2020-02-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det förutsätter att "knastrollens motstånd" skulle uppfattas ha kommit enkom från själva mordutredningen men mig förefaller det som att de i stora drag är sina egna motståndare.

Vad än åklagaren behagar lägga fram så kommer den lösningen att innefatta endast ett scenario med endast en mördarkandidat. Ponera att en ny gärningsman ur kategorien ensam galning lanseras. I så fall är alla konspirationsfrälsa där och kritiserar lösningen av just det skälet.

Lanseras en konspiration utan polisiär (eller militär) inblandning - vilket man kan förvänta sig om inte annat så för husfridens skull - så blir ej heller i detta fallet polisspårskonspirations- teoretikerna nöjda.

Kan teknisk bevisning övertyga den breda Palmemordsintresserade allmänheten? Det har förelegat mycket tvivel kring de upphittade patronerna vars autenticitet ifrågasatts av många. Vidare bär det ännu ej officiellt påträffade mordvapnet redan på inneboende tvivel rörande kaliber och tillverkning.

Jag tror att det blir utomordentligt svårt för Herr Petersson ehuru man får önska karlen lycka till.
Felet du gör i tanken är att du inte skiljer på troll och fantasigubbar och seriösa insatta intresserade. Senastev10 åren ser vi tydligt en avtrappning av tokerierma. PU behöver bara oroa sig för de seriöst insatta. Dvs de måste presentera någon slags trovärdig konspiration med resurser och kunnande att övervaka över tid och resurser att genomföra som kan kopplas till platsen och helst tidigare övervakning. Vi måste också få en fullständig transparens kring hur det gått till att PU kört helt på grund i nästan 30 år och vilka officiella och hemliga grupperingar som funnits aktiva.och vad vi vet om det.

Det beror inte på att trollen inte accepterar utan på att det annars saknar trovärdighet helt.

Tokarna som driver villospår kommer att tystna. De största folietrollen har varit PU och de som drivit CP spåret mot all kunskap och logik har t ex tystnat och det är tack vare att de seriösa privatspanarna drivit på medan den uppmärksamme märkt att utredningen historiskt sett matat trollen och ryggdunkar via media vilket försenat lösningen dramatiskt.

Så nej. Enda risken är om man inte redovisar rätt och fullständigt.

Det finns facit på sådant här. Ta 911 t ex. Det finns inga seriösa som tror på konspirationer. Det finns inte heller någon som tror att Isis terrordåd är cia Black ops som Gunnar Wall en gång antydde. Personer som Dammegård och andra liknande kommer alltid att finnas men de riktar snabbt din energi åt andra håll.
Citera
2020-02-28, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Den här tråden har under den senaste tiden, två-tre veckor, utvecklats till något riktigt obehagligt. Nya användarnamn som kommer in och rakt av bara gör om fakta till en egen berättelse. Fakta som fastslagits för över tre årtionden sen av folk som många gånger inte är i livet längre. Ofta helt oemotsagda. Bara ibland ryter någon till, på riktigt. Förr om åren fick det aldrig gå så långt. Men det är väl tidsandan som visar sig. Varje kreti och pleti vill snabbt stå i centrum och övertyga alla andra att man minsann uppfunnit hjulet.

På min högra axel sitter en vit ängel som lovar att att KP kommer att lägga ner PU den 30 juni och öppna upp arkiven. På min vänstra axel sitter en svart djävul som säger att Sverige tröttnat på CP som Palmes baneman och nu vill ha SE istället, och han är bara en i ledet...och man låter det ske. Jag vill lita på ängeln men djävulen har oftast visat sig starkare.

Det finns ett tredje alternativ. Att det faktiskt inte finns något val ... sanningen måste fram vad det än kostar.
Citera
2020-02-28, 07:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Förutom att LP ljuger, vad innebär detta?
Det innebär att gärningsbeskrivningen är felaktig. Utan att vi för den skull kommer närmare namnet på gärningsmannen.

Frågan är om Lisbet ljuger? Både Wall och nu Borgnäs har skrivit böcker om detta.

En alternativ tolkning är att hon blev helt virrig av mordet. Utan att man kan klandra henne. Uppriktigt sagt så vet inte jag vad som är korrekt. Gissar att hon var styrd. Uppgiften om 2 gärningsmän återkom aldrig ur hennes mun.

I det sammanhanget ligger Ulf Dahlsten nära till hands. Palmes säkerhetsansvarige blev efter mordet änkans förtrogne och vapendragare. Han som var med på Sabb mordnatten och vid första förhöret av LP 860301.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-28 kl. 07:17.
Citera
2020-02-28, 07:11
Avstängd
Citat:
Förutom att LP ljuger, vad innebär detta?
Fel fråga. Frågan är varför LP ljuger.

Förslag?
Citera
2020-02-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Samma sak i förhör 2 och 3. Det är Lars Larsson och Thomas Pettersson som påstår att SE säger signalementen är ihopblandade pga en språngmarsh efter polisen. De lägg ord i munnen på SE
Sådant kännetecknar när man måste fila på sanningen för att få ihop det vilket indikerar att man är folietroll. Noteras säkert av KP och dennes mannar.
Citera
2020-02-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det innebär att gärningsbeskrivningen är felaktig. Utan att vi för den skull kommer närmare namnet på gärningsmannen.

