2020-02-28, 07:46
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Felet du gör i tanken är att du inte skiljer på troll och fantasigubbar och seriösa insatta intresserade. Senastev10 åren ser vi tydligt en avtrappning av tokerierma. PU behöver bara oroa sig för de seriöst insatta. Dvs de måste presentera någon slags trovärdig konspiration med resurser och kunnande att övervaka över tid och resurser att genomföra som kan kopplas till platsen och helst tidigare övervakning. Vi måste också få en fullständig transparens kring hur det gått till att PU kört helt på grund i nästan 30 år och vilka officiella och hemliga grupperingar som funnits aktiva.och vad vi vet om det.

Det beror inte på att trollen inte accepterar utan på att det annars saknar trovärdighet helt.

Tokarna som driver villospår kommer att tystna. De största folietrollen har varit PU och de som drivit CP spåret mot all kunskap och logik har t ex tystnat och det är tack vare att de seriösa privatspanarna drivit på medan den uppmärksamme märkt att utredningen historiskt sett matat trollen och ryggdunkar via media vilket försenat lösningen dramatiskt.

Så nej. Enda risken är om man inte redovisar rätt och fullständigt.

Det finns facit på sådant här. Ta 911 t ex. Det finns inga seriösa som tror på konspirationer. Det finns inte heller någon som tror att Isis terrordåd är cia Black ops som Gunnar Wall en gång antydde. Personer som Dammegård och andra liknande kommer alltid att finnas men de riktar snabbt din energi åt andra håll.

För det första använder jag inte uttrycket "troll". För det andra är Palmeutredningen körd i botten sedan år 1 trots det enorma material den förfogar över. För det tredje tillkommer hela tiden knasbollar-privatspanare såsom Claes Hedb*rg. För det fjärde har jag i inlägget du citerar lagt ut texten kring varför Palmeteorierna kommer att överleva åklagarens emotsedda lösning och för det femte är det bara att vänta och se. Denna tråden bevisar med sina tiotusen sidor hur fascinerande mordet är för många svenskar.

Ack ja.
Citera
2020-02-28, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Önskar jag vore lika säker som du.

Hoppas verkligen vi slipper se KP begå yrkesmässigt självmord i direktsändning.

Så här skriver Wall på sin blogg.

Citat.
NU ÄR DET MÅNGA SOM VÄNTAR på att Krister Petersson ska gå ut med lösningen på Palmemordet. Om han verkligen kommer att göra det återstår att se.

Det har funnits löften av liknande slag förut. Holmér påstod sig i december 1986 vara till 95 procent säker på att ”huvudspåret” (det vill säga: PKK) var lösningen.

Det var det inte.

När Christer Pettersson åtalades 1989 gick Palmeåklagarna självsäkert ut på att bevisningen mot honom var tung.

Det var den inte.

I slutet av januari 1994 lät sig spaningsledaren Hans Ölvebro intervjuas för Expressens söndagsbilaga och sprängde en smärre bomb. På frågan när han bedömde att mordet skulle vara löst svarade han ”under våren”. Och han förtydligade med att han trodde att det då skulle finnas en person – en annan än Pettersson – åtalad.

Det fanns det inte.

I december 1997 lämnades en resningsansökan mot Christer Pettersson in till högsta domstolen. Det hela omgavs med uttalanden om att nu fanns det verkligen tung bevisning mot Pettersson.

Det gjorde det inte.

Och nu gör Krister Petersson – som bakom sig har en minimal utredningsgrupp på fyra personer – utfästelser om att det snart verkligen är dags.

Kanske har han något riktigt att komma med. Eller inte.

Utredningen kommer att läggas ned på order av Sossarna. En massa bla,bla,bla sen kommer utredningen utredas under en viss tid. Att en mördare kommer att utpekas är bara en dröm, eller mardröm om man är Sosse kan tänkas. My Guess.
Det är sannerligen svårt att skriva ett bra slut på denna historia.
Citera
2020-02-28, 07:58
Medlem
p.norths avatar
Undrar vad sanningen var?
Denna Holmér, var han i Borlänge fredagen den 28:e 1986? Eller var han i Solna hos älskarinnan? Eller stämmer vad R. D sa, att han var på sightseeing inne i city? Hursomhelst mannen som blev årets svensk och som även blev inbjuden till vita huset. Eller hur var det med detta egentligen? 😆
Citera
2020-02-28, 07:58
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Om bankomatuttaget var klart dryga 23.18 och mordet är satt till 23:21. Tar det verkligen knappa två minuter att ta sig därifrån?

