2020-02-28, 04:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
INGE MORELIUS första uppgifter dagen efter mordet. 860301 - kl 09.20.

F:- Hur lång tid innan har du… observerade du honom. Hur nära var han första gången du ser honom?
M: - Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen. Jag hade precis vänt bilen och det här rör sig om minuter.
F: -Man kan ju gå långt på en minut också.
M: -Men han såg… när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.
F: - Sekunderna innan de möttes?
M: - Innan de går förbi honom för han står som jag uppfattade det mot väggen, och så här när de går förbi så kommer han upp bakom.
Förhör avslutat 10.30.

861211 lämnar Morelius en uppgift till krinsp. Ingvar Kjellvås som skriver följande protokoll:
Han såg hur mördaren kom gående Sveavägen söder ut på den östra gångbanan framför en reklampelare (alltså på utsidan sett från Morelius håll) som är placerad strax innan korsningen med Tunnelgatan. Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Dekorima.
(Ett tydligt tecken på att gärningsmannen sneddat över Sveavägen och placerat sig vid fönstret en kort stund före Palmes uppdykande. Det ger en del intressanta infallsvinklar. Bl a att han insåg att makarna skulle passera där, att han kände till att det var en bra plats för ett bakhåll och att det fanns en passandre flyktväg in på Tunnelgatan.).

http://www.leopoldreport.com/Morel.html
IM ballar ur fullständigt när han flera år senare växlar mellan att ena gången vara helt säker på att GM var pundare och andra gången lika säker på att det var ett proffs som visste precis vad han gjorde. Personligen ser jag ändå hans första vittnesmål som relativt trovärdigt.
Citera
2020-02-28, 04:21
Medlem
MrSkargards avatar
Det är självklart att SE-spåret är omgärdat av spekulationer, gissningar och modiga slutsatser men det gäller alla spår, inte minst spåren som handlar om avancerade konspirationer. Jag upprepar: SE är en betydligt mer sannolik gärningsman än polismannen Ö men detta till trots så har Ö-spåret inte utsatts för en lika kritisk granskning som SE-spåret i den här tråden. Varför? Därför att SE inte är lika spännande som Ö.
Citera
2020-02-28, 04:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM ballar ur fullständigt när han flera år senare växlar mellan att ena gången vara helt säker på att GM var pundare och andra gången lika säker på att det var ett proffs som visste precis vad han gjorde. Personligen ser jag ändå hans första vittnesmål som relativt trovärdigt.

Ja, pratet om flera minuter vid Dekorima är sannolikt just bara prat.

Jag tror att IM har drabbats av att tänka för mycket, bilder kommer upp i huvudet, och de blir till sanning.
Citera
2020-02-28, 04:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
INGE MORELIUS första uppgifter dagen efter mordet. 860301 - kl 09.20.

F:- Hur lång tid innan har du… observerade du honom. Hur nära var han första gången du ser honom?
M: - Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen. Jag hade precis vänt bilen och det här rör sig om minuter.
F: -Man kan ju gå långt på en minut också.
M: -Men han såg… när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.
F: - Sekunderna innan de möttes?
M: - Innan de går förbi honom för han står som jag uppfattade det mot väggen, och så här när de går förbi så kommer han upp bakom.
Förhör avslutat 10.30.

861211 lämnar Morelius en uppgift till krinsp. Ingvar Kjellvås som skriver följande protokoll:
Han såg hur mördaren kom gående Sveavägen söder ut på den östra gångbanan framför en reklampelare (alltså på utsidan sett från Morelius håll) som är placerad strax innan korsningen med Tunnelgatan. Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Dekorima.
(Ett tydligt tecken på att gärningsmannen sneddat över Sveavägen och placerat sig vid fönstret en kort stund före Palmes uppdykande. Det ger en del intressanta infallsvinklar. Bl a att han insåg att makarna skulle passera där, att han kände till att det var en bra plats för ett bakhåll och att det fanns en passandre flyktväg in på Tunnelgatan.).

http://www.leopoldreport.com/Morel.html

På utsidan av annonspelaren närmast gatan, och sedan sneddar in mot skyltfönstret för att kolla klockan, ungefär så beskriver SE sin gångfärd söderut på Sveavägen.

34 år för att inse att IM såg SE komma och ställa sig vid Dekorimas skyltfönster.

Vad finns att diskutera, case closed.
Citera
2020-02-28, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Mordvapnet ar ingen sån revolver med lång pipa vem fan springer runt med en sån i innerfickan liksom? en liten spädgris nej det är en sån S&W med kort pipa och en sån får plats i SE:s bögslunga

You mean the type of S&W Don Meadows would carry in his hip/belt holster - "S&W med kort pipa "
When you serve - you want something dependable, small and light enough not to be a burden to carry - but with enough "take down power" to put someone on the ground with 1 shot!

I bet he knows more about the S&W and ammo than anyone alive right now.

