Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Nej dom enda som var rädda för en rättvis utredning var demokraterna själva. Dom tillät inte in den anklagade att försvara sig. Dom drog igång en utredning om ett ickebrott, BARA för att smutskasta, offentligt dessutom. Höll "hemliga" vittnesförhör i "källaren" och satte munkavel på dom som var med vid förhören och släppte inte fram dessa vittnesförhör, bara delar av dom, som dom själva bestämde vad som fick komma fram. Det var väldigt iscensatt, hela processen var en mörkläggning av sanningen och framläggning av "friserade bevis" som inte ens handlade om något olagligt.
Hade demokraterna haft ett riktigt "case" och verkligen varit intresserade av en rättvis process så hade dom släppt in Trumps försvar i utredningen. Det är rättsosäkert att bedriva utredning på det sätt som demokraterna gjort, jag skulle inte heller släppa ifrån mig någon information frivilligt om jag inte ens tilläts försvara mig och ha egna vittnen och lägga fram egna sakfrågor om jag, offentligt dessutom, blivit anklagad för något som inte ens är ett brott.
Det är dårskap att fortsätta "försvara" denna galenskap. Oavsett vilken politisk inställning man har så borde man kunna inse det. Låt RÄTT vara RÄTT och sluta försvara det som är FEL.
Skulle denna process ha fått fortsätta i Senaten hade rättssäkerheten för all framtid blivit hotad, för alla presidenter och alla andra som kan "impeachas", ett farligt verktyg där endast antalet röster i kongressen skulle kunna utgöra grund för riksrätt och fällande dom, inte brottsfrågan, skuldfrågan eller ens bevisen skulle få betydelse, bara antalet röster. DET är RÄTTSOSÄKERT på högsta nivå dessutom då vi pratar om en folkvald president.
Detta faller nog under det inlägg med mest nonsens någonsin.
OM nu demokraterna var så rädda för en utredning, Trumps försvar, om DET var anledningen till ja-vad-du-nu-tror.
Varför slog inte republikanerna på alla möjliga växlar och släppte allt fritt, om det nu var det som demokraterna var så rädda för.... du tänker ju inte efter alls.
"Dom tillät inte in den anklagade att försvara sig." ...."jag skulle inte heller släppa ifrån mig någon information frivilligt om jag inte ens tilläts försvara mig och ha egna vittnen"
Skulle Trump få kalla vittnen, offentliggöra förhör osv under utredningen - dvs det man kallar förundersökning. Annars är det rättsosäkert?
Förundersökning. Kolla upp det nångång. Fråga pappa-polisen nästa gång du utreds om du får sitta med polisen när de förhör vittnen till ditt brott. Klaga sen, att det är rättsosäkert om du inte får...
"skuldfrågan eller ens bevisen skulle få betydelse, bara antalet röster. DET är RÄTTSOSÄKERT på högsta nivå dessutom då vi pratar om en folkvald president."
Men du lyckas ha rätt, men tänker fel.
Bortse från parti, och sakfråga - det handlar BARA om parti-röster. INTE om juridik.
DET ÄR RÄTTSOSÄKERT på högsta nivå. Du har helt rätt!
En folkvald president, blir politiskt dömd eller friad, USA är en bananrepublik.