Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Tvärt om, jag baserar alla mina åsikter på fakta, inte på känsla som många andra gör. Dessutom är det fantastiska att regeringen ofta håller med mig vilket är skojigt
Men i detta fallet så råder masshysteri vilket är helt onödigt. Dödligheten fungerar egentligen på samma sätt som för vanlig influensa. Folk över 70 riskerar att dö. Nästan alla som dör har redan andra sjukdomar och nedsatt immunförsvar (oavsett ålder). Fullt friska dör nästan aldrig. Egentligen inget att bry sig speciellt mycket om. Ivart fall inte mer än man bryr sig om vanlig influensa.
Jag tillhör inte dem som tror att coronaviruset är domedagen på steroider, men inlägg som detta gör mig ofantligt provocerad. De flesta av oss har äldre familjemedlemmar och släktingar som vi älskar, och som pliktskyldigt går och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan varje år för att vi skulle bli så ledsna om de gick och dog.
Många av oss har dessutom nära och kära som är yngre och kroniskt sjuka. Några har barn. De flesta jobbar. Alla drar sitt strå till stacken. Och varje höst går de och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan eftersom de vill fortsätta leva. Nu finns det inget vaccin, och ingen fördröjande immunitet bland människor i omgivningen.
Du kan ta ditt "fullt friska dör nästan aldrig" och stoppa upp det i röven. Jag vill ha min kroniskt sjuka, småföretagande, medelålders tvåbarnsmor till syster kvar i livet, tack.