2020-02-28, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Undrar om regering, sjukvård, landsting, myndigheter utarbetar en plan över vilka som ska få vård och inte. Tydligen behöver man, om man är sjuk, åtminstone 2-3 veckors sjukhusvård för att vara säker, ska man låta folk vara inneliggande i 2-3 veckor eller skriva ut efter 1 vecka för att få in nya smittade?

Min farhåga är att patienter skrivs in och ut för fort och då är sjukhusvård effektlöst. Det bästa är väl att ge akutsjukvård bara till svaga, äldre, multisjuka som ligger som mest i farozonen. Allt annat vore inhumant. Visst ökar risken för dödlig utgång markant för medelålders och yngre, men vad gör man när det inte finns några platser till övers.

Nej, det ska väldigt mycket till att man ruckar på utskrivningsprinciperna. Folk som är under tillfrisknande bör man kunna inhysa i andra lokaler än sjukhus. Idrottsanläggningar, flyktingförläggningar etc.

Det finns garanterat den typen av dokument någonstans. Sverige kan inte utföra undantagstillstånd, men däremot konstitutionell krisberedskap med undantagsbestämmelser för krisförhållanden. I ett sådant läge kan vissa svåra beslut fattas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Varför behöver man vatten? Var och bunkrade en vända till idag med barnen, men ett par som gick före mig i affären köpte ALLA vattendunkar. Ska ut imorgon och försöka få tag på ett par men varför behöver man det? Finns det risk för att det blir brist på färskvatten från kranen?
Köp tomma på Biltema. Vatten är det FÖRSTA du ska fixa. Du kan seriöst inte tänka stt vatten finns i kranen, tänk om det går ner så bara för nån dag? Vad. Gör du då? Går ut i kylen och dricker lite mjölk men sen då?!
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur tänker du nu?
Superspridarna är inte ens sjuka själva. Det smittar asymptomatiskt. Tusentals människor har flugit mellan Kina och Sverige sedan i december.
Skulle vi inte ha testat folk menar du?
Eller menar du att det inte började smitta förrän FHM sa att det kunde det?

Så du tycker att vårdcentralerna borde ha testat alla som inkom med förkylningssymptom för några veckor sedan? Sedan har jag inte läst någonting om att dom s.k. superspridarna skulle vara symptomfria. Men det kanske är så och tillsammans med att viruset verkar finnas i kroppen i flera veckor eller t.o.m. flera månader så vore en superspridare i Sverige bad news.
Citera
2020-02-28, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavur2020
Varför är sverige så PK att de inte vågar stänga gränsen? stäng för i helvete i åtminstone 60 dygn.

Idioter som åker till b-länder kan lika gärna stanna där tills epedemin är över.
"jag trivs bäst i öppna landskap" la la la Ja, 60 dygn till att böja med, låter som en rimlig tid, men vi har ju tjuren Ferdinand som tycker allt är ok. Ok att åka till Italien t om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Fast sjukdomen i sig verkar ju inte speciellt farlig att få om du inte är sjuk sen tidigare? Skulle tro att halsfluss är jobbigare. Hatar fan halsfluss.

Köp hem lite extra ris, pasta, konserver och fyll frysen med kött och frysta grönsaker så du klarar dig ett tag OM det skulle bli kaos, så kanske du kan känna sig lite lugnare. Glöm inte lite chips också, gott och salt.

Om den här sjukdomen på riktigt gör dig så orolig som du beskriver borde du prata med någon, låter inte sunt att oroa sig så mycket.

Tycker det är så mycket motstridiga uppgifter att jag inte tror på att sjukdomen i sig inte är speciellt farlig. Ska köpa hem lite extra även fast folk kommer att bli arga på mig för att dom tycker jag överreagerar. Det är inte sunt att oroa sig så mycket men kan inte hjälpa det. Vet inte vad det är men får en så himla dålig känsla när det gäller corona. Det är något utöver det vanliga och viruset känns halt, som något som inte går att stoppa. På nyheterna sa dom att viruset kommer att återkomma igen när det har försvunnit eller dämpats. Det betyder att det handlar om minst detta året ut med corona. Vad faan händer??!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Är rädd för att bli sjuk i corona. Men är också rädd för att samhället kollapsar vilket kommer att ske om karantän blir aktuellt. Är så rädd för hela detta fenomen och dess följder. Sen vet man inte heller eventuella följder av corona även om man blir frisk. Allt är som ett stort svart hål eftersom det finns så lite kunskap för tillfället. Nej har ingen sjukdom i grunden men är bara så jävla rädd. Är förstörd. Tänker hela tiden "tänk om det och det händer" om saker kopplat till sjukdomen och allt runtomkring.
Du behöver gå till handling istället för att älta. Det slösar bara på dina resurser. Handla, läs på, förklara för anhöriga, förbered dig. De allra flesta som har kommit till insikt har det jobbigt. Vi är inte vana vid sånt här. Men nu är det dags att aktivera självbevarelsedriften. Så sluta tänka och börja agera. Finns alltid något att hitta på. Ta kontroll över det du kan och gör det väl. Mer kan du inte göra.
Citera
2020-02-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det här var precis vad jag behövde läsa idag.