Tyvärr går det inte lita på bankomatens klocka.
Se https://www.flashback.org/sp70451254

Tillägg: Larmsystemet som skulle varna om felaktig tid var dessutom urkopplat den aktuella kvällen.

(SOU 1999:88)
Citera
2020-02-28, 08:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
6 frågor om SE

Det finns några saker som för mig är mycket förbryllande när det gäller tanken att SE mördade Palme.

1. Vittnena. Om han mördade Palme och sprang runt kvarteret för att återvända till mordplatsen ett antal minuter senare så infinner sig frågan ”Varför det?”. Om man precis mördat någon så återvänder man väl inte till brottsplatsen direkt efter brottet ”och spelar vittne”. Risken var ju fruktansvärt stor att vittnen skulle säga: Ja men där kommer mördaren! Det var han som sköt Palme nyss! Grip honom genast! SE kunde ju inte veta hur mycket vittnena sett av honom. Det föreslagna beteendet är för mig ologiskt. Det är helt enkelt osannolikt.

2. Mordplatsen. Hur kunde SE känna till detaljer om händelseförloppet på mordplatsen sekunderna efter mordet? Vilka som kom fram till mordplatsen först, att en vit taxi körde upp vid trottoarkanten direkt, att det var en diskussion mellan personer om hur kroppen skulle placeras etc? Hur kunde han veta det? Om han precis sprungit från platsen kunde han inte veta det. Även här ser jag ingen logik. De avslöjas dock av sina lögner och sin önskan om att placera sig själva i centrum.

3. Feg och vek. SE:s personlighet är också stora frågetecken för mig. I TP:s bok framgår det att SE var en vek ”konstnärssjäl som saknade auktoritet”. Han beskrivs som feg. Han var undergiven. Vännerna sa att de inte riktigt tog honom på allvar. Han sökte bekräftelse på grund av en olycklig barndom. Jag är ingen psykolog men är det objektivt sett verkligen troligt att en sådan man tar fram en Magnumrevolver och avrättar landets statsminister? Även om det sker på impuls? SE tog ju inte några initiativ alls i sitt liv. Han var en sådan som höll sig i bakgrunden. Nu misstänks han för mordet på Palme?

4. Tystnaden. De 34 åren är också ett stort frågetecken för mig. Kunde en sådan labil person som SE klara att i 34 års tid förtiga för alla i sin omgivning att han mördat landets statsminister?
Att en kallhamrad psykopat kan göra det förstår jag. Men här pratar vi om en vanlig privatperson som inte alls var stabil i psyket. I denna fråga finns ännu en fråga. I TP:s bok kan man läsa att SE ville vara fin, han ville tillhöra toppskiktet i samhället. Han umgicks därför med överstar, diplomater, företagsledare och andra framgångsrika personer som hade det gemensamt att de starkt ogillade Palme. SE hakade på. Om det var SE som mördade Palme borde han väl någon gång på 34 år till någon åtminstone ha antytt att han hade med mordet att göra, att han åtminstone hjälpt till att få bort Palme? Då hade han ju chansen att bli hjälte bland de personer han beundrade?

5. Fysiken? En annan fråga gäller SE:s fysiska status. Sedan 1970-talet led SE av reumatism som satt i händerna och knäna. Han var beroende av medicinering och sprutor. SE var även storrökare. Och av TP:s bok att döma hade SE alkoholproblem, det var tydligen enligt TP en känd sanning inom Skandia att SE satt och drack på tjänsterummet på kvällarna. När han var ute för att äta sa vakterna att han ”drack middag”. Kan en alkoholpåverkad storrökande reumatiker avlossa en Magnumrevolver och raskt springa från en brottsplats i flera hundra meter, bland annat uppför en brant trappa? Han hade reumatism i händer och knän?

