2020-02-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
OK, jag tror dej, du baserar din info på det du ser vilket kallas för fakta!! Annat är bara hörsägen, helt klart ok!

Vi får se hur det blir och vem som slipper onödigt lidande. Kanske blir jag påkörd under min dagliga prepping tur? Vi vet ingenting om framtiden vi bara gissar!

Jag gör min prepp på det som ryktet säger vilket är att viruset är aggressivt och sprider sig snabbt. Inget att förlora på god hygien och ett extra matförråd samt ny virus kunskap och TACK TILL FORUMET FÖR DEN!

Word 💪🏼

Vad fan förlorar man om man är redo?
Citera
2020-02-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
"Ingen frågade". Sjukvårdspersonalen har rimliga skäl att tro att du som patient berättar det som är väsentligt att känna till.

Men sitter du där tyst, då har du inte varit i en riskzon.

Givetvis berättade jag sedan att jag varken varit i riskzon eller träffat någon som (vad jag vet) varit det. Men håller inte med, det borde vara det FÖRSTA de frågar vid luftvägsbesvär i detta läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du ser väl var punkterna ligger för sjutton? Bara en blind kan hävda att dom planat ut.

Nu är det lite svårt att peer-review:a din graf eftersom du inte angett datakällan eller ens datum.
Utifrån detta så är det tyvärr svårt att inte avfärda din graf som en icke-seriös källa.
Enligt de siffror jag har (WHO) så har CFR planat ut.

Fast det är förstås skitsamma då man ändå inte kan extrapolera...
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Jag tror dödligheten i slutändan kommer att hamna på 0.5%, och av dessa är 85% gamla/sjuka.
Citera
Avslutad
Säkert att ta sig till gymmet?
Citera
2020-02-28, 11:46
Medlem
Jag tror aldrig jag har skrivit på en annan tråd i fb men tänkte att det skulle vara dags nu. Läst nästan 90% av tråden och va även inne de första dagarna en del. Jag tror inte vanligt folk eller människor i högre positioner förstår hur illa det här kan bli även om de illa redan nu.
Allt började i Kina otur skulle jag säga. Ett av få länder i världen där man inte riktigt begriper vad som pågår.

Det man ser på nyheterna är att landet rustar upp sig man bygger ett gigantiskt sjukhus under en kort period, miljoner städer satts i karantän. Här ser jag problem nummer 1 från Europas sida och Sveriges. Utifrån de rapporter man har fått borde man ta beslut att starta krisberedskap direkt. Tyvärr kunde folk flygs runt tvärs överallt som ingenting har hänt.
Vilken idiot som helst förstår ju att virus till sist kommer att lämna Wuhan. Vi lever inte i stenåldern där man kunde äga ett jävla område med 10 pers. Människan rör sig som aldrig förr och alla följer sina intressen.

Nu till problem nummer två. Skiten börjar lämna Wuhan och får fäste lite här och där men specifikt Italien. Nu tänker man att europeiska ledarna borde sammankalla till en träff DIREKT som borde livesända över hela världen. Man ska tala till folket och förklara allvaret. Istället rullar alla på tummarna och manar till lugn och att fortsätta leva som vanligt. Ja kan definitivt köpa att man ska leva sitt liv men vart är alla säkerhetsåtgärder åtminstone som borde sättas in?
Istället intervjuer man ett flertal högt uppsatta idioter som påpekar att viruset inte kommer få fäste i Sverige.

Problem nr 3 är det som jag finner mest fascinerande och komiskt.
Prio nummer 1 ska vara att sätta all styrka och säkerhets i flygplatserna. Ett flertal länder borde man stoppar flyg till och ifrån. Skulle det vara så att man begränsar flyg till vissa länder då ska man kräva screening direkt när man landar och avstiger. Den största skandalen är att man låtit männsikor flyga lite hejvilt som om det inte finns något virus. Hur fan vet Person A om Person B har någon smitta?
Person A upplever plötsligt symptom men vet inte vem som har smittat honom då han rest runt och träffat på massa folk.