https://vdare.com/articles/coronavirus-still-discriminating-reaches-italy-but-italians-also-vulnerable-in-1918-pandemic?scroll_ to_paragraph=7

Hoppas det lugnar någon så ni kan sova inatt.

Sammanfattning: Vi ska inte jämföra oss med italienare eller iranier som historiskt visat hög tendens att dö av influensa, utan vi ska jämföra oss med tyskar och engelsmän som ännu inte haft några dödsfall.

Har också tänkt på hur närgångna italienare är. De gånger jag har varit i Italien så var min upplevelse att italienare pussar varandra hej och berör varandra betydligt mycket mer än vad vi gör. Vet inte hur stor inverkan det har på smittspridning men det lär väl betyda något.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Så se dina ljusa, blåa ögon i spegeln, kamma ditt gyllene hår åt sidan. Sträck på dig, rak i ryggen. Vite man, du klarar detta! 😎

Ja, alla rödhåriga/grönögda, brunhåriga/brunögda ursvenskar lär inte klara detta...
Citera
2020-02-28, 01:57
Medlem
Theforeigners avatar
28 February
00:43: First case in Nigeria. (Source)

Det är väl första smittade i Afrika !

Källa: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Du behöver gå till handling istället för att älta. Det slösar bara på dina resurser. Handla, läs på, förklara för anhöriga, förbered dig. De allra flesta som har kommit till insikt har det jobbigt. Vi är inte vana vid sånt här. Men nu är det dags att aktivera självbevarelsedriften. Så sluta tänka och börja agera. Finns alltid något att hitta på. Ta kontroll över det du kan och gör det väl. Mer kan du inte göra.

Ska bunkra mat iaf så kanske det känns bättre.
Citera
2020-02-28, 02:00
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Vart befinner sig dom 7 smittade i Sverige? Är alla i Jönköping ellere?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ja, dra av sig ytterkläderna och lägga de utanför huset. Sedan gå in och duscha av sig och sätta på sig innekläder.

NEJ Ursäkta språket..... Duscha ute.... Hemgjord huva om du inte har råd eller ork att beställa en, tillverka av plast i nödfall, tejp och limm..... finns engångshuvor från ca 100skr....
dräckter från ca 200.... osv.

Men absolut ej gå in innan sanering är klar.... pumpflaskor finns från tex. jula för inte mer än ca 100sek
gäller att ha en saneringsplan.... därav att jag länkade till video.... är bökigt, dusch, bunkar för kläder, något att tvätta händer i och så vidare. en 200sek dräkt är ju fantastisk då man kan undvika att
spraya skit på kroppen......
isopropanol 70% skall jag börja jaga, skall dubbelkolla, men tror att man kan spraya det på kroppen.

Man måste ha något som man kan spraya på sig själv. t-röd funkar på utrustning, men ej på kropp,
klorin är farligt i för hög koncentration, spätt till 0.5% för utr. Har ej hittat koncentration som är säker för kroppstvätt. Klorin som säljs brukar vara 5% ig, så sanering utr. 1/10 vatten... men jag vill veta säker koncentration att ducha i... får väll ringa msb eller försvarsmakten å fråga....
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
ITALIEN:

Av 655 smittade har allvarligt/kritisk sjuka sedan igår stigit från 35 til 56 !!!
Och...17 döda !

Jag tror mer och mer på at virus har muterat i Italien

Samtliga 17 döda har varit äldre, den yngsta 68, flertalet i 80-års åldern. Samtliga hade andra sjukdomar innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in