2020-02-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej dödligheten för Coronaviruset är sisådär 2000 gånger högre än för vanlig influensa.

2000 gånger högre? Du är ingen fena på matematik va?
Har rapporterats om sisådär 10 gånger högre.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
30-åringen från Göteborg åkte tåg sto-gtb med symptom verkar det som.
Ja, och säkert buss från Arlanda, potential till 3-400 förstahandssmittade och kanske hundrafalt sekundärsmittade.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
"Vårt allmänna råd och bedömning av läget är att man inte är farlig för sin omgivning förrän man börjar få symptom." Säger idioten Tegnell.

Så finns det flera källor, typ alla säger man smittar innan man visar symptom..... Suck!

Vår egen Bagdad Bob
Citera
2020-02-28, 10:35
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så alla sitter still i tåget under hela resan? Ingen går förbi för att gå till toaletten eller en ev. restaurangvagn? När den smittade ska kliva ut ur tåget så är han ensam just vid den utgången?
Den smittade kanske också har varit en vända i restaurangvagnen och således passerat ett antal vagnar.

Mja, tåg lär nog vara mer effektiv som smittkälla än flyg är min tanke.

Japp, och glöm inte konduktören som kollar biljetterna som lätt kan föra smittan vidare till resenärer i de andra vagnarna. Den smittade besökte troligtvis även toaletten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Har antagligen redan nått förorten.

Hursom så kommer inte den här gruppen sitt still i båten om man säger så utan det blir åka av för för polisen och andra myndigheter.

Tanken att "Lock Down" beordras av Järvafältet och ordern ska verkställas av några närpoliser med pippilotter beväpnade med saft och bullar.

Usch, jag låter så himla grinig. Jag lägger av nu.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Vår egen Bagdad Bob

Han är fan helt sjukt i huvudet! Hur kan någon ta honom seriöst??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tvärt om, jag baserar alla mina åsikter på fakta, inte på känsla som många andra gör. Dessutom är det fantastiska att regeringen ofta håller med mig vilket är skojigt

Men i detta fallet så råder masshysteri vilket är helt onödigt. Dödligheten fungerar egentligen på samma sätt som för vanlig influensa. Folk över 70 riskerar att dö. Nästan alla som dör har redan andra sjukdomar och nedsatt immunförsvar (oavsett ålder). Fullt friska dör nästan aldrig. Egentligen inget att bry sig speciellt mycket om. Ivart fall inte mer än man bryr sig om vanlig influensa.
OK, jag tror dej, du baserar din info på det du ser vilket kallas för fakta!! Annat är bara hörsägen, helt klart ok!

Vi får se hur det blir och vem som slipper onödigt lidande. Kanske blir jag påkörd under min dagliga prepping tur? Vi vet ingenting om framtiden vi bara gissar!

Jag gör min prepp på det som ryktet säger vilket är att viruset är aggressivt och sprider sig snabbt. Inget att förlora på god hygien och ett extra matförråd samt ny virus kunskap och TACK TILL FORUMET FÖR DEN!
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
"Han landade i Stockholm den 25 februari efter att ha lämnat Milano. Personen tog sig därefter med tåg från Stockholm till Göteborg. Enligt GP var personen smittsam under resan.

– Det hanterar vi på ett sådant sätt att vi får ut listor. Där kan man se vilka personen suttit intill. Det finns rutiner som europeiska smittskyddsmyndigheten har tagit fram, som säger att man kan spårar de som suttit två rader framför, två rader bakom och två vid sidan om, säger Leif Dotevall, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen, till tidningen."

Varifrån tar man dessa resurser för spårning när man har hundratals smittade?

Det är då myndigheterna kallar till presskonferens o förklarar att man tappat kontrollen över virusets spridning.
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tvärt om, jag baserar alla mina åsikter på fakta, inte på känsla som många andra gör. Dessutom är det fantastiska att regeringen ofta håller med mig vilket är skojigt

Men i detta fallet så råder masshysteri vilket är helt onödigt. Dödligheten fungerar egentligen på samma sätt som för vanlig influensa. Folk över 70 riskerar att dö. Nästan alla som dör har redan andra sjukdomar och nedsatt immunförsvar (oavsett ålder). Fullt friska dör nästan aldrig. Egentligen inget att bry sig speciellt mycket om. Ivart fall inte mer än man bryr sig om vanlig influensa.

Jag tillhör inte dem som tror att coronaviruset är domedagen på steroider, men inlägg som detta gör mig ofantligt provocerad. De flesta av oss har äldre familjemedlemmar och släktingar som vi älskar, och som pliktskyldigt går och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan varje år för att vi skulle bli så ledsna om de gick och dog.

Många av oss har dessutom nära och kära som är yngre och kroniskt sjuka. Några har barn. De flesta jobbar. Alla drar sitt strå till stacken. Och varje höst går de och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan eftersom de vill fortsätta leva. Nu finns det inget vaccin, och ingen fördröjande immunitet bland människor i omgivningen.

Du kan ta ditt "fullt friska dör nästan aldrig" och stoppa upp det i röven. Jag vill ha min kroniskt sjuka, småföretagande, medelålders tvåbarnsmor till syster kvar i livet, tack.
Citera
2020-02-28, 10:36
Medlem
bulletproofsouls avatar
Är det inte dags nu för Löfven att kliva fram och ta "ansvar" och anta "utmaningen"? Det är de två vanligaste standardfraser som oduglingen svänger sig med. Det går bra att vräka ur sig att övriga Europa inte tar "ansvar" för flyktingar m.m. Var är han själv när det blåser? Här har du din "utmaning" Löfven!
Citera
2020-02-28, 10:37
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
"Vårt allmänna råd och bedömning av läget är att man inte är farlig för sin omgivning förrän man börjar få symptom." Säger idioten Tegnell.

Så finns det flera källor, typ alla säger man smittar innan man visar symptom..... Suck!

Därför kommer vi få en omfattande smittspridning i Sverige. Tegnell bör avgå.
Citera
2020-02-28, 10:38
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är då myndigheterna kallar till presskonferens o förklarar att man tappat kontrollen över virusets spridning.

Vi såg det inte komma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in