Just a curios note - I know nothing about "Chevyman" - the guy at the scene who drove a large Chevy.
But did anyone take notice to the fact that he had a "car phone" - I will not call it a mobile phone - because in 1986 - they were not mobile, unless your car was there.

I only knew 2 people in 1986 with car phones. and 1 of those had a small red car with a phone in it, and he had a S&W as well.

Anyone get the facts on that "small red car" noticed at MOP. I mean verifiable facts? Who's car was it? What kind of car? As far as I know, it is still unknown 34 years later...
Citera
2020-02-28, 06:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är därför allt fler förstått att skottordningen är omvänd och att första skottet är någon slags vådaskott inklusive PU efter att ha gjort om analysen grundligt..
Som jag ser det så kan det inte gått till på annat sätt.

Redan 860302 gick HH och PU ut med att OP tog emot första skottet. Utan att man knappt börjat ta upp vittnesförhör, gjort minsta brottsplatsanalys, kollat skottvinklar, kollat med rättsobducent eller genomfört en brottsplatsrekonstruktion. Det är uppenbart att Holmer direkt köpte Lisbets version rakt av. Och sedan dess är det uppenbart att PU aldrig omvärderat någonting på mordplatsen. Förrän nu.
Citera
2020-02-28, 06:08
Medlem
SGDFs avatar
[quote=86spanare|70453158]
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

You mean the type of S&W Don Meadows would carry in his hip/belt holster - "S&W med kort pipa "
When you serve - you want something dependable, small and light enough not to be a burden to carry - but with enough "take down power" to put someone on the ground with 1 shot!

Just a curios note - I know nothing about "Chevyman" - the guy at the scene who drove a large Chevy.
But did anyone take notice to the fact that he had a "car phone" - I will not call it a mobile phone - because in 1986 - they were not mobile, unless your car was there.

I only knew 2 people in 1986 with car phones. and 1 of those had a small red car with a phone in it, and he had a S&W as well.

Anyone get the facts on that "small red car" noticed at MOP. I mean verifiable facts? Who's car was it? What kind of car? As far as I know, it is still unknown 34 years later...

I know - Don Meadows is a name drop.
The S&W came to Sweden in mid-70's in a 1 gallon coffee can - inside a container of household goods - along with the ammo. And yes, it fits in the coffee can! If you don't believe me. Go purchase a 1 gallon can of coffee and put ammo and a gun in it.

Hur många ggr ska vi behōva fōrklara fōr dig att kulorna ār yngre än mid 70?
Citera
2020-02-28, 06:09
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

Vilket svammel. Och så skriver du på engelska också helt utan anledning.
Citera
2020-02-28, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Också nyfiken på det. Det brukar väl vara tvärtom - DNA friar oskyldiga som suttit fängslade.
Nej det finns gamla fall som lösts med DNA men det handla om andra typer av brott. VÅLDTÄCKTER etc. Även om man kunde hitta dna är det inte under rätt omständigheter för att räcka som bevis här.
Citera
2020-02-28, 06:28
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, du har inte fått något om bakfoten. Även om GM inte stod i 3-4 minuter vid Dekorima så stod han där innan paret Palme kom dit. Möjligen någon minut.

Och då är frågan som sagt hur SE kunde stå där innan han tagit sig ut från Skandia? Det här med 23.19 är ju ingen sanning. Klockan visade endast hela minuter och vakten Henry O säger att han pratade med SE i ett par minuter. Även om "ett par minuter" inte stämmer så går det inte att få ihop scenariot.
Exakt. Det här med 23,19 är inte hugget i sten.

I sitt andra förhör 860310 hävdar SE att utpasseringstiden var 23,20. Efter att man kollat det. Utan att det framgår hur eller av vem/vilka.

I sitt samtal med Skoglund hävdar Häggström bestämt att utpasseringstiden var 23,20. Eftersom man kollat det. Utan att det framgår hur eller av vem/vilka. Vilket fick Skoglund att fråga om han var säker. Ja, jag är säker svarade Häggström.

Alltså går det inte med bestämdhet att hävda ett exakt klockslag. Eftersom de olika källorna hävdar olika klockslag. Plus att sekunder inte visas. Precis som du påpekar.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-28 kl. 06:34.
Citera
2020-02-28, 06:39
Medlem
MrSkargards avatar
Idag är det årsdag.
Citera
2020-02-28, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som jag ser det så kan det inte gått till på annat sätt.

Redan 860302 gick HH och PU ut med att OP tog emot första skottet. Utan att man knappt börjat ta upp vittnesförhör, gjort minsta brottsplatsanalys, kollat skottvinklar, kollat med rättsobducent eller genomfört en brottsplatsrekonstruktion. Det är uppenbart att Holmer direkt köpte Lisbets version rakt av. Och sedan dess är det uppenbart att PU aldrig omvärderat någonting på mordplatsen. Förrän nu.

Förutom att LP ljuger, vad innebär detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in