6. Inte stringent. De många oklarheterna i förhören med SE kan ha en väldigt enkel förklaring. Ett av de stora problemen för SE när han försökte vara en duktig kommunpolitiker i Täby var att han saknade förmågan att presentera partiets politik så att folk förstod vad han menade.
En person i hans närhet sa ”Stig var inte stringent, inte logisk. Han vecklade in sig i långa slängar om han skulle förklara nåt. Blev han pressad kunna han veckla in sig i motsägelser. Han hade svårt att koncentrera sig”.
Förhören med SE är, som jag ser det, en uppvisning i oklarhet. Man förstår egentligen ingenting av vad han berättar.
Det går inte att ta ut det väsentligaste i hans svada och upprätta en logisk tabell över hans påståenden.
Tider är fel, tider ändras, han berättar inte saker, han hittar på saker, han tappar tråden och så vidare.
Tänk om SE bara var sig själv i förhören? Han var aldrig stringent. Han var aldrig logisk. Han var alltid rörig.
1. Det scenariot är så dumt så det inte ens går att kommentera seriöst.

2. Enligt mig befann sig SE i mordplatsens periferi. Efter att kommit släntrandes x antal minuter efter mordet. Dagen efter konstruerade han sin historia för att hamna i centrum. Därför behövde han sin utpasseringstid.

3. Hur sannolikt är det att en tidigare ostraffad person går direkt från laglydighet till mord på öppen gata. Utan att någon i hans familj eller bekantskapskrets kan vittna om några våldstendenser.

4. Ja. Frågan är om ''fina'' personer har som vana att utföra avrättningar av de personer som de avskyr eller hatar. Och hur skulle han kunna erkänna något som han inte begått. Hans historia ligger på ett helt annat plan.

5. Som jag nyligen skrev. Vapensamlarens dotter har nyss i media sagt att SE var så svag att han knappt kunde hålla i en kortlek. Det säger väl det mesta.

6. En adekvat sammanfattning torde väl vara svammelpelle. Till viss del påminnandes om VG. Pratar och pratar utan att det leder till något. Och svår att tyda. Men de avslöjas av sina lögner och sin önskan om att placera sig själva i centrum.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-28 kl. 08:46.
Citera
2020-02-28, 08:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Tyvärr går det inte lita på bankomatens klocka.
Se https://www.flashback.org/sp70451254

Tillägg: Larmsystemet som skulle varna om felaktig tid var dessutom urkopplat den aktuella kvällen.

(SOU 1999:88)

Notera att systemet som kontrollerade tiden var avstängt under helger, inte bara den här kvällen, och att klockan stämde med tiden när kontrollsystemet stängdes av innan helgen och när det sattes igång efter helgen.

Och korrekt tid för uttaget uppges vara 23:18:56, alltså i princip 23:19.
Citera
2020-02-28, 08:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Undrar vad sanningen var?
Denna Holmér, var han i Borlänge fredagen den 28:e 1986? Eller var han i Solna hos älskarinnan? Eller stämmer vad R. D sa, att han var på sightseeing inne i city? Hursomhelst mannen som blev årets svensk och som även blev inbjuden till vita huset. Eller hur var det med detta egentligen? 😆
Källan till Vita Huset finns i IL. Där bröderna P citerar en artikel i en lokaltidning om jag minns rätt. Har försökt att finna ursprungsartikeln utan att lyckas. För övrigt har jag aldrig sett någon ta upp detta i media, TV eller böcker.

När det gäller Holmer har Helin och Ölvebro i en hearing i radio garanterat att de har bevis för att HH befann sig i Borlänge. Om de ljuger så visar det digniteten av hur viktigt det var att dölja hans närvaro i Stockholm.

Sannolikheten att KP skulle undersöka detta uppskattar jag till 0.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-28 kl. 08:45.
Citera
2020-02-28, 08:40
Medlem
Lyfter några av de vittnen till mordet som man inte så ofta pratar om.
Kanske har de något att berätta som kan få vissa bitar att falla på plats?

Carina Pettersson:

Pettersson hörde tre kraftiga knallar. Hon tittade mot ljudet och såg då en kvinna som höll någon i famnen. Bägge stod upp. Kvinnan skrek ”hjälp ”hjälp”.
Pettersson såg ingen springa mot platsen.
När en vit taxi körde upp mot paret hade mannen fallit omkull.”

Elisabeth J:

”Ja jag tror inte jag tittade bort, jag kanske satt och
tittade bara runt omkring men han [Åke L] sa det att är det faijt
på gång eller något sånt, då tittade jag och då får man det intrycket att det är några som står och bråkar, jag vet inte om, det är svårt, det var som om två stod och höll i varandra som man står så här och håller i kragen”

Thomas B m.fl.