Frågan är om Lisbet ljuger? Både Wall och nu Borgnäs har skrivit böcker om detta.

En alternativ tolkning är att hon blev helt virrig av mordet. Utan att man kan klandra henne. Uppriktigt sagt så vet inte jag vad som är korrekt. Gissar att hon var styrd. Uppgiften om 2 gärningsmän återkom aldrig ur hennes mun.

I det sammanhanget ligger Ulf Dahlsten nära till hands. Palmes säkerhetsansvarige blev efter mordet änkans förtrogne och vapendragare. Han som var med på Sabb mordnatten och vid första förhöret av LP 860301.
Analyserar man kulorna ur den gärningbeskrivninhen ändras också synen på vapnet. Skottordningen är nämligen nära kopplad till analysen av vapen.

Med ändrat förlopp och annat vapen förändras allt och möjligheten att lösa det genom att veta var man skall leta i för krets.
Citera
2020-02-28, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fel fråga. Frågan är varför LP ljuger.

Förslag?

Personlig vendetta mot LP?
Låter ju inte klokt.
Citera
2020-02-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Analyserar man kulorna ur den gärningbeskrivninhen ändras också synen på vapnet. Skottordningen är nämligen nära kopplad till analysen av vapen.

Med ändrat förlopp och annat vapen förändras allt och möjligheten att lösa det genom att veta var man skall leta i för krets.
Visst. Det håller jag med om.

Men det jag menade var att vi i tråden inte kommer närmare ett specifikt namn på gärningsmannen. Eftersom det saknas information för det. Som förhoppningsvis KP och PU har.
Citera
2020-02-28, 07:37
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrigan
Jag hade visst fått lite fel information om vapenfyndet i Täby. Det var två revolvrar inte en. Och den ena är en Smith & Wesson .357 Magnum, jag har fått se ett par bilder på dem. Vad den andra är för fabrikat och modell kan inte jag avgöra på bilderna. Ska se om jag kan luska fram adressen där de hittades också.

Nya bud...nu dementerar de uppgiften om Täby och påstår att det var i Vaxholm de hittades. Synd, det var lite intressantare med Täby, kanske därför de påstod det till att börja med. Finns det någon intressant figur vi kan knyta till Vaxholm?
Citera
2020-02-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Visst. Det håller jag med om.

Men det jag menade var att vi i tråden inte kommer närmare ett specifikt namn på gärningsmannen. Eftersom det saknas information för det. Som förhoppningsvis KP och PU har.
Klart de har den informationen och att det är en av anledningarna till optimismen.
För första gången jagar utredningen efter rätt saker och då faller det på plats i snabb takt. Inte på grund av foliejournalistik.

Förhoppningsvis har de också samlat ihop till ett hållbart åtal.
Citera
2020-02-28, 07:41
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Personlig vendetta mot LP?
Låter ju inte klokt.

Det vore onekligen en oväntad vändning. Hon jobbade väl i och för sig på Socialförvaltningen under den här tiden? Någon vars barn blivit omhändertaget av myndigheterna utifrån LPs bedömning som ville hämnas?
Citera
2020-02-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Klart de har den informationen och att det är en av anledningarna till optimismen.
För första gången jagar utredningen efter rätt saker och då faller det på plats i snabb takt. Inte på grund av foliejournalistik.

Förhoppningsvis har de också samlat ihop till ett hållbart åtal.
Önskar jag vore lika säker som du.

Hoppas verkligen vi slipper se KP begå yrkesmässigt självmord i direktsändning.

Så här skriver Wall på sin blogg.

Citat.
NU ÄR DET MÅNGA SOM VÄNTAR på att Krister Petersson ska gå ut med lösningen på Palmemordet. Om han verkligen kommer att göra det återstår att se.

Det har funnits löften av liknande slag förut. Holmér påstod sig i december 1986 vara till 95 procent säker på att ”huvudspåret” (det vill säga: PKK) var lösningen.

Det var det inte.

När Christer Pettersson åtalades 1989 gick Palmeåklagarna självsäkert ut på att bevisningen mot honom var tung.

Det var den inte.

I slutet av januari 1994 lät sig spaningsledaren Hans Ölvebro intervjuas för Expressens söndagsbilaga och sprängde en smärre bomb. På frågan när han bedömde att mordet skulle vara löst svarade han ”under våren”. Och han förtydligade med att han trodde att det då skulle finnas en person – en annan än Pettersson – åtalad.

Det fanns det inte.

I december 1997 lämnades en resningsansökan mot Christer Pettersson in till högsta domstolen. Det hela omgavs med uttalanden om att nu fanns det verkligen tung bevisning mot Pettersson.

Det gjorde det inte.

Och nu gör Krister Petersson – som bakom sig har en minimal utredningsgrupp på fyra personer – utfästelser om att det snart verkligen är dags.

Kanske har han något riktigt att komma med. Eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in