2020-02-27, 22:39
Medlem
Det borde vara absolut krav att samtliga flygplatser där smittan är ett faktum inför screening på ALLA sina passagerare inför avgående flyg. Redan där skulle man stoppa många. Gör för i helvete som de gör i Kina. Varför ska vi göra det annorlunda här bara för att de befinner sig 800 mil bort? Jävla idiotregering.
Citera
2020-02-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ok men man nr 1 var ju också smittad i Italien
Ja, fler än en person i Sverige åkte till Italien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Så i allt som pågår hade hon inte en enda tanke att hon skulle kunna vara smittad ??

Hon hade ingen aning om att hon umgåtts med smittade personer, sjuka människor som nyligen besökt Italien ?

Lord. Epedemi kaos i Italien och iran och man umgås med människor som är sjuka som just vart där och man blir själv sjuk någon dag senare men tänker inte aaaaaalls på det ! Nääärå ! Hoppas ingen gravid eller någons farmor som satt på det där tåget blir sjuk och stryker med. Jag hade inte kunnat leva med det på samvetet

Hon ville nog inte inse det, hon var sjuk redan när hon satt på flyget hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Så i allt som pågår hade hon inte en enda tanke att hon skulle kunna vara smittad ??

Hon hade ingen aning om att hon umgåtts med smittade personer, sjuka människor som nyligen besökt Italien ?

Lord. Epedemi kaos i Italien och iran och man umgås med människor som är sjuka som just vart där och man blir själv sjuk någon dag senare men tänker inte aaaaaalls på det ! Nääärå ! Hoppas ingen gravid eller någons farmor som satt på det där tåget blir sjuk och stryker med. Jag hade inte kunnat leva med det på samvetet
Ja det är följden av den rapporteringen som media har kört. Dom har 'tonat ner' - för folk ska inte bli rädda.
Istället hamnar folk i en vanföreställning om verkligheten..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men herregud! Snacka att det då handlar om tusentals smittade i Italien om 2 separata personer från Sverige blir smittade.

Det är också säkert tusentals som reser ut från de smittade områdena, så det är inte så konstigt att av dessa hittar några stycken. Antag att 0,01 % skulle vara smittade där och 10 000 reser ut så har du en person som är smittad av dessa 10,000. Har du 20 000 som reser ut har du 2 etc.
Citera
Medlem
Lillskunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Har du en källa pa detta?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppmaningen-till-allmanheten-bunkra-inte-andningsskydd

Citat:
– Hela sjukhuset har ansträngt sig maximalt för att få fram fler andningsskydd. Det är svårt för efterfrågan är enorm, både nationellt och internationellt, säger Erik Salaneck, infektionsläkare vid Akademiska universitetssjukhuset.

Används i flera branscher
Andningsskydd behövs inte bara inom infektionsvården utan påträffas i flera olika branscher. De används bland annat av byggarbetare, billackerare och svetsare.

– Det som är bra är att man kan hitta dem på andra ställen än inom sjukvården. Vi arbetar jättehårt med att få fram fler, säger Erik Salaneck.

Bunkra inte
Men resurserna är inte oändliga och ett högt tryck gör att de riskerar att ta slut. I dagsläget finns två typer av andningsskydd som är internationellt godkända för vårdpersonal – så kallade FFP2 och FFP3.

– Vi uppmanar allmänheten att inte bunkra dessa, sjukvården behöver de här resurserna, säger Erik Salaneck.
Citera
2020-02-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
Hon hade hosta och var trött och hängig
ja men du måste oftast ha "visad" feber för att de överhuvudtaget ska anstränga sig. Jag själv har kroppstemperatur på 36.4,..så känner mig sjuk när jag har 37.0 Men vården säger helt annat, man är frisk feberfri när man har 37.0-37.5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Du kan kommentera han som la upp den istället för mitt
Jag svarade dig för att du tyckte det såg ut som ett skådespel. Så jag bekräftade ditt svar till honom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Har kommit till insikten att ”var man för sig själv”. Här skriver många i ilska över Sveriges agerande kring förberedelser och diverse åtgärder som borde ha vidtagits tidigare och man klankar ner på folkhälsomyndigheten och andra institutioner m.m.

För det första:
Det finns inte ett land i världen som hade kunnat ta hand om alla dess medborgare om majoriteten av befolkningen hade insjuknat. Det blir katastrof utan dess like oavsett vilka åtgärder en regering tar om viruset får fotfäste.

För det andra:
Sverige skulle aldrig eller kommer aldrig att ha den kapacitet som krävs för att klara av en riktig pandemi.
Varje medborgare får förbereda sig bäst den vill och räkna med att klara sig själv.
Om viruset får fotfäste kommer myndigheter att falla som dominobrickor oavsett vad.

Bunkra mat, mediciner m.m och
Förbered er på det värsta men hoppas på det bästa.
Då är det väldigt graverande och märkligt att regimen i Sverige tonat ner detta. Då är det bara de klarsynta och misstänksamma som hinner förbereda sig, resten står snopna när butikerna ekar tomma osv.

Nu säger jag inte att vi är där, men jag och de mina är väl förberedda för att vi räknar kallt med att regimen i Sverige ljuger om allt till dess att motsatsen bevisats.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Hon har sjukhusrädsla, det var hennes mamma som anmälde och därför stod det ambulans och väntade

Så din tjejkompis är en stor idiot?
Citera
2020-02-27, 22:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Nej, hon är helt oberoende från den 30-åriga mannen.

Nu fattar jag inte? Är det inte 7 konstaterade fall i Sverige?

Fall 1. Kinesiska smittad i Wuhan, internerad i Jönköping

Fall 2. Göteborgare smittad i Italien.

Fall 3. Göteborgare smittad av fall 2

Fall 4. Göteborgare smittad av fall 2

Fall 5. Göteborgare (man 30 år) smittad i Italien

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland

Fall 7. Utländsk kvinna smittad i Iran, internerad i Stockholm

Vem är din polare, egentligen?
Citera
2020-02-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ett plan från Teheran landade igår på Arlanda, förmodligen var många smittade på planet.

29 februari kommer ett plan till direkt från Teheran igen, inga kommer kollas

4 mars kommer ett plan till direkt från Teheran igen, inga kommer kollas

7 mars kommer ett plan till direkt från Teheran igen, inga kommer kollas

osv
Undrar om man desinficerar Arlanda efter att dessa flyg landar eller har man gett upp och förbereder att fly till ISS liknande ställen.Jag menar de ansvariga detta land.Kommer de att stanna här och ta ansvar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in