att de inte finns några ord.
Det som jag ser som mest oroväckande är att flygen fortsätter som vanligt. Jisses vilket dumt beslut!