2020-02-27, 21:34
Medlem
Karembeus avatar
"Vår beredskap är god". (Per Albin Hansson 1939)

Detta ständiga mantra som upprepas. Samtidigt vet varenda läkare i Sverige som arbetar på akutmottagningarna runt om i landet att det redan nu är ett ständigt krigande för att hitta enstaka vårdplatser...hur blir det inte då om pandemin slår till med full kraft?
Citera
2020-02-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
För några dagar sedan hade vi i Sverige testat 150 personer för corona. En smittad då. Så vi testar också.

Det var 300 för 1-2 dagar sedan, antalet testade stiger brant nu.
Citera
2020-02-27, 21:35
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Krishanteringsrådet ska mötas på måndag!? Inte nu? Har dom viktigare saker för sig i helgen?

Vad tror dom kommer hända under helgen?

Kommer helt osökt tänka på dessa passagerare som sitter kvar om det börjar brinna, handlingsförlamade, paralyserade, inser inte situationens allvar. 80% av människor fungerar på det sättet! Det är precis det vi INTE behöver nu!
Har du någonsin jobbat tillsammans med en myndighet någon gång? Det går inte jättefort.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Verkar verkligen vara allvar därborta!

Kinakontroll, killen har feber och försöker smita.... spikmatta och hårdhandskar...

https://www.facebook.com/100004009165251/posts/2010364462440506/?d=n
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IARMSD
Så länge det kommer ett inom de närmsta säg, 3-6 månaderna tror jag att många av oss känner oss relativt lugn, eller?

Jag tänker inte ta något vaccin i första vågen och ju mer svenske myndigheter rekommenderar det ju mindre tänker jag ta det.
Citera
2020-02-27, 21:36
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Är man immun om man haft TBE?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
MIGAL har ett oralt vaccin redo för distribution om 90 dagar. Helt galet om det stämmer.

Vilka är MIGAL?

Jag tror verkligen ett vaccin är betydligt närmre i tiden än vad som tidigare är sagt. Många biotech-företag har redan tagit fram ett "första utkast" på vaccin på bara några veckor. Det är rekordsnabbt. Man är ändå tacksam att alla forskare lägger fokus på det här nu.

Men dyker vaccinet upp lite för snabbt så börjar man istället konspirera om Corona-viruset faktiskt är skapat som biovapen i ett labb och ett vaccin har funnits hela tiden.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Förlåt men en tjej i Aftonbladets live-chatt skriver att hon har rest från Lombardiet (Bergamo) för 1,5 vecka sedan och har rethosta och undrar om hon ska kontakta vården för ”minsta lilla”.

SVAR JA! Har du varit i ett riskområde så ska du rapportera varenda jäkla hostning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EW9eOA/fem-nya-coronafall-i-sverige-folkhalsomyndigheten-informerar

Va skrev dom så i live-chatten? Eller är det din tolkning?

Konstigt att Aftonbladets chatt och 1177:s kundtjänst inte är samstämmiga. Flera stycken i tråden som vittnat om att dom har blivit avskriven risk för corona för att dom inte haft feber utan bara hosta.
Citera
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Inte Sars-virus.

"SARS-COV-2 är inte Sars"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Bara om det är P3R.... Finns bara till gasmasker och drivna fläcktar...
Hittade EU rapport som visade att tunna p3 munskydd börjar fallera efter 3minuter
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006D0216&from=GA

Pratade med Sundström då jag var nyfiken...
Fick svar att det är tryckluft/tuber som gäller, och om man ej tillgång till det
driven fläkt och frisklufts dräkt...

Allt under är igentligen kom och hjälp mig, alla som gjort lumpen vet att det är
svårt att få tom. en helmask att bli tät, tårgashusen har många beväringar spytt i.

Du har helt rätt, tidsaspekten är ju dessvärre ett känt problem för P3-skydden, men det är ändå det bästa gemene man rimligen kan använda.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Var i Holland?

Tilburg

https://nos.nl/liveblog/2324745-besmettingsgeval-in-tilburg-man-was-onlangs-in-lombardije.html
Citera
2020-02-27, 21:37
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Har sett så många uppgifter om vaccin som är redo att släppas ut på marknaden den sista veckan att det vore otroligt om det stämmer denna gång.

Tydligen ett redan färdigt vaccin som dom bara behöver ändra någon sekvens i för att det ska bita på Corona. Jag hoppas innerligt att det stämmer och att vi finner Remedisivir och Chloroquine fungerande för att rädda allvarligt sjuka i Covid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in