Nu till det sista. Massa länder är experter på att höja sin säkerhet vid terrordåd och liknande.
Detta är ju den ett hot mot land och rike väl syftar inte bara på Sverige.
Europa har mycket större problem än alla andra kontinenter. De här ekonomin finns, enkla förbindelser och öppna gränser. Folk måste förstå att när det väl får fäste i Europa så kommer det gå fort. De här är så dåligt skött från regeringen att de inte finns några ord.
Det som jag ser som mest oroväckande är att flygen fortsätter som vanligt. Jisses vilket dumt beslut!
Citera
2020-02-28, 11:46
Medlem
Gud vilken jävla hysteri. Folk postar domedagsgrafer med ödesmättad musik på Twitter etc. 3k döda vs 650k döda årligen i vanlig influensa. Lägg till den grafen på dessa. Även om Corona stannar på 100k döda så är det ju inget jämfört. Blir fan mer rädd över hur lätt det är för media och de som bestämmer att skapa hysteri hos pöbeln.
Citera
2020-02-28, 11:47
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
antar att alla de asymptomatiska fallen kommer vara asymtomatiska under hela infektionen. Det är inte omöjligt att vara asymtomatisk under lång tid för att senare börja uppvisa symtom på allvarlig sjukdom.

Har du några som helst belägg för det?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Givetvis berättade jag sedan att jag varken varit i riskzon eller träffat någon som (vad jag vet) varit det. Men håller inte med, det borde vara det FÖRSTA de frågar vid luftvägsbesvär i detta läge.

I detta läge?
Vi är i perioden av året då förkylningar och influensa är som mest aktivt.
Tror du verkligen att det enda sjukvården fokuserar på är covid-19?

Är det rimligt att resurser tilldeles eventuella smittor, smittor som i dagsläget inte smittar befoklningen ute i samhället?
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Säkert att ta sig till gymmet?

Troligen, men jag skulle uppmana alla att undvika det. Var hellre ute och motionera. Med gemensamma åtgärder kan vi få ned R0. Inget som kan påverkas på individnivå.
Citera
2020-02-28, 11:48
Medlem
-AIR-s avatar
I nuläget är det 18% critical och 7% crf. CRF ser ut att stadigt sjunka. Men critical rör sig inte nedåt i den takten. Som det ser ur nu så dör ca 50% av de som är kritiska trots intensivvård. Men frågan är hur stor dödligheten är bland de kritiska som inte får intensivvård? Om den ligger på 90-100% pga lungkollaps så är det riktigt riktigt illa. Det avgörande för att förstå detta virus är att det kan behandlas i stor utsträckning med syrgas, respiratorer etc. Men vi behöver siffror på antal dödsfall i kritiskt tillstånd som inte fick intensivvård. Med lite tur så går det relativt långsamt fram i Europa då vi faktiskt är sjukt vaksamma på det. Det inte som i Wuhan som plötsligt exploderade för att de först inte fattade vad det var eller hur länge det funnits. Om det går fram i långsamma stötar här och var i Europa så kanske länderna kan hjälpa varandra med vård och utrustning. Se vad som hände i Italien, där det stängde ner och spärrade av direkt. Folk stannar hemma och går inte ut för att smitta folk om de misstänker de har det. Inte alls säkert att det kommer bli så explosivt här. Finns en möjlighet att vi successivt kommer hinna mobilisera vårdplatser.
Senast redigerad av -AIR- 2020-02-28 kl. 11:51.
Citera
2020-02-28, 11:48
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Till er i tråden som är matematiskt imbecilla, så vill jag framhålla detta:

Om dödligheten är 2% och 10% av befolkningen blir smittad under en ettårsperiod, så ger det 20 000 dödsfall. Förra året dog 89 000 personer i Sverige. En förmodligen betydande andel av de 20 000 skulle ha dött ändå under perioden. Säg hälften. Det skulle då ändå lämna 10 k extra dödsfall under perioden.

Dessa ger en extrem belastning på sjukvården jämfört med ett normalt år.

Med ovan sagt, så är de rapporter som kommer från Iran mycket skrämmande. Redan en ökning av dödligheten till 3% ger snabbt ytterligare tusentals döende människor för vården att hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in