”Bakgrunden till förhören var att fem ungdomar enligt vad som uppgavs i massmedia i januari 1997 skulle ha varit ögonvittnen till mordet. Dessa vittnen var okända för polisen.
Personerna i fråga identifierades och kallades omgående till förhör, som hölls redan dagarna efter publiceringen av de nämnda tidnings- uppgifterna. Förhören gick ut på att utröna huruvida de fem personerna hade bevittnat mordet och om någon av dem i så fall sett gärnings- mannen. Det entydiga resultatet av förhören är att de fem personerna, som då alla var i tjugoårsåldern, samtliga uppgav sig ha passerat mordplatsen i en bil samtidigt som skotten föll, men att ingen av dem hade sett någon gärningsman. Däremot hade flera av dem sett en man sträcka armarna i luften och sedan falla till marken. De hade goda möjligheter att iaktta detta, eftersom de såg händelsen framifrån. De befann sig i en bil på väg norrut, vid ett trafikljus 20-35 meter från mordplatsen. De hade först trott att det var fråga om någon berusad person, men sedan sett att blod rann ut på gatan och då förstått att något allvarligt hänt. Eftersom de haft hög ljudnivå från bilens stereoan- läggning inne i bilen hade de inte hört några skott och associerade därför inte till skottlossning. Någon i bilen hade velat stanna, medan någon annan tyckt att det såg otäckt ut. Eftersom flera andra personer redan skyndat till ansåg de sig inte kunna göra någon nytta. En taxibil hade svängt upp framför dem och blockerat körfältet; föraren i ung- domarnas bil fick lov att ta sig ut i vänsterfilen för att komma förbi.
Citera
2020-02-28, 08:40
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Notera att systemet som kontrollerade tiden var avstängt under helger, inte bara den här kvällen, och att klockan stämde med tiden när kontrollsystemet stängdes av innan helgen och när det sattes igång efter helgen.

Och korrekt tid för uttaget uppges vara 23:18:56, alltså i princip 23:19.

Intressant, Granskningskommissionen nämner inget om detta.

Två frågetecken kvarstår:

1. Vad menas med att bankomatens klocka "stämmer"? Låg tiden inom felmarginalen larmsystemets felmarginal (dvs 2 minuter), eller helt i synk med larmsystemets klocka?

2. Gick larmsystemets klocka rätt? Den var enligt GrK inte kopplad till Fröken Ur eller motsvarande.
Citera
2020-02-28, 08:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är inte intressant alls, det är snömos. Det där har vi hört i årtionden och "viss" låter ju mindre än mer. Fattar folk fortfarande inta att anledningen till varför detta inte är löst? Det är av samma anledning som Dallas, Texas, 22 november, 1963 inte heller är löst. Eller Lockerbie. När toppen begår en gärning så åker man helt enkelt inte dit. Man har för mycket kött på benen. Äger man samtidigt narrativet i MSM så kan du till slut få den mest ärlige och den mest sanningssökande att ge upp. Jag gav upp för ca ett årtionde sedan, det är bara min reptilhjärna som ibland får infall och slänger iväg ett inlägg. Som det här.

KP har ingenting. Ingen kommer någonsin ha någonting angående MOP. Men, ja, öppna upp arkiven så får vi alla ta del av det som anses vara 100%. Just nu känner vi till ca 3-5%. Det sistnämnda verkar dock räcka för att vara på samma nivå som de som sett allt. Tragiskt? Fråga LHO:s ande vad som är tragiskt om du träffar på honom i ett annat liv.

Visst finns det en del av den djupa staten som motarbetat utdredningen. Men vad som händer nu att generationen makthavare börjar dö bort. KP har också tydligt uttryckt sitt oberoende ("han ingen kontakt med regeringen kanske sen" osv) Det är fint väder här....så känner för att vara bara en aning optimistisk men visst har du rätt egentligen.
Citera
2020-02-28, 08:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Och hur vet du att det var på grund av den anledningen som Dag sa upp sig?

Det står tillräckligt i tidningarna, jag har även andra källor.
Citera
2020-02-28, 08:53
Medlem
hehehos avatar
Bumpar detta från det grå brödraskapet.

Bland personer som verkat inom IB saknas naturligtvis främst Birger
Elmér som avled kort innan han skulle höras av kommissionen,
Bertil Wenblad, Rolf Nyström och Karl-Erik Pettersson samt
ytterligare några personer; inom SAP kan nämnas Sven Andersson,
Tage Erlander, Olof Palme, Sven Aspling, Torsten Nilsson, Rune B
Johansson, Paul Björk och Arne Pettersson
Citera